Recensie: Returnal

Returnal is de eerste echte exclusieve PlayStation 5-game waarbij zij optimaal de potentie van de PlayStation 5 benutten. Het is een prachtige wereld waarin je keer op keer sterft, maar waar je wel beter van kan worden. Het kan op momenten wel eens frustrerend aanvoelen, maar dat is meer omdat je dan niet goed voorbereid bent of omdat je niet oplet. Het zoeken naar voorwerpen om jezelf te verbeteren in combinatie met logisch nadenken zorgt ervoor dat Returnal een pareltje is.
9

Returnal

Returnal is het nieuwste project van ontwikkelaar Housemarque. Housemarque is vooral bekend van het maken van PlayStation-titels. De bekendste is toch wel Resogun, een shoot ’em up. Dit is wel het voornaamste genre waarin de Finse ontwikkelaar opereert. Hun laatste games stammen alweer uit 2017, namelijk Matterfall en Nex Machina. De ontwikkeling van Returnal begon vlak daarna en een aantal andere projecten zijn toen geannuleerd. Er werden heel wat mensen ontslagen en toch wilde zij door blijven werken aan hun meest ambitieuze project ooit: Returnal.

Returnal werd daarom ook pas officieel aangekondigd tijdens het PlayStation 5 Reveal Event in juni 2020. Er werd bekend gemaakt dat het exclusief zou verschijnen op de PlayStation 5. Daarmee is Returnal de eerste echte PlayStation 5-game die verschijnt voor de console. Hoe tof Demon’s Soul Remake ook is, het ademde niet echt de potentie van de PlayStation 5 uit.

Returnal first area

Keer op keer sterf je weer

In Returnal neem je de rol van Selene op je. Je stort neer op een planeet omdat je een signaal hebt opgepikt. Je wordt wakker en je mag vervolgens gaan exploreren, want wat is dit voor een planeet en wat is er allemaal te beleven? Als speler kom je er al snel achter dat de omgeving niet zo fijn aanvoelt. Het is er duister en je voelt aan dat er iets niet pluis is. En dat klopt, want je wordt al snel aangevallen door een aantal monsters en voor je het weet sterf je. Game over? Absoluut niet!

Doodgaan is alleen maar het juiste ding wat je kunt doen in Returnal. Iedere keer als je doodgaat zie je Selene weer crashen op de planeet en begint alles weer van vooraf aan. Maar bij iedere keer krijg je wel meer informatie over waarom je naar die planeet bent gegaan. Helaas zit er wel een nadeel aan dit doodgaan. Alle progressie die je geboekt hebt is teniet gedaan en dus ook dat mag je weer gaan opnieuw gaan uitzoeken.

Returnal Third Area

Een veranderende wereld

Je zou denken dat wanneer je sterft en opnieuw moet beginnen dat het allemaal wel makkelijk te vinden is. Helaas is dat dus niet zo, want met iedere keer dat jij neerstort verandert de gehele wereld. Het enige constante is dat het gebied hetzelfde is en ieder gebied daarin ook niet verandert. Alleen de volgorde waarin die gebieden met elkaar verbonden zijn verandert. De ene keer zal je dus snel op plek van bestemming zijn en de andere keer sneuvel je al voordat je nog maar op de helft ben. Hierdoor leer je het spel wel steeds sneller te begrijpen en snap je ook waar je soms het beste kunt staan voor bepaalde gevechten. En dat is waar je voornamelijk mee bezig bent, vallen en vervolgens weer opstaan om het beter te doen. In het geval van Returnal is dat alleen dan doodgaan in plaats van vallen.

Ondanks dat ieder gebied hetzelfde is, kan je daar niet altijd hetzelfde vinden. Daardoor zal je toch noodgedwongen na iedere keer dood te zijn gegaan op zoek moeten naar hulpmiddelen. Alles wat je vindt wordt niet meegenomen naar je volgende cyclus als je doodgaat. Je begint dus gewoon standaard met hetzelfde wapen en je moet zoeken naar een beter wapen. Ook je levensbalk moet je weer gaan aanvullen en alle voorwerpen moet je opnieuw zoeken. Je leven kan je uitbreiden door groene items te vinden. Wapens krijg je vooral uit kisten of uit wat moeilijkere vijanden. Uiteindelijk zal het toch zo zijn dat je altijd het eerste grote gebied zal gebruiken om daar de basis te vinden om door te gaan naar de andere grote gebieden om daar weer verbeteringen te vinden.

