Recensie: Outriders

Outriders heeft zo zijn gebreken, maar weet desondanks een unieke en vermakelijke game neer te zetten. De graphics vallen op bepaalde vlakken tegen, maar de belichting compenseert dit. Updates zijn zeker nodig en deze zullen ook zeker komen. Een unieke game voor de fans van dungeon crawlers, rpgs en looter-shooters.
7

Schietspellen die zich afspelen in de ruimte zijn erg populair. De ene is populairder dan de ander, maar ze blijven maar komen. Sci-fi ruimtegames zijn het helemaal! Of het nou single player games zijn, zoals het aankomende Returnal, horrorgames als het oudere Dead Space of online first person shooters als Destiny. Ze zijn er in velen soorten. Outriders gaat binnen dit genre voor zijn eigen aanpak. Het is een third-person PvE shooter die volledig in coöp speelbaar is. Weet Outriders zich te slaan tot een succesvolle titel in het genre?

(Over)leven op Enoch

Outriders speelt zich af op planeet Enoch. Wegens oorlog en natuurrampen op de aarde is onze planeet niet meer bewoonbaar. De mensheid is genoodzaakt te vluchten en nieuw leven te zoeken. Op planeet Enoch komen de laatste aardbewoners aan. Jij als outrider zet als een van de eersten voet op deze planeet en moet het land veilig maken om de mensheid te kunnen nederzetten. Dit alles lijkt goed te gaan tot er een storm genaamd The Anomaly op komt zetten. Deze storm verwoest alle apparatuur en weet mensen met de energie in deze storm aan te tasten. Sommige mensen worden op moleculair niveau uit elkaar getrokken en anderen zullen voor altijd veranderd zijn. Eén van deze mensen ben jij zelf.

Na zwaar verwond te zijn geraakt word je eenendertig jaar later wakker met buitenaardse krachten. Enoch is niet meer zoals het was toen je er ooit aankwam. De overlevenden van de mensheid zijn onderdrukt door de altered, mensen met krachten zoals jij, waarvan velen onder leiding van Lord Seth. De outriders lijken niet meer te bestaan en er is net als voorheen op aarde een alles vernietigende oorlog gaande. Ditmaal tussen de mensheid en de altered, maar ook tegen de planeet zelf en tussen de altered onderling vindt oorlog plaats. In deze oorlogen staan drie thema’s centraal: onderdrukking, overleven en macht. Jij sluit je als goedgezind persoon aan bij de mensheid. Op hen na is alles en iedereen losgeslagen en er op uit om jou te vermoorden. Lukt het jou om te overleven op deze planeet?

Grafische weergave

Het team van People Can Fly, de ontwikkelaars, hebben goed geluisterd naar zijn community. Daar waar de monden voorheen niet synchroon liepen met de spraak is dit probleem nu grotendeels verholpen. Wel komt het nu soms voor dat er een hapering is in de voice-overs. Het lijkt zo soms net of een karakter stottert. Dit komt gelukkig maar enkele keren voor en gebeurt bij elke speler op andere momenten. Het vormt geen belemmering voor de game, maar zal nog wel opgelost moeten worden.

De visuele kwaliteit van de game is van gemiddelde klasse. Het doet voor de gekozen artstyle de mogelijkheden van de nieuwste generatie soms te min. Desalniettemin is het geen tegenvaller. De graphics van de haren en huid van de karakters kunnen soms nog iets mooier. De kleine details als rimpels, littekens en de aderen op de huid maken dit daarentegen wel weer goed. Ook zijn de makers meesters als het neerkomt op het gebruik van licht. De lichtinval in deze game is van ongekende kwaliteit. De lichtlijnen lopen vloeiend over en het kleurgebruik is optimaal benut. Ook de stofdeeltjes in de lucht zijn tot in detail te zien. Zo zetten ze in combinatie met het licht een prachtig resultaat neer. De tekortschietingen weten ze dus goed te compenseren op andere vlakken.

Besturing & spel

Het spel bestuurt vrij soepel. De gevoeligheid van de camera staat voor sommigen niet optimaal, maar dit is uiteraard aan te passen in het optie-menu. De knopjes worden in de eerste missie duidelijk uitgelegd. Zo krijg je de besturing al gauw onder de knie. Ook de special abilities zijn makkelijk te gebruiken. Het bijbehorende icoon en de benodigde toetsen voor activatie staan altijd onder in beeld.

Er is een gebrek aan een springfunctie. Dit is een bewuste keuze geweest, maar kan toch als vervelend ervaren worden. Hierdoor komt het soms voor dat je naar een richel toe loopt waar je denkt af te kunnen vallen, maar je geblokkeerd wordt door een onzichtbare muur. Je bent verplicht het pad af te lopen en zo kan je soms niet in een rechte lijn op een vijand af. Aangezien sommige classes zichzelf helen door dicht bij vijanden kills te maken kan dit fataal zijn. Dit is net zo vervelend bij randen waar je op of over denkt te kunnen klimmen, maar dit niet toe staan. Hier zal je waarschijnlijk mee moeten leren leven. Geen gigantisch probleem, maar wel een mogelijke irritatie.

