Recensie: Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11 weet bij alle vechtgame fans wel wat los te maken. Of het nou de kenmerkende gameplay is, de steeds beter wordende verhaalmodus of gewoon de grafische gruwelijkheden die Mortal Kombat ooit op de kaart wisten te zetten. Het maakt niet uit, Mortal Kombat 8 is een briljante voortzetting van hetgeen waar Netherrealm zo'n tien jaar geleden mee begonnen is.
9

Het vechtgenre is onlosmakelijk synoniem geworden voor een paar series die al langer lopen. Roep je Mortal Kombat, dan weet iedereen waar je het over hebt en hoe gewelddadig deze games zijn. Vroeger waren de Mortal Kombat games her en der zelfs verboden of zo gebouwd dat de liters bloed die nu normaal zijn achter een code werden verscholen. Met alle technologie van vandaag de dag is Mortal Kombat gruwelijker en gewelddadiger dan ooit. Tijd om de nieuwste telg in de Mortal Kombat serie eens nader te bekijken.

Er zit zowaar een verhaal in!

Mortal Kombat 11 kent zowaar een verhaal. Waar dat in eerdere games soms nog wat van de hak op de tak is geweest, is in Mortal Kombat 11 gekozen voor een consistente doorlopende verhaallijn waarin alles en iedereen tegenover elkaar komt te staan. Wanneer Raiden samen met een team onder leiding van Johnny Cage een belangrijke tempel in het Netherrealm weet te vernietigen steekt een nieuwe slechterik in de vorm van Kronika haar hoofd boven het maaiveld. Deze pittige dame kan de tijd manipuleren en wil dat dan ook doen om de tijd terug te spoelen en zo Raiden te vermoorden. Best overdreven? Jazeker. Tijdens het heen en weer spoelen van de tijd komen oud-gedienden weer terug en worden nieuwe vechtersbazen betoverd door Shinnok. (Voor de mensen die Mortal Kombat 10’s story mode ook gespeeld hebben). Deze keer schittert Shinnok door zijn afwezigheid maar zijn nasleep op de wereld van Mortal Kombat is nog steeds sterk aanwezig. Kronika gooit het echter over een compleet andere boeg door magie in te zetten als middel om de tijd heen en weer te spoelen.

Game mode galore!

Deze Mortal Kombat siert de menu’s met allerlei mogelijkheden om de game te spelen. Simpele tutorials en je Fatalities oefenen? Geen probleem. Rustig de story mode spelen of domweg knokpartijtjes starten? Ook goed. Zelfs online is er een hoop te doen dus niemand hoeft zich te vervelen. Aan de andere kant zijn wij met de vorige Mortal Kombat erg verwend. Het aantal personages van Mortal Kombat 11 is blijven steken op 25, waarmee er een aantal personages is afgevallen. Daarnaast zijn er wel variaties op personages te selecteren maar zijn bijvoorbeeld Lui Kang en Kitana alleen te selecteren in een bepaalde versie. Iets waar wij toch liever meer keuze in hadden gehad. Kronika kan tijdreizen, dus waarom zouden wij geen verschillende versies van Raiden, Lui Kang, Scorpion of Kitana mogen kiezen? Het is wel getrouw aan de story mode maar er is meer dan alleen dat. En hopelijk zien wij dan ook meer versies van de verschillende personages terug.

Sneller dan ooit

Wat vooral opvalt is dat combo’s en aanvallen van personages wat meer willekeurig lijken. Begrijp ons niet verkeerd, een vechtersbaas doet nog steeds semi-exact wat jij ze in geeft. Maar het kan zijn dat de fameuze X-Ray moves zich zonder aankondiging laten zien. Waar dat eerst nog onder een knoppencombinatie zat, is er nu gekozen voor een soort sub-fatality in de vorm van een “Final Blow”. Zie het als een kat in het nauw die agressief wordt om zijn hachje te redden. Mortal Kombat kent dat ook en het resulteert in een spannend spelletje kat en muis, waarbij de final blow een handig wapen is tegen de vijand, inclusief weerzinwekkende animaties. Uiteraard zijn de Fatalities nog steeds het hart van Mortal Kombat, maar de gevechten an-sich zijn interessanter gemaakt door ze minder te onderbreken, en ze waar nodig te voorzien van een animatie die zelfs bij de doorgewinterde Mortal Kombat speler nog een glimlach op het gezicht tovert.

