Recensie: Metal Gear Survive

Metal Gear Survive is een uitdagende game waarbij je je eigenlijk niets van het verhaal moet aantrekken. Je loopt er zo doorheen en het zal je nooit kunnen bekoren. De kracht van het spel zit hem voornamelijk in het overleven en zelf op zoek gaan naar materialen. Hier kan je uren mee bezig zijn terwijl je ook bezig bent om je gezondheid in de gaten te houden. Konami lijkt alleen niet geleerd te hebben van het debacle van Electronic Arts Battlefront II. De microtransacties in Metal Gear Survive belemmeren het onderzoeken en dat is toch wel een enorme smet op dit spel. Daarnaast heeft het ook weinig raakvlakken met de Metal Gear-franchise. Desondanks is Metal Gear Survive een vermakelijk spel waarbij exploreren een uitdaging blijft en Salvage een leuk online element is.
7

Vertrek van een icoon

Metal Gear is een franchise dat in 1987 het licht zag op de NES. Het duurde heel wat jaren, maar in 1998 werd het pas echt een daverend succes. Vanaf dat moment is ieder deel positief ontvangen, ondanks de vele cutscenes en het soms wat ingewikkelde verhaal. Voor vele fans kwam het nieuws dan ook hard aan toen ontwikkelaar Hideo Kojima en uitgever Konami de wegen gingen scheiden. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is het laatste deel in een franchise dat ons hart heeft veroverd.

Ondanks het vertrek van Hideo Kojima is Metal Gear zeker niet stervende. In 2016 werd Metal Gear Survive aangekondigd. Metal Gear Survive gaat eigenlijk verder waar je stopte met Metal Gear Solid: Ground Zeroes. Op het einde van dat spel werd de basis overspoeld en ingenomen door de vijand. We zien Big Boss wegvliegen in een helikopter en een onbekend personage op het platform de vijand proberen tegen te houden. Uiteindelijk verschijnt er een wormgat in de lucht en probeert deze de basis, Mother Base, op te slokken. Je komt als speler daarbij om en op één of andere manier ontwaak je in een woestijnachtig gebied.

Even iets anders

Metal Gear Survive is anders dan dat wij gewend zijn van de franchise. Je ontwaakt in Dite, een alternatieve wereld waarin wormgaten de normaalste zaak van de wereld zijn. O ja, er lopen ook een soort zombies rond in Dite. Deze zombies hebben geen hoofd meer, maar een soort kristallen op de plek waar het hoofd zat. Deze zombies worden ook wel Wanderers genoemd. Deze kristallen bevatten energie die je als speler weer nodig hebt. Verwacht overigens niet teveel van het verhaal, want dat stelt behoorlijk teleur. Als speler probeer je een manier te vinden om weer terug te keren naar je eigen wereld. Je komt onderweg wat mensen tegen die je daarbij proberen te helpen. En dat is eigenlijk het verhaal in een notendop.

De wereld van Dite ziet er erg onrustig uit. Het is zanderig en bij vlagen ook erg mooi. Toch kent Dite ook een gedeelte dat niet mooi is, maar daarmee juist uitdagender. Dite wordt geteisterd door The Dust, een gebied waarbij je in een zandstorm moet bewegen. Deze zandstorm is voor de gewone mens niet toegankelijk en dus kan je daar alleen in als je de juiste uitrusting hebt. Met behulp van een zuurstoftank kan je het gebied betreden en verkennen. Dit gaat overigens niet heel erg soepel, want je radar wordt behoorlijk verstoord door de storm en dus loop je er praktisch blind doorheen. Tijdens het verkennen kan je dan ook niet op je kaart kijken om te zien waar je nu precies bent. Je moet daarbij ook nog eens op je zuurstof letten, want deze neemt natuurlijk af met de tijd. Gelukkig kan je het onderweg wel aanvullen met de eerder genoemde energie uit de kristallen. De gebieden in The Dust zijn erg groot en om vanaf het begin het te verkennen tot aan het uiterste hoekje is dan ook niet mogelijk. Om je te helpen zijn er een aantal machines geplaatst die gebruik maken van een wormgat-technologie. Hiermee kan je snel reizen van het ene naar het andere gebied. Overigens moet je wel eerst deze machines activeren en dat gaat gepaard met veel geluid. Laat dat nou net de Wanderers aantrekken. Dus wees voorzichtig en zorg dat je de strijd ook aan kan gaan.

