Recensie: Ori and the Blind Forest

Samenvatting
Ori and the Blind Forest is de reden waarom je een Xbox One zou moeten aanschaffen, ondanks dat het spel ook uitgebracht is op de PC en later dit jaar naar de Xbox 360 komt. Hoe leuk en lief Ori er ook uit mag zien, het is een sluw beestje wat je hart gaat veroveren naarmate je hem langer kent. Het zelf bepalen wanneer je je spel opslaat en de consequenties die daaraan vastzitten, maken van dit spel een ware uitdaging. Gelukkig wel een uitdaging met diepgang en ontroerende momenten in een prachtige wereld die je begeleid wordt door nog prachtigere soundtrack.
Good
  • Grafisch beeldschoon
  • Geweldige soudtrack
  • Moelijkheidsgraad
Bad
  • Soms frustrerend
10

E3 2014, de Xbox One is op dat moment al uit in Amerika en verschillende Europese landen. Tijdens de persconferentie van Microsoft kwam men met het oogverblindende Ori and the Blind Forest. Al snel bleek de game zo populair dat de verzamelde pers op de E3 2014 in lange rijen stonden. We zijn nu bijna een jaar later en Ori and the Blind Forest behoort tot een mooie Xbox One line-up voor dit jaar.

Ori and the Blind Forest draait volledig om Ori. Ori is een geestwachter die in het bos is gevallen en opgepakt is door een beest genaamd Naru. Een reeks van gebeurtenissen zorgen ervoor dat het bos betoverd raakt en dat voedsel schaars wordt. Al snel blijkt overleven een zware taak en komt Naru te overlijden. Ori is in diepe rouw en besluit om elders leven te zoeken en komt ook bijna om het leven. Tot hij weer energie krijgt en zijn roeping ontdekt en Sein ontdekt. Welkom bij Ori and the Blind Forest waarbij je na deze intro al geconfronteerd wordt met hoe heftig dit mooie spel kan zijn.

8X3BM5C1L4S4iYjL

Laten we vooraf zeggen dat je je niet moet inlaten met het mooie leveldesign en het schattig wezentje genaamd Ori. Ori and the Blind Forest is hard, keihard! Na de intro wordt een toon neergezet dat ondanks Ori er lief en schattig uitziet, dat de wereld van Ori and the Blind Forest donker is. Al na het overlijden van Naru en het overleven in het bos merk je als speler dat je een zware dobber gaat krijgen aan dit spel. Deze dobber zal voornamelijk komen door een aantal belangrijke elementen zoals het leveldesign, verschillende vijanden, het verbeteren van je vaardigheden en opslaan van het spel.

Ori and the Blind Forest kent een geweldig leveldesign. Het principe van Ori and the Blind Forest is dat je vooral bezig bent met het lokaliseren van de problemen in het bos. Deze zijn, net als een The Legend of Zelda-game, verdeeld over gebieden met diens eigen kenmerken. In het eerste gedeelte is het nog relatief normaal met veel groene bos. Een ander gebied kent weer ijskou en weer een ander gebied kent een afgebrand bos. Deze kenmerken zorgen ervoor dat je als Ori erg moet kijken hoe je naar je eindpunt moet. De gebieden zijn erg groot en je zal voornamelijk bezig zijn met gebieden meerdere keren verkennen, afhankelijk van de vaardigheden die je al verzameld hebt. De belangrijkste vaardigheid die je als Ori hebt is springen, en springen zal je tot het einde van het spel blijven doen.

2562384-ori-screenshot17

Naast het springen met Ori krijg je ook de hulp van Sein. Sein is een soort vuurvliegje die de vijanden kan beschadigen. Ori zelf is alleen maar goed voor springen en moet het schade toebrengen dus overlaten aan Sein. Tijdens de zoektocht naar je bestemming kom je vele vijanden tegen die je weg proberen te versperren. Vele van hen hebben andere methodes om je dood te maken. Sommige moet je zelfs ontwijken totdat Ori meer aankan en dat Sein meer schade kan aanrichten. Om jezelf meer vaardigheden toe te kennen moet je wel meeste vijanden dood maken. Zij laten namelijk bollen achter waarbij je vaardigheidspunten kunt verkrijgen. Deze punten kan je vervolgens verdelen over drie verschillende takken. Deze opties zijn vooral bedoeld voor extra kracht richting Sein maar ook het gebruik van minder kracht.

Een ander belangrijk punt wat je spelervaring kan beïnvloeden is toch wel het opslaan van het spel. Naast levensbollen die je kunt verzamelen, zijn er ook nog Soul Link-bollen. Deze bollen hebben verschillende functies. Een daarvan is het opladen van Sein zodat je extra schade kan toebrengen aan vijanden, maar ook stenen kan vernietigen. Een belangrijke optie is dat je met deze bollen ook je spel kan opslaan. Een bol staat gelijk aan één punt om je spel op te slaan. Het is juist belangrijk dat je juiste keuzes maakt met wanneer je je spel opslaat. Soul Links zijn niet oneindig en het materiaal om deze op te vullen is niet ieder moment aanwezig. De kracht achter Ori and the Blind Forst is dat je juist dood moet gaan om te zien hoe je het beter kan doen. Het is daarom niet slim om vijf minuten na het opslaan van je spel ineens dood te gaan. Er zijn geen herstelpunten, buiten waar je het spel opgeslagen hebt. Deze fout zal je maar al te vaak maken tot frustratie toe.

2826048-2015030712413907

Al eerder aangegeven moet je Ori niet beoordelen op hoe mooi en schattig Ori is. Over het leveldesign kunnen we vaststellen, zoals gezegd, dat het erg pittig is door de verschillende vijanden. Wat ook gezegd moet worden is dat het leveldesign werkelijk waar prachtig in elkaar gezet is. Het bos is niet alleen maar donker en grauw, maar naarmate je gebieden vrijspeelt en vrijmaakt van diens problemen, krijg je een mooie heldere wereld te zien die je gelijk weet te betoveren. Niet alleen grafisch is Ori and the Blind Forest een betoverende ervaring, maar ook muzikaal doet het goede zaken. De muziek past precies bij de sfeer die het spel op dat moment weet uit te ademen. Je begint het, naarmate je verder komt, steeds meer te waarderen en het roept een bepaalde emotie bij je op. Zeker de intro tussen Ori en Naru zorgde in combinatie met de muziek voor een kippenvel moment wat je bij zal blijven in dit spel.

Sylvano Witte
Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.