Hier en daar wil er wel eens een vijand halverwege zijn animatie spawnen. Ook komt het voor dat jouw medespelers glitchen. Zo’n glitch doet zich voor in een vorm waarin het karakter verdwijnt en een paar meter verderop weer verschijnt. Dit soort problemen komen veel voor bij grote multiplayergames. Het komt hoogstwaarschijnlijk door het internet van één van de spelers of door de drukke servers. Als er minder mensen spelen en jullie internet sterk genoeg is zal dit ook minder voorkomen. Een soortgelijk probleem kan je ervaren met het opstarten van de game. Als er weinig mensen spelen log je binnen een seconde in, maar als het druk is op de servers zal je lang moeten wachten. Dit valt bij dit soort games vaak niet te voorkomen. Daarnaast crashed de game wel behoorlijk vaak. Ook dit zal kunnen komen door de servers en wordt hopelijk snel verholpen.

Uitdaging & plezier

In outriders kan jij je eigen karakter maken en kiezen uit vier classes. Jouw class is bepalend voor jouw speelstijl. Het is van belang dat je goed leest wat je class inhoud voor je begint aan het spel. Zo zal je een speelstijl ervaren die het best bij jou past. Elke beschikbare class heeft eigen unieke abilities beschikbaar. Het is afhankelijk van jouw level welke abilities je kan instellen voor gebruik. Hoe hoger je level, des te meer abilities er voor jouw beschikbaar zijn. Ook kan je jezelf upgraden met skill points naar een subclass en kan je mods craften voor jouw wapens en gear. Op deze manier kan jij jezelf zo sterk mogelijk maken.

In eerste instantie lijkt deze game op een looter-shooter. Hier heeft de game ook velen elementen van weg, maar dit was niet de intentie. Outriders zou gebaseerd moeten zijn op dungeon crawlers en RPGs. Naarmate je meer speelt zal je dan ook merken dat het inderdaad voelt als de third-person variant van een dungeon crawler. Hoe je het ook wilt noemen, Outriders is een unieke game. De gebieden zijn daarentegen niet al te speciaal. Je loopt als maar van een lang pad naar een arenagebied. Dit gebeurt keer op keer in verschillende soorten gebieden met elk zijn eigen vijanden. Hier had best meer openheid in mogen zitten. Desondanks wordt de game wel steeds leuker naarmate je verder komt, meer spullen vindt en blijft levelen.

Naarmate je levelt zal ook de moeilijkheidsgraad van de game verhogen. Dit gebeurt automatisch door middel van zogeheten world tiers. Bij een hogere world tier zijn de vijanden sterker, maar zijn ook de beloningen hoger. Door succesvol te spelen kan je hogere world tiers unlocken. Als je deze hogere world tiers te moeilijk vindt kan je dit zelf altijd op makkelijker zetten. Ook als andere spelers meedoen worden de vijanden sterker. Op deze manier blijft Outriders de uitdaging geven die hij moet neerzetten. Met drie spelers lijkt de schade van je wapens aanzienlijk beperkt. Dit is overduidelijk niet de bedoeling in deze mate. Hopelijk wordt dit probleem snel opgelost.

Er valt genoeg te doen in Outriders. Je bent waarschijnlijk vele uren kwijt aan het verhaal en de optionele missies. Wees niet getreurd als je hem hebt uitgespeeld. Er is namelijk meer! Na het uitspelen van de game valt er nog genoeg te grinden. Er komen zogeheten expeditions beschikbaar. In deze expeditions krijg je uitdagende missies in nieuwe gebieden. De vijanden zullen velen malen sterker zijn en geven jouw zo de ultieme uitdaging. Op deze manier kan je een nog sterkere uitrusting vinden. De beloning van een expedition is groter als je hem in kortere tijd uitspeelt. Hoe sterker jij jezelf dus kan maken, hoe hoger jouw beloning ook zal zijn. Zo kan je vervolgens nog hogere scores neerzetten. Hierdoor kan jij jezelf blijven vermaken en uitdagen.

Keuzes in balans

Outriders heeft een ontzettend interessant verhaal. De graphics zijn niet altijd geweldig, maar met de lichtinval zetten ze toch iets moois neer. De besturing is erg snel aan te leren en er is genoeg keuze voor een speelstijl die bij jou past. Helaas is er wel gebrek aan de mogelijkheid tot springen. Ook willen de servers niet altijd even fijn meewerken, maar dit wordt hopelijk snel verholpen. Verder geven de combinatie van het schieten, de abilities en het levelsysteem in dit gemixte genre een unieke game-ervaring. Outriders is misschien niet op alle vlakken perfect, maar wel uniek en wordt gedurende de game steeds vermakelijker. Met wat updates zal het hoger kunnen scoren, maar voor nu krijgt outriders een welverdiende zeven.

Outriders - Day One Edition - PS5
Outriders - Day One Edition - PS5
Hectische shooter gecombineerd met diepgaande RPG-systemen!