Recensie: Mario Kart Live: Home Circuit

Met pijn in het hart blijft Mario Kart Live: Home Circuit ver weg van een voldoende. In theorie is dit spel fantastisch, en als alles goed zou functioneren zou dit in de praktijk ook zeker zo zijn. Maar helaas is die praktijk teveel afhankelijk van allerlei externe factoren die de gameplay belemmeren. Hierdoor blijf je achter met een slecht functionerend spel dat alleen in de initiële fase leuk is, maar bij het daadwerkelijke spelelement zelf zorgt voor het bezig zijn met oplossen van stoorzenders. Jammer, want in de basis is Mario Kart Live: Home Circuit echt een fantastisch idee...
4

Een jubileum waard?

Mario Kart, de uitgebreide spin-off reeks in Nintendo’s enorme Super Mario-franchise heeft inmiddels negen eerdere spellen uitgebracht. Deze kartserie is nog altijd immens populair, want zelfs de recentste uitgave, Mario Kart 8 Deluxe op de Switch (wat een heruitgave is van de gelijknamige game op de Wii U) gooit nog altijd hoge ogen en is een van de populairste spellen op de Nintendo Switch. Dit jaar viert Nintendo de 35ste verjaardag van Super Mario Bros., en het feestje zou niet compleet zijn als zij niet óók een kartspel zouden uitbrengen en daarom verscheen op 16 oktober Mario Kart Live: Home Circuit.

Voordat Mario Kart Live: Home Circuit daadwerkelijk verscheen werden de fans al uitgebreid warmgedraaid door Nintendo in de aanloop naar alle te verschijnen titels voor hun jubileum. Daarbij kwam ook een aantal keer de trailer voorbij voor dit inventieve spel. Met deze nieuwe Mario Kart rij je namelijk niet in de alom bekende werelden van het Mario Kart-universum rond, maar met een fysieke mini-kart door je huiskamer. De flitsende trailer doet het hart van menig kartliefhebber sneller kloppen, of je nu jong of oud bent. Maar goed, dat is de trailer. Is het spel in de praktijk dan net zo flitsend als in het gepromote filmpje? In theorie is dit spel in elk geval natuurlijk al fantastisch.

Voor niets gaat de zon op

Laten we bij het begin beginnen. Wanneer je de set van Mario Kart Live: Home Circuit koopt moet je wel diep in de buidel tasten. Met een bedrag van maar liefst 120 euro krijg je in elk geval de kart (in Mario- of Luigi-uitvoering), vier poorten waarmee je een racebaan kunt uitzetten en een oplaadkabeltje. Het spel zelf is een ‘gratis’ digitale download in de Nintendo Store op je Switch. Dat dit spel zogenaamd gratis is klinkt natuurlijk schappelijk, maar is niet meer dan normaal als je ziet hoeveel je betaalt voor de set. Daarbij komt natuurlijk ook nog dat je zonder de kart dit spel überhaupt niet kunt spelen.

In theorie (en in de trailer, uiteraard) is dit spel fantastisch leuk. Je kunt je fantasie de vrije loop laten en helemaal zelf bedenken hoe je de baan uitzet in je huiskamer. Meubels en spullen zoals boeken, een poef, speelgoed of wat dan ook kun je uiteraard inzetten om de baan af te scheiden, of gebruiken als bijvoorbeeld een obstakel waar je omheen moet. De poorten die je hebt zijn genummerd van 1 t/m 4. De camera die in de kart ingebouwd zit herkent deze poorten en kan deze volgorde dus onderscheiden. Zodra je de baan hebt uitgezet moet je met je kart bij de start/finish (poort 1) gaan staan, op zo’n manier dat deze in beeld is. Je begint het spel met het halen van je ‘kartbewijs’, een ietwat flauwe manier van Nintendo om je gewend te laten raken met de besturing.

