Recensie: One piece – World seeker

Met een verhaal geschreven door de auteur van de originele serie weet je zeker dat je te maken hebt met de enige echte One Piece. In One Piece - world seeker speel je als Luffy en ontdek je Prison Island. Na een mislukte kraak raken Luffy en zijn scheepsgenoten verspreidt over het eiland en het is aan jou om ze weer bij elkaar te zoeken. Natuurlijk gaat dat niet zomaar, maar krijg je te maken met Jeanne. Deze leidster van de anti-marine fractie helpt je in je zoektocht en is soms een beetje een pain in the ass. Zoals we kennen van One Piece kampen zowel Jeanne als het eiland met een probleem en helpt Luffy om het mysterie van het eiland te ontrafelen.
7

Eiichiro Oda, de schrijver van One Piece, weet al jaren kijkers te boeien en mee te nemen in de wereld van Luffy en zijn Straw hat pirates. Waar One Piece – pirates warriors 3 en One Piece – Burning blood de speler een eentonige spelbeleving geven met hetzelfde speelveld, gaat One Piece – world seeker een stap verder. Als speler kruip je in de huid van Luffy en heb je de mogelijkheid om je kennis van de serie uit te breiden met deze nieuwe verhaallijn. Eiichiro Oda heeft namelijk een speciaal verhaal geschreven voor dit spel waardoor je als speler kennis maakt met een heel nieuw gebied, namelijk Prison Island. Het spel biedt voldoende sidequests maar verliest het originele verhaal niet uit het oog. Het is aan jou om je crew weer bij elkaar te krijgen, eerdere vijanden nog maar eens erop wijzen dat jij de enige echte toekomstige piratenkoning bent en het mysterie van prison island te ontrafelen.

De Straw hat pirates

Graphics

De spellen op de Playstation 4 hebben vaak enorm goede graphics (uitzonderingen daargelaten) en One Piece – world seeker is daar geen uitzondering op. Wat onmiddellijk opvalt zijn de graphics in het spel en het naadloos overgaan van de cutscenes naar de gameplay. De personages zien er strak uit en ook de spelwereld is goed geanimeerd. De eerste paar uren in het spel vergaap je je makkelijk aan de graphics, maar er valt tegelijkertijd ook wel iets op. De wereld waarin Luffy rondloopt is toch wel behoorlijk… leeg. Waar zijn alle mensen? Er zijn natuurlijk nog wel genoeg mensen om je sidequests te kunnen afronden, maar voor de rest zijn de steden en dorpjes toch angstvallig leeg.

Slimme tegenstander
Waar bij menig spel de AI te wensen overlaat, is deze bij One Piece soms juist erg uitdagend en zijn sneak acties niet altijd zo sneaky als je hoopt. Iemand van achter besluipen gaat dan ook niet altijd even makkelijk.  Dat valt ook op wanneer je de moeilijkheidsgraad aanpast. Het verschil tussen ‘hard’, ‘very hard’ en ‘extreme’ is, zoals het laatste niveau eigenlijk al zegt, behoorlijk extreem. Dit kans soms behoorlijk frustrerend spelen, maar maakt dat het tegelijkertijd ook wel als een kleine overwinning kan voelen als Luffy het wel voor elkaar krijgt om iemand op ‘extreme’ te verslaan.

Luffy vs Smoker

Minpuntjes
Wat jammer is aan het spel is dat bij de dialogen alleen de eerste woorden zijn ingesproken. De rest van de tekst moet je (sowieso) aflezen via de ondertiteling. Wat ergens ook wel een minpunt kan zijn, is dat de muziek eigenlijk al verraad of er vijanden in de buurt zijn of niet. Hoewel dit bij menig spel niet anders is, zullen sommige spelers dat misschien wel jammer vinden omdat het verrassingselement dan weg is. Het grootste minpunt van het spel is toch wel dat het spel alleen als Luffy te bespelen is.

Conlusie

One Piece – world seeker is een tof spel voor de fans van de serie. Mensen die een luchtigere variant van bijvoorbeeld een Batman – Arkham Asylum willen spelen hebben aan One Piece een goede. Je kunt het spel zo uitdagend maken als je wilt en je kunt er uren zoet mee zijn. Het spel had wellicht wat ‘gevulder’ kunnen zijn door bijvoorbeeld wat meer mensen in het spel te kunnen verwerken, maar het verhaal en het spel zitten wel goed in elkaar.

One Piece: World Seeker (PS4)
One Piece: World Seeker (PS4)
Score 3.6 van 5 sterren.
€49,99€28,50
Op voorraad. Voor 18:00 uur besteld, morgen in huis
Al vanaf kinds af aan wil Stephanie een boekenkast zoals Belle (uit Belle en het beest). Ze is inmiddels aardig op weg en heeft een voorliefde ontwikkeld voor historische boeken. Als tijdens haar opleiding geschiedenis was ze bezig met schrijven en klimt ze graag in de pen om hedendaagse gebeurtenissen in een historisch perspectief te zetten.