Ori and the Blind Forest
In 2015 werd Ori and the Blind Forest op de Xbox One uitgebracht en werd een daverend succes. Het werd zelfs ook het eerste spel dat na de Xbox One ook werd uitgebracht op de Nintendo Switch vorig jaar. In Ori and the Blind Forest neem je de rol van Ori op je, een spirit, die het bos Nibel moet redden. Op het einde van het spel verslaat Ori de slechte vogel Kuro en beschermt hij het laatste ei van Kuro wat vervolgens uitbreekt. En dat is waar het tweede deel dan ook begint.
Ori and the Blind Forest valt in het Metroidvania-genre. Je hebt een grote open wereld waarbij je verschillende vaardigheden moet zoeken en gebruiken om verder te komen in het spel. Het spel is kleurrijk en best pittig. De versie die verscheen op de Nintendo Switch en de uiteindelijke Definitive Edition op de Xbox One is minder pittig. Dit komt omdat de originele versie maar één moeilijkheidsgraad kent en de andere versies ook een makkelijkere moeilijkheidsgraad hebben. Gelukkig is al het goede vanuit die laatste versie meegenomen naar het vervolg: Ori and the Will of the Wisps.
Ori and the Will of the Wisps
In Ori and the Will of the Wisps vormen Ori, Naru en Gumo een hechte familie waarbij ze de zorg van Ku op zich hebben genomen. Ku is het uiltje wat uit het ei van Kuro is gekomen. Ku is echter een uil waarmee iets aan de hand is, hij kan namelijk zijn vleugels niet gebruiken. Een vleugel van hem is namelijk beschadigd en dus kan hij niet vliegen. Dankzij het denkwerk van Ori kan hij, met dank aan een veer van Kuro, wel weer vliegen. Samen vliegen zij in de nacht even een rondje en belanden zij in een storm waarmee Ku zijn veer verliest en ze neerkomen in Niwen. Uiteindelijk overkomt hen het een en ander en moet Ori wederom zijn vriend gaan redden.
Al met al is dit verhaal bijna een verlengde van het eerste deel. Het kent raakvlakken waarbij een personage komt te overlijden en dat Ori aan de bak moet. Zo goed als alles wat je in het eerste deel geleerd hebt is niet meer beschikbaar. Je moet dus weer van vooraf aan beginnen. Niet dat dat erg is, want Will of the Wisps voelt hetzelfde aan, maar toch op een andere manier. Je moet nog steeds vaardigheden verzamelen om verder te komen in de wereld van Niwen. Maar er is nu meer ruimte voor karakterontwikkeling. De wereld in Blind Forest voelt erg leeg aan namelijk en daarom is er voor Will of the Wisps gekozen voor een meer levendigere wereld. Een wereld waarin meer beesten te vinden zijn die niet perse vijandig zijn. De wereld van Niwen wordt onder andere bewoond door een ras genaamd Moki.
Genoeg te beleven in Niwen
In Blind Forest is het nogal van A naar B via C hollen. Je kan wat spullen verzamelen, maar daar houdt het dan ook echt mee op. In Will of the Wisps zorgen onder andere de Moki ervoor dat er wat extra’s te behalen valt in Niwen. Zij bieden je een aantal missies aan waarbij je nog meer van Niwen kunt ontdekken dan dat zou moeten. Deze missies bevatten eigenlijk dingen als voorwerpen vinden en terugbrengen. Als beloning krijg je dan XP waarmee je Ori verder kunt uitbreiden met vaardigheden. Op dat vlak is dat overigens grotendeels hetzelfde gebleven. Ori kan vaardigheden verkrijgen door speciale bomen te bezoeken. Andere vaardigheden die je kunt vrijspelen zijn het vinden van speciale stenen die verspreid zijn door Niwen. Het element van punten verzamelen en daarmee vaardigheden vrijspelen is er dus niet meer.
Naast het vinden van deze stenen zijn er ook nog een tal van andere mogelijkheden. Spelers kunnen ook andere wezens ontmoeten die je kunt helpen. Zo is er een personage wat kaarten verkoopt, verkoopt een andere stenen die je kunt kopen en kan je ook nog je vaardigheden verbeteren. Het mooiste aan Will of the Wisps is dat je geen speciale kaarten hoeft te kopen om voorwerpen te kunnen vinden. Alle verzamelobjecten zoals energiecellen en levenscellen zijn zichtbaar op de kaart als je erbij in de buurt bent geweest.
Alles in te stellen
Ori heeft in Blind Forest de beschikking over één aanval en dat resulteert in vooral dezelfde aanvallen doen en hopen dat je het snelst bent met monsters te verslaan. In Will of the Wisps heb je de beschikking over drie aanvallen die je zelf kunt instellen. Je krijgt op het begin de beschikking over een zwaard waarmee je de vijanden kunt verslaan. Verderop kan je andere vaardigheden instellen waarmee je Kuro’s veer kunt gebruiken, je kunt bijvoorbeeld hulp inschakelen en ga zo maar door. Je moet dus echt keuzes gaan maken en bepalen in welk gebied je wat wilt gaan inzetten. Niet alleen deze vaardigheden moeten bewust gekozen worden, maar ook de stenen die je kunt verzamelen tijdens het spelen.
De grote vraag is misschien wel: weet Will of the Wisps een net zo’n grote emotionele rollercoaster te worden als het eerste deel? Het antwoord daarop is positief. Halverwege het verhaal lopen de tranen al bijna over je wangen. De studio heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat het verhaal nog steeds belangrijk is in dit deel. Alles lijkt tot in de details weer goed te zijn uitgedacht. Het verhaal klopt, de omgevingen kloppen en de interacties met alle wezens kloppen. Er is misschien maar één puntje en dat is misschien muggenziften. Je krijgt zoveel vaardigheden dat je alle knoppen moet gaan gebruiken en je kunt wel eens in de war raken omdat je soms snel moet wisselen. Maar dat is dan ook echt het enige.
€34,66
Uiterlijk 19 juli in huis
Gratis verzending!