Recensie: One Piece Pirate Warriors 4

One Piece Pirate Warriors 4 gaat verder waar deel drie is geëindigd. Kruip weer in de huid van je favoriete personage en speel de verhaallijn zoals die ook in de anime te volgen is. Met 40 personages en een verhaal dat begint bij Alabasta kan je genoeg uren besteden aan dit spel. Pirate Warriors 4 is een hele verbetering in vergelijking met deel drie en een heel goed spel in dit genre. Als je dan toch minpuntjes wilt weten dan zijn dat de camera en de treasure log. In deel drie is de treasurelog net iets dynamischer weergegeven en in deel vier is dat een bijna simpele lijst.
7

俺は海賊王になる!

Menig fan van One Piece zal de droom van Luffy herkennen: Kaizoku ou ni ore wa naru! De serie begon in 1999 en loopt vandaag de dag nog steeds. Het gerucht is dat One Piece nu in de laatste story arc bezig is, maar laat dat vooral een gerucht zijn. Met ruim 1000 afleveringen is er genoeg materiaal om te verwerken in spellen en dat gebeurt ook. De nieuwste loot is One Piece Pirate Warriors 4. Het spel gaat verder waar deel drie eindigde en heeft genoeg uitbreidingen om zijn voorganger te passeren. In Pirate Warriors 4 gaan we verder waar deel drie geëindigd is en volgen we de verhaallijn uit de anime nauwlettend. De story arcs ‘praten’ de afleveringen aan elkaar en introduceren nieuwe (vrij te spelen) personages. Het spel staat garant voor urenlang speelplezier waar je eerlijk gezegd niet veel bij hoeft na te denken. Fans van de serie en warriorspellen kunnen dan ook hun hart ophalen en dit spel gerust tijdens de semi-lockdown van vandaag proberen.

Gameplay

De gameplay volgt de anime bijna op de voet. In deel drie werd er nog een verhaal verzonnen bij Dressrosa, in deel vier volg je het originele verhaal. Ook de Big Mama arc en Wano arc mogen niet ontbreken. In het spel betekent dit dat de chaos uit de serie haarfijn wordt overgenomen in de verhaallijn. De personages kunnen hier natuurlijk niet bij achterblijven. Als speler heb je daarom de keuze uit maar liefst 40 personages. Van de Straw Hats tot Big Mama zelf, ze komen allemaal voorbij en hebben allemaal hun eigen gameplay. Zo kent Pirate Warriors 4 niet alleen personages die met name op de grond vechten zoals Frankie, Nami en Whitebeard. Ook luchtpersonages zijn te kiezen zoals Sanji, Ichiji, Niji, Yonji en Reiju. Ieder personage speelt weer anders. Zo is Whitebeard groter dan Luffy en zijn zijn aanvallen daardoor anders.

Hier komen we wel gelijk een minpuntje tegen. Zeker bij luchtpersonages zoals Reiju, wil het weleens voorkomen dat je aanvallen simpelweg niets raken. Je personage zit dan relatief hoog in de lucht waardoor die eigenlijk over iedereen heen slaat. Als je dat verkeerd timed is dat zonde van je speciale aanval. Gelukkig heb je in deel vier toegang tot vier speciale aanvallen in tegenstelling tot één in deel drie. Het helpt trouwens niet dat de camera de actie niet altijd even lekker lijkt te kunnen volgen. Of dat de camera in een ongelukkige hoek uitkomt waardoor je gevecht achter een schip plaatsvindt en je dus maar moet gokken dat je raak slaat.

Level up

Elk personage heeft een tweetal kaarten waarbij je als speler vaardigheden kan kopen en upgraden. Als speler bepaal je dus zelf welke krachten je wilt vrijspelen van de personages waardoor je het lekker dynamisch kan maken. Het vrijspelen van die upgrades is ook erg handig als je de normale verhaallijn wilt uitspelen. In deel drie gebeurde dit trouwens automatisch, maar hé, als je dan toch zelf kan kiezen. Net als in deel drie heb je ook in deel vier een Treasure log, free log en dramatic log (die laatste heet wel anders in deel drie). Er zijn in ieder geval genoeg trofeeën te halen op de Playstation 4 en genoeg personages te ontwikkelen om ze lekker sterk te maken.

Samen sterk

Het is mogelijk om dit spel met z’n tweeën te spelen (soms zelfs met z’n vieren). Zoals bij elk spel wordt het scherm dan gedeeld en kan er samen een potje gevochten worden. Enig nadeel van deze gameplay is dat de plattegrond hierdoor nog kleiner in het scherm te zien is. Hoe kleiner de kaart, hoe kleiner de pijltjes die aangeven waar welk personage zich op dat moment bevindt. Tenzij je de kaart een beetje uit je hoofd kent of gewoon een haviksoog hebt, kan dat resulteren in rennen door lege straten terwijl je maatje nog heftig aan het vechten is. Groot verschil met deel drie is dat je in deel vier geen gecombineerde aanval kan doen met je teamgenoten. Die bijstand die je in deel drie had is dus verdwenen. Ieder speelt voor zich, maar wel voor hetzelfde doel.

Conclusie

Laten we eerlijk zijn, alleen als je fan bent van de serie vind je dit spel leuk. De verhaallijn volgt de serie namelijk op de voet en is daarom gesneden koek voor de fans. Als je niet zo van One Piece houdt ga je het spel daarom waarschijnlijk niet veel aan vinden. Ben je wel fan van de serie dan is het spel zeker het spelen waard. De toevoeging aan de gameplay om elk personage apart “op te waarderen” en zelf je vier speciale aanvallen te selecteren zijn een grote plus ten opzichte van deel drie. Het maakt het spel dynamisch, je kunt ongegeneerd je favoriete personage sterker maken en gewoon op hordes soldaten inrammen.

Pirate Warriors 4 is een hele verbetering in vergelijking met deel drie en een heel goed spel in dit genre. Als je dan toch minpuntjes wilt weten dan zijn dat de camera en de treasure log. In deel drie is de treasurelog net iets dynamischer weergegeven en in deel vier is dat een bijna simpele lijst.

One Piece: Pirate Warriors 4 - PS4
One Piece: Pirate Warriors 4 - PS4
€36,99
Uiterlijk 21 oktober in huis
Avatar
Stephanie van Baggem heeft Geschiedenis en Oudheidstudies gestudeerd en heeft mede daardoor een voorliefde voor historische romans. Ze klimt graag in de pen en schrijft columns, artikelen en verhalen. Ze probeert de verhalen tussen de regels te vinden en gelooft dat iedereen een uniek verhaal te vertellen heeft.