Maar liefst vijf jaar heeft het geduurd voordat deze langverwachte titel verscheen. Designer Yuji Naka was immers al in 2010 begonnen met het ontwikkelen van dit spel. Aangezien hij in de (Japanse) gamewereld bijna als een legende wordt gezien met titels op zijn naam als “Sonic the Hedgehog” en “Nights into Dreams…”, waren een hoop gamers dus ook ongeduldig om deze titel te zien verschijnen.
Oorspronkelijk bedoeld om uit te worden gebracht op de Wii en de 3DS, heeft met name Kadokawa Games lang op zich laten wachten met de release van dit spel. Tot op heden is nog steeds onduidelijk waarom het zo lang heeft geduurd. Het enige wat terug te vinden valt is dat de game niet langer zou worden uitgebracht door Kadokawa Games maar door Prope. Dit is een onafhankelijke developer studio van Yuji Naka, de maker van dit spel. Waarom er überhaupt voor is gekozen om Rodea the Sky Soldier (naast de 3DS) door te schuiven naar de Wii U in plaats van uitbrengen op de Wii is ook niet helder.
Aan grafische update of de wijze van spelen kan het in ieder geval niet liggen, Rodea the Sky Soldier oogt namelijk erg hoekig en houterig. Gezien je inmiddels op de Wii U toch wel wat gestroomlijndere beelden mag verwachten is dit een behoorlijke tegenvaller, zeker vanwege het feit dat we als speler hier lang op hebben moeten wachten bij Nintendo. Sowieso hadden een hoop gamers al de pee erover in dat in vergelijking met andere platforms (PS3, XBOX 360), Nintendo met de Wii achterbleef in het grafische wereldje. Pas sinds de Wii U heeft Nintendo een console die HD waardig mag worden genoemd, en verwacht is dan ook dat dit optimaal zou worden benut, ook bij dit spel. Waarom ze in die vijf jaar wachttijd dus hierin niet zijn meegegaan is maar de vraag.
Het verhaal van Rodea the Sky Soldier is wel heel leuk en typisch Japans. Rodea is een duizend jaar oude robot die wordt gevonden en gerepareerd door Ion, een meisje dat op Garuda woont. Hoewel zij hem weer aan de praat krijgt is zijn geheugen te erg beschadigd; hij herinnert zich alleen dat hij Garuda moet redden van de ondergang en ziet af en toe beelden van een meisje dat erg op Ion lijkt. Gaandeweg in het spel kom je tijdens je missies en levels steeds meer te weten over waar je vandaan komt en wat je doel is. Dit ontdek je samen met Ion. Hoewel dit spel niet wordt geclassificeerd als een (J)RPG, bevat het toch genoeg elementen om het dit gevoel mee te geven. Het verhaal is de rode draad door het spel en ook bevat het herkenbare gameplay elementen, zoals het upgraden van je skills en wapens. Ook gamers die veel uurtjes hebben gestoken in “Nights into Dreams…” zullen zich als een vis in het water voelen bij dit spel, met name door de gameplay.
Het grootste deel van dit spel breng je namelijk vliegend door in de lucht, net als in de eerder genoemde titel. Terwijl je de lucht in springt is het de bedoeling om met een cursor te mikken op de plek waar je heen wilt vliegen, waarna je A indrukt om er daadwerkelijk heen te zweven. Terwijl je door de lucht vliegt verzamel je munten en kun je ook objecten kapotmaken. Hoewel dit bekend aanvoelt omdat er in “Nights into Dreams…” hetzelfde concept werd toegepast, is deze vorm van besturen best (weer) even wennen. Daarbij komt ook nog een groot minpunt, namelijk de werking van de camera. Soms “verdwijnt” je viewpoint namelijk volledig omdat er tijdens het vliegen een object op de voorgrond je uitkijk belemmerd. Dit heeft als resultaat dat je landing mikpunt wegvalt, en uiteindelijk jij zelf ook lelijk ten val komt. Zelfs al ben je dus best behendig met het rondvliegen, dan kan deze gebrekkige camerafunctie echt een belemmering vormen in je gameplay. Ook hierin is het volledig onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van het spelen op de Wii U; de gamepad biedt niks extra’s, en de besturing was net zo makkelijk (zo niet makkelijker) geweest met een normale Wii Remote.
Naast het rondvliegen beschikt het spel ook nog over actie op de grond. Hier kom je vaak oog in oog met vijanden die je moet verslaan. Met het verslaan van deze vijanden, het kapot maken van objecten in de lucht en het verzamelen van munten verdien je punten. Deze besteed je later weer aan de upgrades voor je wapens en je vliegkunsten. Dit is overigens wel echt belangrijk om te doen, omdat je zeker in latere levels anders in de problemen kunt komen met de moeilijkheidsgraad.