Gewelddadig en gruwelijk… mooi

Mortal Kombat staat bekend om zijn expliciete gore momenten. Zeker na het invoeren van de X-Ray moves door Mortal Kombat in 2009 waren de fans van het lompe botten breken en slopen van vijanden niet meer weg te slaan bij de game en ook Mortal Kombat 11 weet deze lugubere fanbase op zijn wenken te bedienen. Deze keer zelfs in 4K-resolutie, met High Dynamic Range als je het hebt, en nog steeds dezelfde zeer knap in elkaar gezette omgevingen. Zelfs met grote animaties die de X-Ray moves, Final Blows en Fatalities veroorzaken blijft de game vlot doorlopen en dat kan niet iedere fighting game van zichzelf zeggen. Ook zijn de eerder genoemde animaties veelvuldig aanwezig, maar leiden deze niet af van de kern van Mortal Kombat, het zo snel en lomp mogelijk in elkaar trappen van de tegenstander.

via GIPHY

Speelt u even mee?

Tijdens onze vele speelsessies, zowel op een PS4, PS4 Pro en Remote Play ondervonden wij maar weinig ongemakken tijdens het spelen. Oké; als jij met een middelmatige internetverbinding, online, via remote play een match wil doen tegen een vriend of vriendin dan hapert de game iets. Maar vrijwel alle games hebben daar last van, en dus ook Mortal Kombat. Ga je echter kijken naar lokale speelsessies, zowel alleen of met vrienden, dan weet Mortal Kombat zich heel goed te profileren. Zelfs zo goed dat er soms een oeh of ah te horen is tijdens het spelen. Wanneer de zoveelste vechtersbaas een kogel door zijn kop geramd krijgt en het psychopatische gelach steeds duidelijker naar de voorgrond treedt is het duidelijk. Alleen mensen met een ziekelijke honger naar rampspoed en visuele gruwelijkheden zijn mogelijk verdraaid genoeg om Mortal Kombat 11 volledig te kunnen waarderen. De gruwelijkheden in de game zijn bijna verslavend. En dat is ook in deze titel het geval.

Tot slot

Mortal Kombat 11 is de heilige graal onder de vechtgames. Of nouja, als je Mortal Kombat weet te waarderen. Tegenwoordig is dat niet zo moeilijk meer en wij juichen nieuwe delen van deze game alleen maar toe. Netherrealm Studios mag dan gierig zijn geweest met het aantal personages, maar maakt het dik goed door de al bewezen gameplay nogmaals te doorlopen en een aantal zeer wenselijke aanpassingen door te voeren. Daarnaast oogt de game zoals ook Mortal Kombat X om door een ringetje te halen en zien wij allerlei positieve punten uit zowel Mortal Kombat X als zijn voorganger op prima wijze terugkomen in Mortal Kombat 11. Uiteindelijk is er meer dan genoeg te doen in Mortal Kombat 11 en zal iedereen genieten van alles wat Mortal Kombat 11 te bieden heeft. Wij zijn niets minder gewend van Mortal Kombat dan dat het de vechtgame is die alle ontwikkelingen even doet stilstaan en een nieuwe standaard onder de vechtgames brengt en ook met Mortal Kombat 11 weten ze dat prima in de praktijk te brengen. Laten we hopen dat de DLC personages (met een beetje mazzel ook gerecenseerd door ons) een stukje keuzevrijheid meebrengen.

Mortal Kombat 11 - PS4
Mortal Kombat 11 - PS4
Het elfde deel uit de bekroonde franchise
Score 4.7 van 5 sterren.
€44,99
Op voorraad. Voor 18:00 uur besteld, morgen in huis
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!