Recensie: Plants vs Zombies: Garden Warfare 2

Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 is een aangenaam vervolg op Plants vs Garden: Garden Warfare waar wij voor het eerst kennis maakte met een andere setting. De vernieuwingen in Garden Warfare 2 zijn een succes en de Backyard Battleground is er daar zeker één van. Ook is het fijn dat alle modi niet alleen voor de multiplayer zijn, maar dat je ze ook alleen kunt doorlopen. De bestaande personages en de nieuwe personages vormen de juiste balans. Het is alleen jammer dat veel wel een herhaling is van wat we al eerder gespeeld hebben. Daarmee is Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 vooral een spel wat je tussendoor een keertje oppakt.
Good
  • Backyard Battleground
  • Zes nieuwe personages
Bad
  • Het voelt allemaal hetzelfde aan
7

In 2014 besloot PopCap Games totaal iets anders te doen met hun franchise Plants vs Zombies. Er werd een shooter gemaakt met de titel Plants vs Zombies: Garden Warfare. Dit met een knipoog naar Call of Duty: Modern Warfare. Nu net iets meer dan twee jaar later is het vervolg er en heeft de nodige veranderingen met zich meegebracht.

De grootste verandering in Garden Warfare 2 is dat er nu een open wereld is genaamd Backyard Battleground. In deze open wereld kan je makkelijke missies voltooien die zich merendeels ook afspelen in deze open wereld. Het gaat dan hier voornamelijk om het redden van andere planten of zombies tot aan het vernietigen van bazen. Deze missies geven je sterren waarmee je zeldzame kisten kunt openen. Deze kisten bevatten pakjes met stickers, iets wat later besproken wordt in deze recensie. Daarnaast is de wereld vrij toegankelijk en kan je kiezen met welk personage je de dag wilt doorbrengen. Speel je liever als een plant, dan kies je daarvoor en kies je uit de verschillende soorten planten die er zijn. Uiteraard is dit dus ook van toepassing op de zombies.

Garden Warfare 2 is niet zomaar een opgepoetste versie van het vorig deel. Zo zijn er nu aan beide kanten drie nieuwe personages bijgekomen. Zo beschikken de planten nu over een sinaasappel die een plasmageweer geweer heeft dat geen kogels afvuurt, maar een straal. Wel oppassen, want deze straal raakt uitgeput en dat moet je paar seconden wachten. Wel heeft hij als extra dat hij zich kan oprollen tot bal en zo snel kan wegrollen als het te heet wordt onder zijn voeten. Een andere nieuwkomer is een roos. Deze roos zorgt ervoor dat zombies kunnen veranderen in geiten. De laatste nieuwkomer is een maisplant. Deze schiet vooral erg snel en kan bommetjes laten vallen. Ook de zombies hebben niet stilgezeten, want zo is er een kleine zombie die in een Mech kan zitten, deze is vooral met een knipoog naar Mass Effect. De tweede nieuwkomer bij de zombies is Captain Deadbeard. Ondanks één poot is hij toch nog erg gevaarlijk. De laatste is Super Brainz: ook zombies hebben hun superhelden. Deze zijn vooral gevaarlijk als zij als een gek in het rondte gaan draaien.

206280

Toch lag de magie van Garden Warfare vooral bij het Garden Ops waarbij je je tuin moest beschermen tegen de kwade zombies. Deze mode is niet aangepast, maar bevat wel twaalf nieuwe mappen. Het concept is nog steeds hetzelfde, je kiest je plant en vervolgens moet je je tuin beschermen. Je krijgt daarbij hulp van drie andere planten als je besluit geen vrienden uit te nodigen. Je krijgt dan zelf de controle welke planten je wilt laten deelnemen aan het gevecht. Tussentijds kan je dan ook wisselen naar deze personages. Uiteindelijk krijg je bij de vijfde en tiende ronde een slotmachine die bepaalt wat die ronde gaat worden. En in de elfde ronde is het rennen geblazen en overleven tot je getransporteerd wordt naar je tuin. Wat wel nieuw is, is dat er een andere versie bestaat van de Garden Ops genaamd Graveyard Ops. De titel zegt het al, alles wat je bij Garden Ops hebt, is nu dus ook te spelen als zombie zijnde.

Ondanks dat Garden Ops en Graveyard Ops misschien de meest populaire modi zijn, zijn er ook nog andere modi. Zo zijn zo goed als alle modi uit het vorige deel meegenomen, maar is er toch afscheid genomen van Taco Bandits. Deze heeft plaats mogen maken voor Herbal Assault dat de tegenpool is van Gardens and Graveyards. Een andere nieuwe modus is Infinity Time. In deze eindeloze modus speel je als een robot triceratops of een gigantische kat als robot. De bedoeling is dat je zo lang mogelijk tuinkabouters verslaat en hun ‘time shards’ verzamelt. Deze modus eindigt pas zodra alle spelers zijn uitgeschakeld. Het aantal verzamelde time shards zorgt ervoor wat je als beloning gaat krijgen. Het mooie is dat, in tegenstelling tot vorig deel, alle modi ook alleen te spelen zijn. Toch voelt het allemaal wel aan als een herhaling van wat je twee jaar geleden speelde.

1_5180537449

Zoals eerder gezegd zijn de stickers ook weer aanwezig. Tijdens het spelen verzamel je geld dat weer gebruikt kan worden voor het aanschaffen van stickers. Deze stickers variëren van hulpmiddelen zodat je tijdens Garden Ops en Graveyard Ops bakken kunt vullen met miniplanten of zombies die je helpen met het verslaan van beide kampen. Daarnaast krijg je ook cosmetische middelen om je personages een leuke outfit te geven. De meest belangrijke is misschien wel waarmee je extra uitbreidingen kunt kopen om de bestaande planten en zombies een ander uiterlijk en daarmee andere vaardigheden te geven. Een andere mogelijkheid om deze extra’s te verkrijgen is door je progressie van Garden Warfare over te zetten. Je kunt je personages en hun vooruitgang meenemen naar Garden Warfare 2. Je rank bepaalt dan vervolgens welke beloning je gaat krijgen.

0 0