Recensie: Nex Machina

Nex Machina is een zeer geslaagde spirituele opvolger van Robotron 2084 en is een prachtvoorbeeld voor arcade games. Het spel is moeilijk en uitdagend, maar door de snelle potjes en verschillende modi wordt je gestimuleerd om de game te blijven spelen. Daarnaast ziet het er, net zoals bijvoorbeeld Resogun, prachtig uit. Housemarque heeft zich weer weten te overtreffen met deze game.
Good
  • Arcade pur sang
  • Uitdaging
  • Prachtig om te zien
Bad
  • Soms moeilijk te zien waardoor je nu precies dood ging
9

Arcade games zijn er in vele soorten en maten. Games van dit genre doen ook vaak hun naam eer aan: ze zouden zo thuis kunnen horen in de ouderwetse arcade hallen. Een van de oude populaire arcade games, welke ook daadwerkelijk alleen op arcade kasten te spelen was, is Robotron 2084. Deze game van Eugene Jarvis stamt al weer uit 1982. Toch zijn er nog genoeg mensen fan van deze game of games binnen hetzelfde genre. Door samen te werken met Eugene Jarvis zelf probeert Housemarque (ook bekend van Resogun) een ode aan Robotron 2084 te brengen, maar is ze dat ook gelukt?

Het idee achter Nex Machina is eigenlijk heel simpel. Je bent een eenzame held die de laatste mensen probeert te redden van een robot-apocalyps. In de verschillende werelden wordt er elke keer een gebied vrij gemaakt van robotten en probeer je alle mensen in dat gebied te redden, alvorens je naar het volgende gebied gaat. Aan het einde van de wereld kom je een eindbaas tegen die net even iets moeilijker te verslaan is dan de voorgaande gebieden.

nexmachina

En dat geeft nogal wat aan, want zelfs voor een arcade game is Nex Machina moeilijk, zelfs op makkelijkere moeilijkheidsgraden. Dit past natuurlijk perfect binnen het arcade genre, aangezien het zo goed mogelijk overleven van alle gebieden voor een zo hoog mogelijk puntenaantal zorgt. Hierin slaagt Nex Machina absoluut, aangezien het spelen van een wereld of een van de verschillende modi snel gaat. Hierdoor is het zeer verslavend om nogmaals een poging te doen om je score te verbeteren.

Om dit alles extra te stimuleren heeft Housemarque een soort van missies ingebouwd, waarbij het je uitdaagt mensen met hogere scores voorbij te gaan. Dit zorgt voor een extra stimulans voor het arcade gevoel. Deze missies zijn echter alleen in de ‘Arena’ modus mogelijk, wat een van de drie modi is. In ‘Arena’ kies je een van de zes werelden om te spelen. Om de zoveel tijd (bijv. een week) zal het effect van ‘Arena’ anders zijn. De ene keer zullen vijanden sneller zijn in hun bewegingen, de andere keer gaan ze langzamer dood. Dit zorgt ervoor dat de game elke keer weer net wat anders aanvoelt.

Naast Arena zijn er ook nog twee andere game modi. De eerste is ‘Arcade’, waarin het doel is een zo hoog mogelijk puntenaantal te halen op een moeilijkheidsniveau naar keuze. In plaats van een enkele wereld te spelen worden alle werelden na elkaar gespeeld. Op het moment dat je dood gaat zal echter het puntenaantal op nul komen te staan. Dit zal dus zeker niet helpen met het behalen van een highscore, maar zorgt er wel voor dat je beter alle werelden en gebieden leert kennen.

dcoeduvxgaery6n

Als laatste is er nog een ‘World’ game modus. Zoals de naam al verraad kun je in deze modus proberen een highscore te halen in een enkele wereld op een moeilijkheidsniveau naar keuze. Dit is een ideale manier om te laten zien dat jij die ene wereld net wat beter kent dan elke andere gamer.

Het punten scoren binnen de werelden en gebieden gebeurd voornamelijk door robotten neer te schieten. Door dit op een goede spectaculaire manier te doen kun je upgrades verdienen. Deze upgrades, zoals speciale wapens of een beter bereik, zullen je leven in Nex Machina een stuk makkelijker maken. Dit is echter niet de enige manier om punten te scoren. Naast de robotten zijn er ook in veel gebieden mensen aanwezig welke gered kunnen worden. Daarnaast zijn er ook een hoop verborgen mensen en andere verborgen items te vinden.

Het hoogste puntenaantal haal je door zo snel mogelijk door een wereld te gaan, zoveel mogelijk mensen te redden en zoveel mogelijk verborgen items kapot te maken, zonder dood te gaan. Een flinke uitdaging dus. Door vaker werelden te spelen kom je precies te weten hoe je het snelst gebieden vrij speelt en waar alle verborgen items te vinden zijn. Dit is een extra boost om vaker een bepaald level te spelen (of opnieuw te beginnen wanneer je gelijk in het begin al een keer dood gaat).

Kevin Pennekamp
Ooit begonnen als game-redacteur bij het toenmalige Undercover-Gaming groeide Kevin al snel uit als een vaste waarde voor het team. Binnen no-time was hij te vinden in het management. In de loop der jaren is zijn takenpakket flink veranderd, maar zo af en toe zul je toch nog eens een aritkel van deze jonge heer vinden op de Undercover-Network!