Recensie: MediEvil

MediEvil is een remake van het in 1998 verschenen MediEvil voor de PlayStation. Nu, 21 jaar later, is het spel met de blauwdruk van het origineel opgeschaald naar de PlayStation 4. MediEvil ziet er ontzettend tof uit en voor de wat oudere spelers zal het een aangename verrassing zijn om te zien hoe goed het eruit ziet. De remake kent wel een aantal gebreken zoals het camerastandpunt dat niet altijd te controleren valt en ook de besturing voelt gedateerd aan. De nieuwe generatie zal daarom misschien minder genieten van deze remake, maar de wat oudere generatie zal smullen bij Sir Daniel.
7

We kunnen er geen genoeg van krijgen

Remakes, we kunnen er gewoon geen genoeg van krijgen. Waar je voorheen eerst last had van ‘remastered’ en ‘definitive’ versies van games, is de knop nu toch omgegaan. Er komen steeds meer remakes van oudere games. Slecht zijn ze zeker niet, neem als voorbeeld Resident Evil 2 begin dit jaar nog.  Of Crash Team Racing Nitro-Fueled en Spyro Reignited Trilogy. Allemaal iconen die een nieuwe versie van hun avonturen hebben gekregen. En daar gaat het zeker niet bij blijven, want de trend is ermee gezet. We gaan nog vaker remakes van games krijgen en de vijfentwintigste oktober kwam er nog een remake bij. Het in 1998 verschenen MediEvil keert nu terug in een nieuw jasje op de PlayStation 4.

De game werd in eerste instantie als een remastered aangekondigd in 2017 met de belofte dat er snel meer informatie zou vrijkomen. Het heeft echter lang geduurd; tot vorig jaar oktober. Toen maakte Sony bekend dat het ging om een remake en toonde daarbij ook de eerste trailer van het spel. En daar bleef het niet bij, men beloofde dat ze zoveel mogelijk intact zouden laten van het origineel.

Belofte waargemaakt

En die belofte is ook waargemaakt door de ontwikkelaar. Zij hebben namelijk gekeken naar het eerste deel en hebben zoveel mogelijk elementen eruit gehaald en in de remake gestopt. Leveldesign, de teksten en noem het maar op zijn gewoon afkomstig uit het oorspronkelijke spel. Wat wel is aangepast is het hoofdpersonage. Zijn teksten zijn opnieuw ingesproken en qua leveldesign is er het nodige ook opgevuld. Immers kan de PlayStation 4 meer tonen dan 21 jaar geleden. De ontwikkelaar heeft dus echt de tijd genomen om er geen afgeraffeld product van te maken, maar echt een volwaardige hervertelling van het origineel dat zijn mannetje ook staat in dit drukke najaar.

Waar gaat het nou over!?

Voor de mensen die in 1998 het levenslicht nog niet gezien hebben is er hier een korte samenvatting. Je neemt de rol op je van Sir Daniel Fortesque, een ridder die de slechterik Zarok heeft verslagen. Hij is er zelf ook wel dodelijk verwond aan geraakt en dus is hij, net als Zarok, komen te overlijden. Echter, dat verhaal blijkt niet helemaal te kloppen. Zarok heeft verstoppertje gespeeld en door middel van magie roept hij zijn ondode leger op, met als bijwerking dat ook Sir Daniel terug tot leven komt. Ditmaal wilt Sir Daniel wraak nemen en wilt hij wel de held zijn die Zarok verslaat. En dat gaat niet al te makkelijk, want Sir Daniel moet het leger te baas als skelet. Hij mist een kaak en een oog en ziet er daarmee niet uit als de typische held.

Gezellig aan de wandel

MediEvil is geen typische game zoals vroeger. Het was al baanbrekend doordat je niet gedwongen werd om één pad te kiezen. Je kunt zelf kiezen welke levels je wilt spelen. Al is de keuze vaak beperkt tot twee paden. Bij ieder level moet je levend het einde halen door zoveel mogelijk puzzels op te lossen en de monsters te baas te zijn. Al hun zielen kan je uiteindelijk opvangen in een kelk die je weer toegang geeft tot de Hall of Heroes: de uiteindelijke plek waar jij als Sir Daniel ook tussen wilt staan.

Wat even wennen is, is dat je levensbalk best aan de krappe kant is. Verwacht geen taferelen als die in Dark Souls, maar wees wel spaarzaam. Tussen de levels door heb je namelijk niet de mogelijkheid om je levensbalk aan te vullen. Tijdens het spelen kom je wel poeltjes tegen met vloeistof voor je levensbalk. Je kunt dit dan lekker aanvullen en weer verder gaan. Deze poeltjes drogen op den duur wel uit. Dus je kunt er niet ongelimiteerd gebruik van maken.

Lang leve de remake?

MediEvil is een geslaagde remake, maar kent toch een paar punten van kritiek. Allereerst ziet het er gewoon ontzettend goed uit en speelt het ook vertrouwd voor de echte fans. Maar daar komt dan ook het grootste punt, het speelt gewoon te vertrouwd. Het camerastandpunt is niet altijd zelf te bepalen en daardoor ben je soms in gevecht met vijanden die je niet ziet. Je staat dan samen achter een muur waar je niet doorheen kunt kijken. Daarnaast voelt de besturing ook ouderwets aan. Het wisselen tussen wapens is ook een hele opgave. Daar had ook zeker wel meer aandacht aan besteed kunnen worden. Ook grafisch merk je soms wel dat ze weinig aan de animaties van gesprekken hebben gedaan. In een bepaald level moet je met een steen in een muur praten en dan merk je dat ze heel veel van het origineel in de remake gestopt hebben. Voor de nieuwe generatie zal MediEvil misschien niet het spel zijn waarvan zij veel verwachten. Maar ben je al wat ouder en heb je het origineel gespeeld op de eerste PlayStation? Dan zal je vaak door bovenstaande punten heen kijken en wel kunnen genieten. A trip down memory lane!