Recensie: Resident Evil Village

Resident Evil Village is een direct vervolg op het in 2017 verschenen Resident Evil 7. In Village gaat Ethan op zoek naar zijn ontvoerde dochter. Het verlaten dorp geeft je een angstig gevoel, net als het groot kasteel van Dimitrescu. Toch voelen alle locaties ondanks de grootte erg kaal aan. Je spendeert er minder tijd door dan dat je zou willen. Het verhaal is op momenten soms ook rommelig en daardoor voelt Resident Evil Village gewoon net wat minder aan dan de remake van Resident Evil 2 en het vorig deel, Resident Evil 7. Desondanks zal je je toch nog wel weten te vermaken met Resident Evil Village.
7.5

Resident Evil Village

Resident Evil Village is een beetje een rare titel. Vooral omdat dit deel officieel het achtste deel is in de reeks. Toch spreekt men over Resident Evil VIllage. Village werd in juni vorig jaar aangekondigd tijdens de bekendmaking van de PlayStation 5. Gelukkig is daarmee Village niet exclusief voor deze console. De ontwikkeling begon een half jaar voordat Resident Evil 7 werd uitgebracht. Daarmee maakt Village ook gebruik van de RE Engine. Een engine die ontwikkeld is in het beginstadium van Resident Evil 7.

Voor Village is gekozen voor een mengeling van Resident Evil 4 en Resident Evil 7. Een aantal bekende elementen uit Resident Evil 4 is teruggekeerd zoals het indelen van je voorwerpen en een verkoper waar je je wapens kunt upgraden, maar ook dingen kunt kopen. De link met Resident Evil 7 is natuurlijk het verhaal, want het speelt zich drie jaar af na 7. Maar je speelt ook weer vanuit het eerste-persoonsperspectief.

Resident Evil Village Lycans

Op zoek naar je dochter

In Resident Evil Village neem je weer de rol op je van Ethan Winters, bekend van Resident Evil 7. Ethan en Mia hebben samen een kind gekregen en dat kind is dus nu ontvoerd. Als speler is het dus aan jou om erachter te komen waar je dochter is en waarom zij zo belangrijk is. Het verhaal speelt zich af in een fictief dorpje ergens in Europa. Je komt aan in het dorpje en je ziet al heel snel dat het er niet pluis is. De bevolking is nergens te bekennen en als je dan al iemand tegenkomt, dan zijn zij niet zo blij met je komst. Het dorpje is in de ban van Mother Miranda. Zij is blijkbaar heel belangrijk voor de lokale bevolking, maar heeft hen in de steek gelaten.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat Mother Miranda de slechterik is van het verhaal en ook Ethans dochter heeft ontvoerd. Maar zij is niet de enige slechterik in dit verhaal. Zij heeft vier ‘kinderen’ die ieder een gebied tot hun beschikking hebben in omstreken van het dorp. De aandacht is de afgelopen maanden vooral komen te liggen op Alcina Dimitrescu en haar drie dochters. Zij is een ontzettend grote vampierdame die jou het leven zuur wilt maken. Naast Dimitrescu zijn er ook nog Donna Beneviento, Salvatore Moreau en Karl Heisenberg. Ieder heeft speciale krachten en ze zullen vooral tegen jou gebruikt gaan worden. Ethan krijgt het er maar druk mee in Resident Evil Village.

Resident Evil Village

Voelt anders aan

Ondanks dat Resident Evil Village een direct vervolg is op Resident Evil 7 voelt het toch anders aan. Dit heeft vooral te maken met de setting waarin het verhaal zich afspeelt. Het lijkt zich af te spelen in een Roemeens dorpje en daar hoort dan natuurlijk ook een reusachtig kasteel bij. Daarmee doet Village al gelijk iets heel anders dan het vorige deel. Dat deel had vooral de focus op de familie Baker en hun huis en omgeving. Het voelde allemaal wat kleiner en compacter aan. Village is daarmee gelijk een stuk groter in omvang en ook meer divers. Zo heb je het dorp waar het uitgestorven is, een reusachtig kasteel met een grote vampierdame die achter je aan zit, loop je rond in een moeras, geniet je van een spookachtig landhuis en vertoef je zelfs in een fabriek. Je komt het allemaal tegen en toch lijkt alles erg minimaal aan te voelen.

