Recensie: Marvel’s Iron Man VR

Wie wil er nou niet kunnen vliegen als Iron Man? In dit VR-spel voor de PlayStation kan het dan eindelijk. Je neemt het als Iron Man op tegen een nieuwe vijand waarbij je al vliegend en schietend missies uitvoert over de hele wereld. Dit is natuurlijk supertof om te doen en alles ziet er ook nog eens heel mooi uit. Marvel's Iron Man VR is dan ook een spel dat elke VR-liefhebber zeker eens moet uitproberen.
8

Het leven van Tony Stark

Tony Stark heeft besloten zijn leven om te gooien en te stoppen met het maken en verkopen van wapens. Hij vernietigt zijn laatste drones en zet de AI die over de wapenafdeling gaat uit. Tijd voor een rustiger en kalmer leven met Pepper en vooral voor een goed geweten. Niet dat hij helemaal stopt met alles, hij gaat volledig als Iron Man aan de slag om mensen te helpen. Na een paar jaar van een relatief rustig leven als superheld, wordt Tony echter opeens aangevallen door de mysterieuze Ghost. Een voor een valt ze alle Stark vestigingen aan met wapens die ooit door Stark zelf ontwikkeld zijn. Tijd voor Tony Stark in zijn Iron Man-pak om de strijd met Ghost aan te gaan.

Volledig in Virtual Reality

Helaas is het spel niet voor iedereen te spelen, want het is speciaal uitgebracht voor de PlayStation VR. Je moet dus niet alleen over een Playstation 4 beschikken, maar ook nog over de bijbehorende VR-bril en daarnaast ook nog eens over Move-controllers. Mocht je al deze items echter in je bezit hebben, dan is het zeker smullen geblazen met deze game. Het hele verhaal is namelijk speciaal ontwikkeld voor VR en dat is aan alles te merken. Al vliegend en schietend ga je de wereld over om nieuwe vijanden te verslaan en hoewel het zeker niet altijd makkelijk is, voelen de handelingen over het algemeen zeer intuïtief aan.

Vliegen en vechten

Het spel bestaat vooral uit verschillende vlieg en vecht opdrachten op verschillende locaties. Met behulp van een prachtige wereldbol navigeer je naar de locatie van je volgende missie, of kies je een locatie waar je al eerder bent geweest om de score voor een missie te verbeteren of een vlieguitdaging te volbrengen. Dit alles doe je met behulp van de Move-controllers en het lijkt misschien simpel, maar het kan toch soms best uitdagend zijn. Herinner je je dat oude Harry Potter-spel waarin je op een bezem door ringen heen moest vliegen? De vlieguitdagingen in dit spel doen daar sterk aan denken. Al vliegend moet je zo snel mogelijk een parcours afleggen waarbij je door ringen moet vliegen en soms iets kapot moet schieten of slaan. Het manoeuvreren blijkt dan opeens toch een stuk lastiger dan wanneer je gewoon vrij kan vliegen.

In gevechten is het secuur vliegen gelukkig over het algemeen maar bijzaak. Natuurlijk moet je niet ergens tegenop botsen en de nodige aanvallen ontwijken, maar het gaat er uiteraard vooral om dat je zoveel mogelijk vijanden neerhaalt. Deze vijanden zijn drones die op je afgestuurd worden door onder andere Ghost. Er zijn verschillende soorten drones waarbij sommigen een speciale aanpak vereisen om ze kapot te krijgen. De ene drone is dus duidelijk een stuk gevaarlijker en lastiger te verslaan dan de andere en dit houdt het spel uitdagend aangezien de missies op locatie vooral bestaan uit het uitschakelen van de drones. Natuurlijk is er elke keer een overkoepelende opdracht en moet je bijvoorbeeld iets kapot maken of een bom uitschakelen, maar dit zijn eigenlijk maar kleine en korte handelingen terwijl je ondertussen vol de strijd aan gaat met je vijand. Verschillende houdingen van je hand zorgen ervoor dat je verschillende soorten wapens afvuurt, natuurlijk in samenspraak met bepaalde knoppencombinaties.

Plussen en minnen

Oké, dit spel móét je natuurlijk spelen als je dol bent op VR, het is namelijk supervet. Het spel ziet er fantastisch uit en het is heerlijk om rond te vliegen in een Iron Man-pak. Toch zijn er natuurlijk ook wel wat minpuntjes. Zo is het spel zeker niet geschikt voor een ongeduldig persoon, want het laden van een nieuwe omgeving duurt elke keer behoorlijk lang. Even terug naar huis? Ga maar rustig wat drinken pakken. Op naar een nieuwe missie? Alle tijd voor een toiletbezoekje. Misschien dat je deze tussenperiodes maar gewoon even moet gebruiken om je nek weer los te maken en je ogen even te laten rusten. Daarnaast doe je natuurlijk wel vrij veel hetzelfde elke keer, ook al is het nog zo vet om te doen. Heel veel andere opties zijn er ook niet als je in VR met Move-controllers speelt. Het verhaal is daardoor ook niet heel ingewikkeld, want deze is hier volledig op aangepast.

Aangeraden wordt om in een donkere ruimte te spelen en het spel maakt vooraf even goed duidelijk dat je alles natuurlijk goed moet configureren. Een testje in volle zonlicht leverde echter geen problemen op. Het spel heeft altijd haarfijn in de gaten welke handeling je wilt doen, behalve als je in je huis bent. Hoewel er aangegeven wordt dat je het spel staand of zittend kan spelen en alles verder prima zittend te doen is, moet je als je binnenshuis bent af en toe iets oppakken wat net te laag ligt als je zit. Even gaan staan, positie opnieuw instellen en het voorwerp pakken is dan de oplossing. Omdat je binnen natuurlijk over het algemeen je pak niet aan hebt en dus niet kan vliegen, navigeer je daar door naar bepaalde navigatiepunten te kijken en de start-toets in te drukken (waarmee je ook schiet).

Spelen maar

Al met al vallen de minpunten natuurlijk allemaal wel mee en kan je dit spel maar beter gewoon snel aanschaffen. Er is genoeg te doen en te ontdekken in het spel. Speel de missies, doe de vlieguitdagingen, upgrade je pak en verbeter je eerder behaalde scores, ga lekker vrij rondvliegen of loop een rondje door je huis. Voor minder dan 40 euro heb je het spel al in huis en het bezorgt je gegarandeerd heel veel uren speelplezier in de fantastische wereld van Tony Stark. Marvel’s Iron Man VR is uiteindelijk een spel waarvan je denkt: hiervoor heb ik nou die VR-set aangeschaft.

Marvel's Iron Man VR - PS4
Marvel's Iron Man VR - PS4
VR vereist