Een van de weinige successen van de Wii U crost naar Nintendo’s nieuwste spelcomputer, de Switch. Inwoners van Mushroom Kingdom en andere figuren uit het Nintendo-universum stappen in een kart of op een motor om de strijd met elkaar aan te gaan op het asfalt. Iedereen heeft hetzelfde doel: als eerst over de finishlijn komen. Alle middelen zijn daarbij geoorloofd: schildpad-schilden gooien, glibberige bananen op de baan werpen en zelfs de koploper uitschakelen met het duivelse blauwe stekelschild.
Het concept van Mario Kart is al 25 jaar oud en het recept is in al die tijd nauwelijks veranderd: andere personages, nieuwe karts en een aantal uitdagende parcoursen. Sinds de Wii-versie voegt Nintendo retro-banen toe: oude racebanen in een nieuw jasje. Ook introduceerde die versie de mogelijkheid om stunts te doen: een trucje in de lucht na het scheuren over een schans, wat een korte turboboost oplevert. Mario Kart 7 op de 3DS liet de autocoureurs ook paragliden en onder water rijden.
Mario Kart 8 had dus eigen al alles in een, met daarbovenop nog eens de anti-zwaartekracht banen. Op speciale stukken in het parcours speelt de wet van Newton geen rol en cross je zo met je kart of motor over de kop of recht tegen een steile berg op. Later introduceerde Nintendo nog DLC met in totaal zestien extra racebanen, waarvan een aantal zijn geïnspireerd door andere Nintendo-games, zoals: The Legend of Zelda, F-Zero en Animal Crossing. In de Deluxe-versie voor de Switch is de DLC inbegrepen. Dat maakt dat er in totaal twaalf cups zijn, met ieder vier parcoursen. Uren en uren raceplezier met maar liefst 48 banen!
Het leuke is dat (in tegenstelling tot elke Mario Kart die eerder uitkwam) alle parcoursen en personages van begin af aan beschikbaar zijn. Je hoeft dus niet langer een eerste plaats te bemachtigen bij de diverse cups om nieuwe racebanen vrij te spelen. Een goede keus, want zo hoeft iedereen die Mario Kart 8 al speelde op de Wii U niet alles opnieuw vrij te spelen. Dat maakt de drang om elk parcours te racen wel wat kleiner, maar nog steeds kun je jezelf als doel stellen om bij elke cup een gouden beker met drie sterren te behalen. Het niet meer hoeven vrijspelen van personages is een minder ingrijpende verandering, maar wel leuk voor voornamelijk jonge coureurtjes: altijd karten met je favoriete poppetje.
Ook alle spelmodi zijn meteen beschikbaar. Liever wat langzamer beginnen met de 50 CC of uit de bochten vliegen met 200 CC? Het kan allemaal. De 200 CC is een nieuwe modus en eigenlijk voor de echte coureurs: je kart (of motor) gaat zo snel dat het moeilijk wordt om je voertuig op de baan te houden. Zie daar maar eens alle twaalf gouden bekers te winnen! Tot slot is er natuurlijk ook een modus waarin alle banen gespiegeld zijn. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het toch een uitdaging om bij elke bocht de andere kant op te moeten sturen dan je gewend bent.
Tot nu verschilt de Deluxe-versie weinig van zijn origineel, maar zoveel viel er eigenlijk ook niet te verbeteren aan Mario Kart 8. Behalve de battle-modus, want die schoot echt te kort. Gelukkig heeft Nintendo die grondig aangepakt en introduceert vijf battlemodi en acht battle-arena’s. Zo is er het spel met de ballonnen. Elke deelnemer krijgt vijf ballonnen, die niet mogen knappen. Aan elke deelnemer de taak om zoveel mogelijk ballonnen van anderen te laten knappen, door het gooien van de welbekende Mario Kart-items. Een minstens zo leuke variant op die battle is het bommenspel, waarbij je alleen maar bommen kan gooien naar anderen (om zo ballonnen te laten knappen).
Het belangrijkste punt is misschien wel de besturing, want hoe speelt Mario Kart 8 Deluxe nou eigenlijk met zo’n kleine Joy Con in je handen? Verrassend goed, eigenlijk. Het ligt natuurlijk niet in je handen zoals een traditionele controller, maar zelfs na uren karten achterelkaar begint de Joy Con als controller niet te irriteren. Het is slechts heel even een kwestie van wennen. Ook de knoppen zijn slim ingedeeld, want door de manier waarop je de Joy Con vast moet houden druk je continu op de schouderknoppen (R + ZR of L + ZL). Deze hebben gelukkig geen functie. Voor het gooien van items en slippen in de bochten worden de SR- en SL-knop gebruikt.
Pingback: Welke spelcomputer moet ik nou kopen in coronatijd? - Play Watch Read
Pingback: GRID Legends - Play Watch Read
Pingback: Chocobo GP - Play Watch Read