Recensie: Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard doet eindelijk wat men al had moeten doen sinds Resident Evil 5, teruggaan naar de basis. Het gaat zelfs nog verder, want door het first-person perspectief is de angst nog meer aanwezig. De familie Baker is zo knettergek, dat je ze niet wilt tegenkomen. Helaas heb je daar weinig invloed op, maar gelukkig beschik je wel over het nodige om je te kunnen verdedigen. Toch gaat de actie het uiteindelijk wel overnemen van de angstaanvallen. Dit gaat echter niet ten koste van het verhaal, het versterkt het alleen maar. Mocht je een PlayStation VR-bril hebben, dan wordt aangeraden om deze dan toch te gebruiken voor het spelen van deze game. Zorg dan wel even dat je genoeg luiers heb zodat de bank niet vuil wordt als je jezelf onderpoept van angst.
9.5

Al heel wat jaren heeft Resident Evil een andere invulling gekregen dan het eerste deel in 1996. De horror is ingeruild voor meer actie en is eventueel co-op te spelen met een vriend of vriendin. De reeks heeft daarmee heel wat charme en fans verloren. Voor hen is er goed nieuws: Resident Evil 7: Biohazard grijpt terug naar zijn roots en heeft tal van nieuwe toevoegingen voor je. Het is tijd om weer te gillen van angst!

Resident Evil heeft inmiddels al heel wat delen op zijn naam staan en tevens ook spin-offs en films. Een laatste officiële deel, Resident Evil 6, dateert alweer van 2012. De laatste spin-off, Resident Evil: Revelations 2, uit 2015. De remastered edities zullen we dan maar niet behandelen. De serie kent dus een rijke geschiedenis. En gelukkig komt hier nog geen einde aan, want Resident Evil 7: Biohazard is het nieuwste deel en voegt een nieuw hoofdstuk toe aan deze prachtige geschiedenis. Maar weet het de fans weer te bereiken die in de loop van de jaren zijn afgehaakt?

In Resident Evil 7 bestuur je Ethan Winters. Hij krijgt een geheimzinnige video van zijn vrouw Mia die al drie jaar wordt vermist. Hij besloot haar te gaan zoeken en komt terecht in een Amerikaans dorpje in de staat Louisiana. Daar komt hij aan bij een herenhuis in verwilderde staat en alles ademt “treed hier vooral niet binnen”. Toch zet Ethan door en komt hij terecht in een gruwelijke nachtmerrie. Hij wordt gevangen genomen door de familie Baker die niet helemaal pluis is. Hij moet proberen om te ontsnappen en dat is zeker niet gemakkelijk, want hij wordt achterna gezeten door de man des huizes, Jack. Ook zijn vrouw Marguerite en zoon Lucas zitten niet stil en proberen je tegen te houden. Maar een oudere vrouw in een rolstoel die je regelmatig opwacht in een gang, is misschien nog wel enger. Verwacht van Ethan niet dat hij een soldaat is zoals Chris Redfield. Ethan is een doodgewone man en zo bestuurt hij ook.

resident_evil_7bZoals gezegd is Ethan niet een standaardpersonage zoals wij die kennen in Resident Evil. Deze vernieuwing zorgt er ook voor dat je als speler gewoon minder kan hebben. Om het gevoel compleet te maken is ervoor gekozen om af te stappen van het third-person perspectief. Om nog meer angst te creëren is ervoor gekozen om alles in first-person perspectief te plaatsen. Dus zeg maar vaarwel tegen tijdig in beeld krijgen dat er een monster achter je aan rent. Resident Evil 7: Biohazard grijpt terug naar de allereerste Resident Evil waarbij je niet wist wat je kon verwachten. Resident Evil 7: Biohazard is vooral een psychologische horrorgame. Mede dankzij het first-person perspectief zie je niet wat er om je heen gebeurt. Dat betekent veel jumpscares, zoals het willen openen van een deur en ineens wordt je omgedraaid en krijg je een klap tegen je hoofd. Of de deur gaat een stukje open en ineens staat daar Marguerite die je op een vriendelijke wijze vertelt dat je niet welkom bent. De familie Baker is overigens niet de enige aanwezige waar je voor moet oppassen. Ook lugubere monsters genaamd Molded vertoeven in het groot huis van de Bakers. Zij zullen je ook geregeld je de stuipen op het lijf laten schrikken. Je hebt uiteindelijk maar één doel: je vrouw vinden en zo snel mogelijk het huis verlaten.

