Bioware is heer en meester als het gaat om het ontwikkelen van games waarbij keuzes maken centraal staat. Zo was Star Wars: Knights of the Old Republic één van de betere Star Wars-games. De Xbox 360 kreeg zelfs een exclusieve Bioware titel genaamd Mass Effect. Niemand had kunnen weten dat Mass Effect vervolgens een succesvolle serie zou gaan worden met vier delen.
In 2007 kwam Mass Effect uit voor de Xbox 360 en wist qua verhaal een grote indruk achter te laten. In 2010 kwam het vervolg eerst naar de Xbox 360 om vervolgens te verschijnen op de PlayStation 3. In 2012 kwam het laatste deel uit, Mass Effect 3. Alle drie de delen draaiden om hoofdpersonage Shepard. Hij moest een strijd leveren tegen de Reapers die de Melkweg bedreigden. Het einde is afhankelijk van de keuzes die je door de jaren heen kon maken in alle drie de games. Na vijf jaar is het tijd voor een nieuw deel in het Mass Effect-universum. Mass Effect: Andromeda neemt letterlijk veel afstand van de originele games.
In Mass Effect: Andromeda neem je de rol waar van Scott Ryder of Sara Ryder. Zij doen samen met hun vader mee aan een nieuw avontuur. Vier schepen gaan naar het Andromeda-stelsel om daar nieuwe planeten te bewonen. Deze reis is opgezet door het Initiative en heeft voor de tocht al een aantal planeten gescand die voldoen aan de werelden waar in het Melkweg-stelsel ook bewoond worden. Na een reis van zeshonderd jaar worden zij ontwaakt en blijkt dat de planeet, Habitat-7, minder bewoonbaar is dan gebleken. Als zij daarna bij de Nexus aankomen en zien dat de andere schepen er niet zijn, zit er maar één ding op: op zoek gaan naar deze schepen en bewoonbare planeten.
Mass Affect: Andromeda laat het Melkweg-stelsel volledig achter zich en daarmee ook de personages die wij kennen uit eerdere delen. Het verhaal vindt plaats tussen Mass Effect 2 en Mass Effect 3. Toch zijn er wel veel herkenningspunten. Zo komen een aantal namen van personages uit eerdere delen wel terug in de vorm van achtergrondinformatie. Niet alleen de mensheid is op reis naar een nieuwe bewoonbare wereld. Ook de Turians, Salarians en Asari nemen deel aan deze expeditie. Naast deze bekende rassen kom je ook nog een aantal andere tegen. Zo ontdek je al vroeg in het spel dat Habitat-7 deels is overgenomen door de Kett. Deze zijn zeker niet vriendelijk en zullen je regelmatig lastig vallen. Andere nieuwkomers zijn de Angarians. Deze zijn, in tegenstelling tot de Kett, wel vriendelijk. Toch verloopt dit allemaal niet soepel.
Andromeda neemt de besturing van voorgaande delen over, maar voegt daar wel iets nieuws aan toe. Waar je voorheen je personage al moest voorzien van een speciale klasse en daar de wapens en krachten aan moest verbinden, is dat nu niet meer zo. Je kunt volledig experimenteren met alle krachten en deze ook gecombineerd gebruiken. Daarnaast ga je wederom met twee andere personages de planeten verkennen. Deze personages krijg je al vroeg in het spel en dus hoef je geen missies meer te doen om deze bij je te laten voegen. Wel hebben deze personages weer loyaliteitsmissies. Als je deze voltooit krijg je toegang tot meer krachten in de skill tree van dat personage. Naast deze missies is er nog veel meer te verkennen. Je kunt met je schip, de Tempest, het Andromeda-stelsel verkennen en planeten scannen voor grondstoffen of juist op een aantal planeten zijmissies voltooien. Uiteindelijk draait het erom dat je planeten bewoonbaar gaat maken. Dat doe je door de weersomstandigheden weer terug te laten keren naar wat het voorheen was. Een derde ras, Remnants, heeft de weersomstandigheden ontregeld en daardoor zijn planeten niet bewoonbaar. Dit ongedaan maken zorgt er al voor dat planeten beter bewoonbaar zijn. Anderzijds kan je een planeet ook bewoonbaar maken door zijmissies te voltooien.
Omdat het je taak is om planeten te zoeken en onderzoeken of die bewoonbaar zijn, kom je op veel verschillende planeten. Gezegd moet worden dat deze planeten er echt prachtig uit zien. Er is veel aandacht geschonken aan deze planeten. Deze planeten hebben ieder hun eigen weersomstandigheden. Waar je voorheen bij het handje werd genomen is dat nu zeker niet het geval. Ja, je hebt een hoofdmissie die je het verhaal voorschotelt. De nadruk ligt nu echt op het verkennen van het Andromeda-stelsel en tegelijk ook het bezoeken van bewoonbare planeten. Toch ligt bij deze grote vrijheid van spelen ook een gigantisch knelpunt. Andromeda is alles behalve bugvrij. Tijdens het spelen zijn de nodige bugs voorbij gekomen zoals het vastzitten tussen een tafel tot aan deuren die niet open gaan. Tel bij deze bugs er ook nog de animaties op die zeker niet recht doen aan de kracht van de consoles. De gezichtsanimaties zien er echt te simpel uit, en lachwekkend. Ook de manier van lopen is niet al te soepel. Maar misschien nog het ergste: de framerate die geregeld inkakt en waardoor het spel regelmatig even een seconde of twee vastloopt. Fast travellen naar bepaalde gebieden verloopt ook niet altijd even lekker. Tijdens het spelen van het recensie-exemplaar is het één keer voorgekomen dat er niet bewogen kon worden omdat het level nog ingame aan het laden was. Dit resulteerde in bijna een halve minuut wachten voor er weer gespeeld kon worden. Dit soort kleine punten zorgen ervoor dat Mass Effect: Andromeda niet het spel is waar de fans op hoopten. Andromeda komt hier maar deels mee weg omdat je verliefd wordt op het verhaal en de grootheid van de vrijheid die je hebt. Ondanks de technische belemmeringen.
Net als in Mass Effect 3 is er ook nu weer een multiplayer aanwezig. Deze is deels geïntegreerd met de singleplayer. Op je schip heb je de mogelijkheid om, net als in Assassin’s Creed, speciale teams op missie te sturen. Een aantal van deze missies kan je zelf ook spelen. Je wordt dan gedropt in een team met drie anderen. Je moet golven van vijanden verslaan en daar krijg je dan leuke prijzen voor. In tegenstelling tot Mass Effect 3 is het spelen van de multiplayer mode niet verplicht om een alternatief einde te krijgen in de singleplayer. De multiplayer mode telt drie moeilijkheidsgraden in de vorm van brons, zilver en goud. Brons staat voor makkelijk en goud staat voor uitdagend. Het is vooral bedoeld als een leuk tussendoortje als je even iets anders wilt spelen.
Pingback: Recensie: Mass Effect Legendary Edition - Play Watch Read