Wees gewaarschuwd

Wanneer je hiermee bezig bent en met het uitstippelen van je eerste parcours word je al snel overspoeld door een enthousiast gevoel. Het is echt enorm leuk om met de kart rond te rijden in je huiskamer, om jezelf, vrienden of gezinsleden te zien zitten en je huisdier met een gepuzzelde blik te zien staan wanneer je langs rijdt. Ook is het goed gedaan dat wanneer je rondracet en naar je televisie- of Switchscherm zit te kijken, het voelt alsof je best hard gaat. Wanneer je je blik echter laat afdwalen naar de kart in je huiskamer zie je dat het karretje met een slakkengangetje langskomt. Het uitzetten van je parcours kun je zo uitgebreid of eenvoudig maken als je zelf wilt, zo kun je bij de poorten bepaalde instellingen kiezen als een ?-blokken- of muntenpunt. Doe je dit niet dan worden deze automatisch gegenereerd. Wanneer je klaar bent met je parcours maken ‘projecteert’ het spel de net gereden baan op de vloer.

Dan begint het daadwerkelijk racen en hier zal je enthousiasme – helaas – snel wegzakken. Wat gaat er dan precies mis? Allereerst fungeert alles van het spel op basis van jouw Wi-Fi-netwerk, wat betekent dat het besturen van de kart, de uitgestippelde racebaan, de computergestuurde concurrenten en het gebruik van je Switch allemaal data verbruiken. Ook moet de kart binnen vijf meter van je Switch console blijven om er goed mee te kunnen blijven communiceren. En mochten dit nog niet genoeg hordes zijn: meubels, muren, water, andere Wi-Fi-netwerken én andere factoren kunnen een aanvullende stoorzender zijn op jouw speelervaring. Je raadt het al: bij het racen gaat er dus vrijwel gegarandeerd van alles mis. De geprojecteerde baan blijft niet op dezelfde plek staan, waardoor je regelmatig de bocht uitvliegt omdat die ineens de andere kant afbuigt. Je AI-tegenstanders hebben hier geen last van maar verdwijnen ineens om verderop weer ergens op te duiken. Een gevecht om de eerste plek zorgt met zo’n glitch er dus voor dat je opeens zomaar vijfde kan komen te staan, terwijl het aan je rijvaardigheid niet ligt. En als dat nog niet storend genoeg is, zul je ook merken dat je met teveel afstand of andere stoorzenders ineens een slechte verbinding hebt met de kart.

Mario Kart Live: Home Circuit serves up real-world AR kart racing - SlashGear

Gebrekkige Wi-Fi, of gebrekkig platform?

Voor je het weet ben je dus meer bezig met het optimaal inrichten van je omgeving (terwijl dit niets uithaalt), het verplaatsen van je router (wat niets uithaalt), de baan dan maar eenvoudiger maken (wat niets uithaalt) en alle apparaten die Wi-Fi kunnen wegslurpen uitzetten (wat, je raadt het al, ook niet veel uithaalt). De tips die je krijgt in het spel om je speelervaring beter te maken helpen dus niets, helaas. Ook een half-verstopte ‘disclaimer’ waar staat dat meubels een stoorzender zijn is er een die wat flauw overkomt; de hele sjeu van het spel is tenslotte namelijk dat je kek onder de tafels, stoelen en kastjes kan doorrijden. Ook iets wat je in de trailer voorbij ziet komen overigens. Als laatste teleurstelling is de (in elk geval nog begrijpelijke) beperking van het gebruik van je screenshot-modus. Je kan geen screenshots maken met je Switch als je rondracet. De reden hiervoor is natuurlijk privacy, maar dat dit niet is opgelost in de vorm van een aan of uit te zetten optie is jammer.

Helaas blijkt Mario Kart Live: Home Circuit met name in theorie en in de trailer dus leuk. In de praktijk moet je echter met zoveel elementen rekening houden dat je je als speler begint af te vragen of dit niet eerder allerlei disclaimers van Nintendo zijn om een falend systeem te hebben kunnen verkopen, zonder verantwoordelijk te zijn voor een goed functionerend spel. Of dit op de een of andere manier op te lossen valt is in elk geval de vraag, maar voor de prijs die het spel kost, kun je deze helaas beter overslaan.

Mario Kart Live: Home Circuit - Luigi Edition - Switch
Switch
€119,-