Goed voor jezelf zorgen

Om de strijd aan te gaan moet je materialen vinden om wapens van te maken. Denk hierbij aan hout, touw, ijzer enzovoorts. Deze materialen liggen verspreid over heel Dite en dus aan jou om deze te vinden. Wel oppassen, want je kunt namelijk maar 75 kilogram met je meedragen zonder dat dat gevolgen heeft voor je uithoudingsvermogen. Dus zorg daarom dat je geregeld terugkeert naar je basis om het materiaal af te geven. Denk vooral ook goed aan je gezondheid, want je kunt niet zomaar even uren achter elkaar rondlopen en alles verzamelen. Je personage heeft ook geregeld honger en dorst. Je moet dus ook nog eens zoeken naar voedsel en een waterbron. Dat laatste is niet moeilijk, maar dat eerste kent toch wat obstakels. Je moet namelijk ook op dieren jagen in Metal Gear Survive en deze vervolgens bij je basis koken tot voedsel. Als je het beest opeet zonder eerst te koken, dan kan je een voedselvergiftiging oplopen. Gelukkig kan je ook daar weer van genezen, mits je medicijnen in je bezit hebt. Water vinden is minder lastig, want in Dite zijn een aantal waterbronnen te vinden. Het gaat hier alleen om vervuild water en je raadt het al, ook daar kan je ziek van worden als je er teveel van drinkt.

Voor al het bovenstaande bestaan er ook voldoende mogelijkheden om het tegen te gaan. Al snel krijg je toegang tot een basis. Deze basis voorziet je van alle gemakken die je nodig hebt. Je moet er alleen wel wat tijd in steken, want je basis is onbeveiligd en bevat nog niet veel gebouwen. Deze gebouwen kan je wel toevoegen en daar komen je materialen weer van toepassing. Je kunt een werkbank voor gadgets maken zodat je molotov cocktails kan maken of een hekwerk dat je met je mee kan nemen. Je kunt ook een installatie plaatsen waarbij je schoon water krijgt of je plant wat aardappelen zodat je jezelf voorziet van voedsel en water. Dit hoef je gelukkig niet alleen te doen, want je krijgt ook missies waarbij je op zoek gaat naar andere overlevenden in het gebied. Zodra zij op je basis gearriveerd zijn, kunnen zij aantal rollen vervullen zoals je aardappelen in de gaten houden of erop uit gaan om het gebied te verkennen en materialen mee te nemen voor je. Je kunt lekker micromanagen op dit soort momenten. Het is alleen jammer dat een aantal opties vastzitten achter microtransacties. Je hebt maar één savegame en bij het aanmaken van een tweede moet je omgerekend tien euro betalen. Ook als je extra groepen op pad wil sturen in Dite moet je geld betalen.

Salvage

Naast de singleplayer is er ook nog een online multiplayer modus. In Salvage kan je samen met drie vrienden of onbekenden verschillende golven van vijanden verslaan. Je wordt met zijn allen op één plek gedropt en vervolgens moet je een apparaat beschermen waarmee je energie opwekt. Samenwerken is hier van belang, want de middelen die je hebt zijn schaars en moeten gedeeld worden. Wanneer alle waves over zijn wacht daar dan je verdiende materialen. Het is belangrijk om Salvage een paar keer te spelen, want daarmee krijg je toch echt de meeste materialen tot je beschikking. Ook krijg je materialen die je niet snel zult vinden als je alleen de singleplayer doet. Gezegd moet worden dat je wel snel klaar bent met Salvage en dat je dit zeker niet een hele avond zult gaan spelen. Het is leuk voor tussendoor en daar blijft het ook bij.

Het Rusland van Poetin
Het Rusland van Poetin
Rusland tegen het Westen