Recensie: Pokemon Shield

User Rating: 9
Pokemon shield is een ijzersterke game die nieuw leven blaast in een serie die aan het spartelen was. Nintendo heeft erg zijn best gedaan om een originele, nieuwe titel in de serie te introduceren en dat is ze gelukt. Met Pokemon Sword en Pokemon Shield haal je een volwaardige game en een nieuwe generatie in de Pokemon spellenserie in huis.
9

23 jaar oud

Pokémon bestaat al 23 jaar en is een van de series die hele bergen aan gamers naar Nintendo trekt. De unieke RPG met de schattige beestjes die je moet vangen is een begrip, maar nergens is Pokémon voorzien van een volledige 3D RPG die de serie al jaren nodig heeft. Tot nu dan, want nu heeft Nintendo de Switch, en dat is natuurlijk het uitgelezen moment om Pokémon een schop te geven en gamers te voorzien van de ultieme Pokémon RPG waar al jaren op gewacht wordt. Pokémon Sword en Pokémon Shield zijn deze langverwachte 3D RPG’s en Play Watch Read dook eens diep in Pokémon Shield.

De achtste generatie Pokémon

Zowel Pokémon Sword en Pokémon Shield vinden plaats in de Galar regio. Een regio die geïnspireerd is op Engeland en die vol zit met gebouwen en verschillende trekpleisters die ook terug te vinden zijn in de echte wereld. Daarnaast is deze wereld, die volledig in 3D uitgewerkt is, gebaseerd op verschillende andere architectuurstijlen zoals Steampunk in de industriële revolutie. Dat gezegd hebbende begin jij als Pokémon trainer in een klein dorpje en mag je een starter Pokémon uitzoeken, namelijk Grookey, Scorbunny, of Sobble. Daarna trek je de wijde wereld van de Galar regio in samen met jouw rivaal Hop. Het doel? De broer van Hop (genaamd Leon) verslaan. Hij is namelijk de ongeslagen kampioen van de Pokémon league. Een avontuur zoals deze is in vrijwel iedere Pokémon game te vinden en tegelijkertijd eentje die het altijd goed weet te doen.

Nieuwe Pokémon

Uiteraard is de Galar regio voorzien van nieuwe Pokémon, In totaal komt de telling van Pokémon met deze nieuwe game op 400. Dat geeft maar weer eens aan dat de game nog altijd populair genoeg is om diverse Pokémon of andere vormen van Pokémon toe te voegen. Daarnaast is er natuurlijk ook de nieuwe regio om te ontdekken en natuurlijk een nieuwe Pokédex. Jammer is wel dat voortgang van voorgaande games niet meegenomen kan worden naar Pokémon Shield/Sword, maar als jij net begint met een Nintendo Switch en nu al tegen deze RPG van wereldformaat aanloopt dan mis je ook niet heel veel. Mocht je waarde hechten aan connectiviteit met Pokémon GO? Ook deze ga je niet vinden in Pokemon Sword/Shield. Maar vreemd is het wel, want Pokémon Let’s Go Eevee/Pikachu hadden deze functionaliteit wel.

De wissel naar 3D

Waarbij de voorgaande Pokémon games op de handheld spelcomputers van Nintendo kwamen, zijn zowel Pokémon Sword als Pokémon Shield beschikbaar voor de Nintendo Switch en zijn deze titels de eerste die voorzien zijn van een volledige 3D-spelwereld. En deze spelwerelden zijn niet zomaar opgebouwd, maar voelen aan als een ademende en actieve wereld waarin de avonturen wel eindeloos lijken. Je kunt rondlopen in de verschillende dorpjes en steden en ook de welbekende routes in de games voelen aan als een typische Pokémon route. Je kunt dus wel stellen dat het wisselen van de spelwerelden naar 3D geslaagd is. Het was lastig om grote verschillen op te merken tussen de voorgaand games (Let’s Go Eevee als groot voorbeeld) en Sword en Shield.

Waar een aantal games uit de stal van Nintendo langzaam haarscheurtjes in kwaliteit begonnen te vertonen (met als groot dieptepunt Zelda: Link’s Awakening) is dat met Pokémon Shield helemaal verdwenen; de game loopt soepel in zowel handheld als televisiemodus en dat is een goed teken. Nintendo heeft zich goed weten te herpakken. Nu maar hopen dat de kwaliteit en belangrijker nog de framerates en screen tearing tot het verleden behoren. Vanaf het begin is Pokémon Shield al een genot om doorheen te ploegen. De ietwat trage, maar spannende introductie, de simpele uitleg wat betreft het vechten en de grootse aankondigingen van de Pokémon league zorgen voor een van de meest sfeervolle Pokémon games die een Pokémon fan zich kan wensen. En natuurlijk is niet alleen de basis en de sfeer bepalend voor het succes, ook qua details zit het in Pokémon Shield meer dan snor.

Eindelijk de ultieme Pokémon RPG

Pokémon Sword en Pokémon Shield zijn de grote RPG waar gamers op zaten te wachten. Pokémon als serie is een publiekstrekker voor Nintendo en dus was er alles aan gelegen om deze games met vlag en wimpel te laten slagen. Voor oude Pokémon spelers zijn deze titels de ultieme Pokémon RPG en voor nieuwe gamers is het een mooi moment om in te stappen in de geweldige werelden die Pokémon kent. Het najaar van Nintendo is erg sterk en Pokémon Sword/Shield zijn de games die fantastische line-up afmaken. De conclusie is dan ook dat deze titels de games zijn waar iedereen op zit te wachten en tevens de titels zijn die zo veel verbeteringen met zich meebrengen. Go Nintendo!

Pokémon Shield - Switch
Pokémon Shield - Switch
Score 4.6 van 5 sterren.
€56,99
Roel van Lierop
Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!