Returnal Second Area

Zes verschillende gebieden

In totaal zijn er zes gebieden waarin je vrij kunt opereren. Het eerste gebied zal je dus voornamelijk gebruiken om de basis te vormen van je exploratie naar andere gebieden. Op het begin krijg je erg het gevoel dat je veelal faalt en weinig progressie boekt. Ook zal je geregeld gefrustreerd raken omdat je voor je gevoel zo ver bent gekomen om alsnog te falen. Het spel biedt je geen tussentijdse opslagpunten aan. Wat je speelt moet je ook gewoon in één keer goed doen. Dit kan best als pittig ervaren worden, maar iedere keer doodgaan zorgt dan wel weer voor een herevaluatie van wat je net gedaan hebt.

Gelukkig straft het spel je niet geheel genadeloos af. Het voelt soms aan als een Metroidvania. Returnal maakt onderscheid in permanente voorwerpen en niet-permanente voorwerpen. Permanente voorwerpen zijn voorwerpen zoals sleutels om te reizen tussen werelden of een uitbreiding van je uitrusting. Deze neem je dus gewoon mee naar de volgende cyclus. Hierdoor kan je soms sluiproutes nemen naar het volgend gebied. Ook heb je soms portalen waarmee je rechtstreeks naar de eindbaas kunt teleporteren nadat je daar voor de eerste keer bent geweest.

Returnal Enemies

Goed nadenken

Het mooiste aan Returnal is dat je goed moet nadenken over je volgende zetten. Natuurlijk, je wilt niet sterven in die game als je er al een uur in hebt zitten en je weet dat je dat uur weggooit als je sterft. Het is daarom goed om na te denken over je volgende zet. Returnal biedt je ook voldoende mogelijkheden om het slimmer aan te pakken. Allereerst is het van belang dat je niet geraakt wordt door de monsters. Na een bepaald aantal monsters verslaan gaat je adrenaline omhoog. Dit gaat tot level vijf. Ieder level zorgt voor een bepaalde verbetering. Zo zal je bij het eerste level sneller kunnen herladen. Daarna zal jouw vizier zichzelf verbeteren zodat je de vijanden sneller kunt zien. Hiermee zullen gevechten net iets makkelijker verlopen. Mocht je toch geraakt worden, dan begin je weer bij nul.

Het is ook handig om na te denken over wat je precies mee wilt nemen. Er zijn vele wapens beschikbaar en het is aan jou om jouw favoriet wapen eruit te kiezen. Daarnaast is het ook eens van belang dat je de juiste voorwerpen met je meeneemt. Zo kan je bijvoorbeeld voorwerpen vinden waarmee je je levensbalk weer kunt aanvullen. Het is altijd goed om er daar een paar van mee te nemen. Je komt ook soms parasieten tegen. Deze kan je oppakken en geven je een voordeel, maar tegelijk ook een negatief effect. Zo zijn er parasieten waarmee je levensbalk aanzienlijk kunt verlengen, maar de vijanden laten op de grond dan wel een plasje zuur achter wat jouw schade kan doen. Ook kan je spullen maken door obilites te spenderen, een currency die alleen te verkrijgen is door vijanden neer te schieten of objecten kapot te maken. Zo kan je ook een artifact kopen waarmee je terug tot leven kunt komen als je sterft.

Returnal Parasite

Online interactie

Returnal heeft ook wat online interactie met andere spelers. Je komt geregeld ‘jezelf’ tegen en dat zijn dan spelers die zijn doodgegaan in dat gebied. Je kunt ze negeren, maar je kunt ook er iets mee doen. Wanneer je de interactie aangaat krijg je een uitdagende vijand voor je kiezen. Zodra je dezelfde verslagen hebt, dan krijg je betere spullen en misschien nog wel belangrijker, Ether. De wereld in Returnal is verdorven en veel zijn spullen zijn ook besmet. Je kunt deze spullen reinigen door het uitgeven van ether. Soms moet je je wel afvragen of dat een handige zet is, want niet alles uit de kisten die besmet zijn, zijn interessant. Je kunt ze beter gebruiken om helende voorwerpen te reinigen zodat je levensbalk groter wordt.

Returnal - PS5
Returnal - PS5
€74,99