Recensie: Mass Effect Legendary Edition

Mass Effect Legendary Edition is iets waar de Mass Effect-fans al jaren op zitten te wachten. Alle drie de originele games verzameld op één disk met meer dan honderd uur aan content. De Legendary Edition biedt je de nodige veranderingen zoals textures en een verbeterde Mass Effect. Mass Effect Legendary Edition is het geld en je tijd zeker waard! Zorg wel dat je voldoende tijd hebt, want voor je het weet zit je zo diep in het verhaal dat het moeite kost om eruit te komen.
9

Mass Effect Legendary Edition

Mass Effect is een langlopende serie die stamt uit 2007. Oorspronkelijk uitgekomen op de Xbox 360, maar later ook uitgebracht op de PlayStation 3. Er zijn meerdere delen verschenen en daarnaast een deel dat losstaat van de Legendary Edition. Dit laatste deel, Mass Effect: Andromeda, werd ook niet geheel positief ontvangen door de fans. Wat de fans wel graag wilden hebben was de originele trilogie op de huidige consoles. De geruchten gingen al wat langer door de wandelgangen en vorig jaar op 7 november, tijdens N7 Day, werd het spel officieel aangekondigd door Bioware. Naast Mass Effect Legendary Edition werd er ook een nieuw vervolg op de trilogie aangekondigd. Verdere informatie is er tot op heden niet.

Bioware heeft wel wat goed te maken. Andromeda was geen groot succes en hun nieuwe project, Anthem, is vroegtijdig gestorven. Zelfs een reanimatie mocht niet meer baten toen dit jaar bekend werd gemaakt dat Bioware niet verder ging met de herontwikkeling van Anthem. De grote vraag is dan ook: in hoeverre heeft Bioware de reeks zo weten te vernieuwen dat het voor iedereen leuk is?

Mass Effect

Gooi alles er maar in

De Mass Effect Legendary Edition bestaat uit alle drie de Mass Effect-delen, met uitzondering van Andromeda. Daarnaast bevat ieder deel ook nog eens alle uitbreidingen die zijn uitgekomen. Er zijn alleen wel een aantal uitzonderingen. Zo bevat de Legendary Edition niet het Pinnacle Station uit het eerste deel. Dit komt omdat de broncode corrupt raakte bij die uitbreiding. Een ander gemis zijn de uitbreidingen voor de multiplayer. Dit is ook best logisch, want de multiplayer uit Mass Effect 3 zit niet in deze collectie.

Ondanks dat een aantal dingen er niet bij zitten krijg je wel veel terug voor je geld: drie games die best uitgebreid zijn en je veel te bieden hebben. Daarnaast zijn de beschikbare uitbreidingen ook interessant om te spelen.

Mas

Een indrukwekkend verhaal

Het mooie aan Mass Effect is dat je zoveel verschillende kanten op kunt gaan. Vanaf het eerste moment bepaal je je koers al. Het is niet alleen maar schieten en van de ene missie naar de andere gaan. Je bent vooral veel tijd kwijt aan het investeren in een relatie met de mensen die meegaan op dit avontuur. Daarnaast komt het op momenten ook voor dat je belangrijke keuzes moet maken. Wat Mass Effect juist bijzonder maakt is dat de keuzes ook daadwerkelijk invloed hebben. In het eerste deel kan het zijn dat je iemand van je crew moet doodmaken en dat heeft grote gevolgen voor een bepaald einde in het derde deel. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je goed nadenkt over je keuzes.

Voor wie niet bekend is met het verhaal: je neemt de controle over Shephard en je moet samen met je bemanning de Reapers verslaan. Je begint in het eerste deel met één Reaper en vanuit daar wordt er gewerkt naar de uiteindelijke strijd om het universum te beschermen tegen de Reapers. Je komt in aanraking met nieuwe personages, maar ook oude bekenden uit het eerste deel komen steeds terug. Je bouwt ook echt een band met ze op en dat levert door de reeks heen mooie momenten op. Mass Effect is dan ook te beschrijven als een emotionele achtbaanrit waarbij keuzestress komt kijken.

Mass Effect Mako

Tand des tijd

Het belangrijkste bij het uitbrengen van zo’n collectie is toch altijd of het heel goedkoop overgezet wordt of dat er echt tijd aan besteed is. In het geval van deze collectie is er echt het nodige veranderd. Wat het meest heeft geprofiteerd van deze veranderingen is het eerste Mass Effect-deel. Deze is grafisch echt vooruit gegaan, maar ook hebben ze het gevechtssysteem uit Mass Effect 2 en 3 geïmporteerd. Ook de Mako heeft de nodige veranderingen ondergaan en daardoor is het exploreren van de werelden net iets leuker dan in het eerste deel. Bij de andere twee games zijn de veranderingen iets minder, maar nog steeds zichtbaar. De textures zijn verbeterd en de laadtijden zijn ook flink ingekort. Maar het mooiste is dat het nu ook gewoon speelbaar is in 4K.

Is Mass Effect Legendary Edition je tijd ook waard? Jazeker! Je moet wel veel tijd hebben voor het ultieme einde. In Mass Effect 3 had je Galaxy at War en je reputatie daar bepaalt je einde. Je reputatie daar werd mede bepaald door de online multiplayer maar die is dus niet meer aanwezig. Bioware heeft ervoor gekozen om alles mee te laten tellen uit je eerdere sessies. Dus wil jij het ultieme einde? Dan moet je alle zijmissies spelen en ook nog eens de juiste keuzes maken tussendoor. Al met al is Mass Effect: Legendary Edition zeker de tijd en geld het waard.

Mass Effect - Legendary Edition - PS4
Mass Effect - Legendary Edition - PS4
Speel nu de Mass Effect trilogy remasterd.