Recensie: Pikmin 3 Deluxe

Pikmin 3 Deluxe is de verbeterde versie van de op de Wii U verschenen Pikmin 3. Na een noodlanding neem jij als speler de rol van Alph op je om samen met de Pikmin fruit te gaan verzamelen en je collega's te vinden. Het is heerlijk om het verhaal wederom mee te maken, zeker gezien de verbeteringen. Tel daar ook nog eens bij op dat je nu samen met een vriend of vriendin op de bank dit deel samen kunt spelen. Daarnaast heeft deze versie de DLC die uit is gekomen op de Nintendo Wii U en extra's zoals uitdagingen. Helaas kent het ook nog steeds de vervelende besturing en is het eigenlijk jammer dat dit spel niet online te spelen is met een vriend of vriendin. Desondanks een leuke hereniging met de Pikmin en wordt het tijd voor een volwaardig nieuw deel.
8

Verkeerde console, verkeerde tijd

Pikmin 3 Deluxe is een uitgebreide versie van het origineel uit 2013 voor de Nintendo Wii U. In principe was er helemaal niets mis met het spel, het probleem was alleen de console waar het op verscheen. De Nintendo Wii U was net een jaar oud, maar het was al duidelijk dat de console geen succes was. De verkopen liepen achter en het spelen op de console was gewoon niet goed uitgewerkt. Tel daar ook nog eens bij op dat de console niet zo krachtig was als de Xbox One en PlayStation 4 die dat jaar ook uitkwamen. En toch kwam het vervolg op een van Nintendo’s minst bekende franchises toch uit op de Wii U.

De game werd positief ontvangen door de pers en de verkopen waren in de eerste maanden ook positief. Echter, het is een spel dat het vooral moet hebben van zijn trouwe achterban. Sinds 2013 is er enkel voor de Nintendo 3DS nog een deel verschenen, maar voor de ‘echte’ consoles niet. Toch is dit niet het einde van de franchise, want afgelopen vrijdag verscheen Pikmin 3 Deluxe voor de Nintendo Switch.

Op zoektocht

In Pikmin 3 moet het schip van Charlie, Brittany en Alph een noodlanding maken waardoor de drie collega’s elkaar uit het oog verliezen. Ze komen in aanraking met de lokale bevolking die niet zo vriendelijk is. Er is echter één soort dat je geen pijn wilt doen, namelijk de Pikmin. Samen met de Pikmin begin je als Alph rond te lopen op deze planeet. Het is niet alleen overleven, maar vooral ook verzamelen. Voor hun eigen planeet zijn zij op zoek naar voedsel. Op de planeet waar zij aanbeland zijn ligt het vol met fruit. Het is aan de speler om niet alleen Alph, maar vooral de verschillende Pikmin met je mee te nemen. Ondertussen moet Alph ook nog op zoek naar Brittany en Charlie om terug de ruimte in te kunnen met hun schip.

Geen gemakkelijke opgave

De basis lijkt simpel, namelijk fruit verzamelen en zorgen dat je voldoende Pikmin overhoudt. Maar er komt veel denkwerk bij kijken, want het fruit ligt niet zomaar voor het oprapen en de wereld is gevaarlijk. Ook de eerste Pikmin waarover je bezit zijn er maar een paar. Je zult dus eerst moeten investeren in het verslaan van kleine insecten of planten waardoor je meer Pikmin kunt maken. En wanneer je meer Pikmin hebt kun je ook grotere monsters verslaan. De grotere monsters zorgen vervolgens voor nog meer Pikmin, enzovoorts. Uiteindelijk kun je er maar honderd met je meenemen. En dat is maar goed ook, want het meesleuren van fruit vergt wat Pikmin. De wereld waarin je rondloopt is vele male groter dan die van ons. Een aardbei is voor een Pikmin best een intensieve klus. Daar heb je er al snel vijf voor nodig.

Op het begin kan je het fruit relatief makkelijk oppakken, maar naarmate je verder komt zal het al wat lastiger zijn. Zo zal er fruit in het water liggen en als Pikmin ergens een hekel aan hebben, dan is het wel water. Gelukkig is er voor alles wel een oplossing, je moet er alleen rustig over nadenken. Niet te rustig natuurlijk, want een dag in het spel vliegt voorbij. En op het einde van iedere dag moet je iets drinken en dat doe je door middel van het verzamelde fruit. Dus het is van cruciaal belang dat je geregeld op zoek gaat naar extra fruit om een voorraad aan te leggen.

Het spel kent in totaal vijf verschillende Pikmin en vijf plekken waar je naartoe kunt vliegen. Op al deze plekken leer je nieuwe Pikmin kennen en kan je ze ook meenemen. Op het begin zal je kennis maken met de rode Pikmin die vooral sterk zijn en tegen vuur kunnen. De zwarte Pikmin kan glas kapot maken, de gele Pikmin kan tegen stroom en hoog springen, de roze Pikmin kan vliegen en de blauwe Pikmin kan zwemmen. Samen met hen en Charlie en Brittany moet je proberen op onmogelijke plekken het mogelijke te doen.

Extra dingen te beleven

Er staat niet voor niets Deluxe achter de naam. Nintendo heeft het nodige gedaan om deze versie ook te rechtvaardigen. De belangrijkste toevoeging is de offline co-op-modus. Samen met een vriend of vriendin op de bank genieten van dit spel behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast heeft deze versie ook alle DLC gekregen die verscheen op de Wii U. Zo is er een proloog en epiloog waarbij je met de hoofdpersonen uit deel twee speelt. Iets minder is de Bingo-modus waarbij je het tegen een vriend of vriendin moet opnemen. Je krijgt op je kaart te zien welk fruit je nodig hebt en welke monsters je moet verslaan. De leukste toevoeging is er één voor mensen die er alles uitgehaald willen hebben. Er zijn uitdagingen waar je niets voor krijgt, maar het geeft je wel veel voldoening. Deze uitdagingen zijn zoals een x-aantal keer fruit vinden bijvoorbeeld. Uiteraard is deze versie ook wat opgepoetst waardoor het er allemaal veel beter uitziet. Het is alleen jammer dat dingen zoals het gooien van Pikmin bijvoorbeeld nog best lastig gaat. En heel misschien was het ook wel leuk geweest als er dan toch al een offline co-op-modus toe is gevoegd, er de mogelijkheid was geweest dat je het ook online met een vriend kunt spelen. Maar dat zijn maar kleine puntjes.

Pikmin 3 Deluxe - Switch
Pikmin 3 Deluxe - Switch
Score 3.4 van 5 sterren.