Gelukkig ben je niet geheel weerloos, je krijgt al vroeg in het spel de beschikking over een handgeweer waardoor je enig verweer kunt bieden. Echter zijn kogels wel schaars en moet je dus echt spaarzaam zijn met wat je hebt. Voor sommige momenten is het ook raadzaam om je mes te gebruiken zoals het kapot maken van houten kratten waar iets waardevols in kan liggen. Want naast kogels heb je ook nog andere hulpmiddelen die je helpen. Zo zijn er de vertrouwde kruiden weer terug die ervoor kunnen zorgen dat je weer terug op de been komt. Deze kruiden kan je gelijk gebruiken, maar je kunt ze ook bewaren en krachtiger maken. Door het gehele spel kan je chemische grondstoffen vinden om een medische hulpkit te maken. Ook vind je buskruit om zelf kogels te kunnen maken. Je kunt dus wel enig verweer bieden tegen de familie Baker. Er zijn alleen een paar problemen. Je kunt maar een beperkt aantal spullen met je meenemen. Je moet dus goed opletten wat je meeneemt. Gelukkig zijn er ook kamers waar je veilig bent. Je kunt hier je spel opslaan, maar ook je spullen bewaren. Iedere veilige kamer heeft een groene kist waar je overbodige spullen kunt bewaren. Hier moet je zeker gebruik van maken, want in tegenstelling tot vorige delen wordt alles bewaard. Sleutels die je niet meer moet gebruiken, blijven wel bewaard in je rugzak. Dus zorg dat je deze spullen zo snel mogelijk opbergt. Deze veilige kamers zorgen ook voor nog een probleem. Je zult op het begin van het spel vooral opgejaagd worden door de familie Baker. Zij blijven je achtervolgen en dat zorgt voor redelijk wat angst. Je kunt op hun hoofd schieten en uiteindelijk zullen zij neervallen op de vloer. Ze blijven echter niet liggen, want ze beschikken over een kracht waardoor ze direct terugkomen. Om van ze af te komen moet je een veilige kamer opzoeken waar zij niet in kunnen komen. Als je hier even blijft, dan zullen ze verdwijnen. Denk overigens niet dat je lang veilig bent, want zij gaan hun zoektocht naar jou al snel hervatten.

resident-evil-7-biohazard_20170119163546Het mooie aan Resident Evil 7: Biohazard is dat het al snel een angst creëert om verder te spelen. Vooral die gedachte dat vader Jack achter je aan blijft zitten is ondraaglijk. Ook de eindgevechten met hen zorgen voor veel frustratie. Toch kent het spel ook een andere kant, een die gericht is op meer actie. Zodra je op twee derde van het spel bent begint de angst toch om te slaan naar het gevoel dat je alles aan kan. En dit is best wel jammer, want dat gevoel dat je op het begin hebt met spelen zal niet meer terugkeren vanaf dat moment. Je zult eerder het gevoel hebben van “bring it on!” Het kan voor sommige een aangenaam gevoel zijn om niet meer bang te hoeven zijn, maar voor anderen zal dit een keerpunt zijn en een teleurstelling kunnen vormen. Er is echter één groep die het niets uitmaakt. Dat zijn de bezitters van een PlayStation VR-bril. Zij kunnen het spel van begin tot het einde spelen in virtual reality en dat blijft gewoon de ultieme horrormanier om het spel te spelen. Je moet dus beschikken over stalen zenuwen om dit te kunnen, en vooral willen, spelen. Desondanks heeft de actie een positief effect op het verhaal. Doordat de simpele jumpscares en spanningsopbouw ruimte maken voor scènes met actie, krijgt het verhaal meer aandacht en ontdek je langzamerhand wat er aan de hand is met de familie Baker.