Dat is dus ook het probleem van Resident Evil Village op dit moment. Alle locaties voelen groots aan, maar je verblijft er maar erg kort. Van het kasteel van Dimitrescu zie je nog niet eens de helft waarschijnlijk. Het jammere is ook dat je naderhand niet meer terug kan naar zo’n locatie om verder te zoeken naar geheimen. Het landhuis van Donna Beneviento is ook maar deels speelbaar, maar zorgt voor meer impact dan het waterschap van Moreau wat uitgestrekt is, maar waar je te kort bent. En dat maakt het zo jammer; zoveel diversiteit, maar je brengt er te kort tijd door en het is niet allemaal toegankelijk.

Resident Evil Village Manor Donna

Ethan de alleskunner

Ethan had in Resident Evil 7 niet zo heel veel aan tekst. Het was een best saai personage met weinig inhoud. We wisten dat hij zoekende was naar zijn vrouw en hij vond haar uiteindelijk ook. Uiteindelijk nam Chris Redfield hem onder zijn hoede. In Village heeft hij al iets meer inhoud, maar echt iconisch als een Chris Redfield, Leon S. Kennedy of Jill Valentine zal hij nooit worden. Wel krijg je steeds meer medelijden met de beste man, want hij krijgt veel voor zijn schoenen geworpen. Hij loopt de nodige verwondingen op en je zult dus geregeld jezelf moeten voorzien van levensreddende middelen. Gelukkig heeft men daar een oplossing op bedacht, want ook in Village is het mogelijk om zelf je kogels, maar ook helende voorwerpen te maken. Dit doe je vooral door het zoeken naar grondstoffen die verspreid liggen, maar ook uit vijanden kunnen komen. Hij kan gewoon werkelijk alles in elkaar knutselen.

Maar mocht je echt het even niet meer weten, dan kan je ook een bezoekje brengen aan The Duke. Deze handelaar heeft een aantal vaste plekken waar je helende voorwerpen kunt kopen, maar ook een beperkt aantal kogels. Daarnaast heeft hij nog meerdere handige dingen te koop zoals nieuwe wapens, extra toevoegingen voor je wapens en kan je ook nog voorwerpen en schatten verkopen aan hem. Nieuw in Village is dat je ook kunt jagen op dieren en dan kan The Duke een aantal gerechten voor je maken. Gerechten waarmee je minder schade oploopt als je een aanval blokkeert of waarmee je je leven kunt uitbreiden en dus meer aankan. Ethan is van alle gemakken voorzien.

Resident Evil Village Dimitrescu

Ietwat saai verhaal

Begrijp het niet verkeerd, Resident Evil Village is zeker geen slecht spel of het slechtste deel in de reeks. Toch mist Village de magie die de remake van Resident Evil 2 had en die van Resident Evil 7. Dit komt voornamelijk omdat het verhaal soms een beetje rommelig oogt. Tijdens het spelen snap je er ook vaak niets van waarom bepaalde dingen gebeuren. Al krijg je halverwege het verhaal wel een idee welke kant het opgaat. Toch zal je pas tegen het einde veel meer snappen van waarom bepaalde dingen zijn gelopen zoals ze gelopen zijn. Het maakt het verhaal uiteindelijk net niet interessant genoeg. De vraag is dan ook: Speel je Village voor het verhaal of wil je gewoon vermaakt worden met het neerschieten van de nodige vijanden?

En vijanden zijn er ook genoeg! Al lijkt daar ook wel een opbouw in te zitten zoals we die ook al kennen uit Resident Evil 4. Je begint eerst met wat ‘normale’ monsters en op het einde ben je vooral bezig met geavanceerde monsters. Zo ook in Resident Evil Village. Op het begin zijn er lieftallige weerwolven die graag hun tanden in je willen zetten. Weet je de wolven te ontwijken? Dan mag je naar het kasteel van Dimitrescu waar de vampiers je bloed wel kunnen drinken. En als je de weerwolven en vampieren dan allemaal gehad heb, dan mag je naar de gemodificeerde mensen van Heisenberg. Er is echter één gedeelte wat wel interessant is, namelijk het landhuis van Beneviento. Daar worden je wapens weggepakt en moet je vooral puzzelen en hard kunnen rennen.

Resident Evil: Village - PS5
Resident Evil: Village - PS5
Ervaar survival-horror als nooit tevoren in Resident Evil 8