Recensie: Ring Fit Adventure

Wie had dat nou kunnen bedenken? Nintendo die na het fiasco met Wii Fit toch besluit om een nieuwe game uit te brengen waarbij je intensief aan het sporten bent. Je kunt kiezen uit verschillende modi waaronder een Adventure waarbij je allerlei soorten oefeningen moet uitvoeren. Ring Fit Adventure is erg intensief en je zult na een aantal oefeningen toch al flink gaan zweten. Het enig nadeel aan Ring Fit Adventure is dat het een beetje een identiteitscrisis heeft. Als je het spel zo ziet in trailers, dan lijkt het erg op kinderen gericht vanwege de stijl en conversaties. Echter blijkt dit toch meer voor volwassenen te zijn die soms geen tijd hebben om naar de sportschool te gaan.
9

Raar idee

Begin september waren alle ogen op Nintendo gericht toen zij een vage teaser de ether in slingerde. Het leek erop dat een opvolger van Wii Fit in de maak was. Het internet ging los op wat er bekend gemaakt werd. Een week later kwam daar dan de volledige trailer. Ring Fit Adventure werd getoond aan de wereld en moet mensen op een speelse manier aan het sporten krijgen. In een zeven minuten durende trailer wordt alles uitgelicht. En het mooiste van al? Je krijgt er extra accessoires bij voor de Nintendo Switch, namelijk een Ring-Con-controller: een ring die zeer buigzaam is en een bandje om rond je been te doen. Kan Ring Fit Adventure dat spel worden waarbij we eindelijk meer gaan bewegen voor de televisie?

Adventure in Ring Fit Adventure

Wanneer je Ring Fit Adventure voor het eerst opstart krijg je de nodige vragen toegeworpen. Hoe fit ben je al? Wat is je lengte? Hoeveel weeg je? En ga zo maar door. Uiteindelijk bepaalt het spel dan op welk niveau je het sporten mag gaan starten. Nadat je alle vragen beantwoord hebt en het spel weet je niveau, kan je nog steeds niet beginnen. Je krijgt een introductie tot hoe het werkt en vervolgens mag je even beginnen aan het opwarmen van je spieren. Links in beeld is Treen je steun en toeverlaat. Hij laat zien welke bewegingen je moet uitvoeren om de oefening succesvol te doen slagen. Vervolgens kan je kiezen welke modus je wilt spelen. Allereerst is daar Adventure.

In Adventure moet je een boosaardige stier verslaan. Hij is vrijgekomen en aan jou om hem te verslaan. Je voltooid een aantal levels en uiteindelijk mag je de strijd met hem aangaan. Deze levels bevatten best wel wat intensieve elementen. In het eerste level ben je bijvoorbeeld alleen maar bezig met joggen en de Ring-Con in te drukken. Joggen doe je door ook daadwerkelijk bewegingen te maken alsof je ook aan het joggen bent. In het tweede level moet je al meer elementen uitvoeren en kom je zelfs te vechten tegen wezens. Deze wezens moet je dan weer verslaan door bepaalde oefeningen uit te voeren. Dit kunnen yoga-oefeningen zijn of fitnessoefeningen. Wat je ook doet, het is intensief en het spel roept ook op om geregeld water te drinken en een handdoek in de buurt te hebben.

Spelletje spelen!

Een andere modus is minigames. Je hebt kleine levels waarbij je door ringen moet zweven en dat doe je dan door de Ring-Con boven je hoofd te houden en met je lichaam naar voren, achteren, links of rechts te bewegen. Iedere minigame geeft ook aan welke spiergroep je aan het trainen bent op dat moment. Je scores worden vervolgens in een ranglijst gezet en die kan je dan weer delen met je vrienden. Zo zie je welke vriend het beter heeft gedaan dan jij.

De laatste modus is gewoon oefenen. Je kunt kiezen welke oefening je wilt uitvoeren en je krijgt daar dan twintig seconden voor. Een oefening die je kan kiezen is door te kijken hoe vaak je de Ring-Con kunt indrukken. Dit lijkt misschien erg simpel met twintig seconden, maar schijn bedriegt. Na zo’n tien seconden begin je het toch al gauw te voelen in je armen en is de snelheid al een stuk minder. Je bent na zo’n oefening echt gebroken en gesloopt. Een bijkomend voordeel: ook naderhand merk je gewoon hoe vermoeiend dit spel is en dat je er daadwerkelijk spierpijn van kan krijgen.

Voor wie is het nou!?

Ring Fit Adventure heeft beetje een identiteitscrisis. Het spel lijkt qua uiterlijk erg gericht op kinderen te zijn. Het ziet er allemaal net iets te kinderlijk uit. Ook de conversaties zijn echt van een kinderlijk niveau. Toch is het zo dat toch de volwassenen de voornaamste doelgroep is. Eigenlijk voor mensen die willen sporten, maar daar niet de tijd of motivatie voor vinden. Het spel is laagdrempelig en makkelijk op te pakken. De accessoires die je erbij krijgt zijn ook van zeer goede kwaliteit. Je bent op het begin al snel bang dat je de Ring-Con helemaal kapot trekt, maar dat valt allemaal wel mee.

De grote vraag is alleen of je nu je sportschoolabonnement moet stopzetten als je Ring Fit Adventure aanschaft. Het antwoord daarop is nee. Fysiek met vrienden sporten blijft toch net iets leuker omdat je elkaar kan motiveren. Ring Fit Adventure is vooral een mooie aanvulling daarop als je na een dag hard werken eens geen zin hebt om naar de sportschool te gaan. De oefeningen zijn best zwaar en je kunt het zelfs nog zwaarder maken. Hoe meer je speelt, hoe meer oefeningen je vrij speelt. Het spel geeft je zelfs tussendoor nog tips over hoe je je levensstijl kunt aanpassen.

Ring Fit Adventure - Switch
Ring Fit Adventure - Switch
Score 4.7 van 5 sterren.