Recensie: Rogue Wizards

Samenvatting
Rogue Wizards is een turn-based dungeon crawler gemaakt door een eenmansstudio wat bijzonder knap is, zeker gezien de game er prachtig uit ziet. Helaas is de game ook flink aan de makkelijke kant, wat er op dit moment voor zorgt dat je niet snel de game nog een keer uit zal gaan spelen. Desalniettemin is de game vermakelijk om eens te spelen en ben je toch een goede twintig uur onderweg om alle dungeons van de verhaallijn uit te spelen (als je ook alle kerkers goed uitkamt). Daarna wachten nog oneindig veel kerkers die je nog wat extra waar voor je geld kunnen geven.
Good
  • Turn-based
  • Grafische stijl
Bad
  • Repetitief
  • Makkelijk
7

Magie, wie heeft er als klein kind niet over gedroomd om uit het niets ineens magische krachten te hebben? In de indie titel Rogue Wizards komt deze droom uit voor jou als speler, want uit het niets ben je in het bezit van magische krachten. Echter wordt de balans in de magische wereld verstoord en ben jij de aangewezen persoon om deze balans te herstellen. Gaat je dit als rookie in de magie echter wel lukken?

Dungeon crawlers zijn er in vele soorten en maten, denk maar aan Diablo en Torchlight bijvoorbeeld. In deze games ga je vele vijanden te lijf in verschillende kerkers. Terwijl je verschillende monsters afslacht, wordt je sterker, krijg je nieuwe abilities en vind je een hoop nieuwe spullen waar je beter, sterker of sneller van wordt. Een volwaardige RPG kun je wel zeggen. De speler kan dan meestal ook volledig zelf bepalen hoe hij of zij de kerkers wilt ontdekken en hoe hij of zij de monsters verslaat. Pak je een pijl en boog, of ga je toch voor dat blinkende zwaard?

Rogue Wizards, een game gemaakt door een eenmansstudio, is ook een dungeon crawler, alleen dan net wat anders. Waar de speler in normale dungeon crawlers vrij is om te gaan en te staan waar en wanneer hij of zij dat wilt, is Rogue Wizards turn-based. Dit betekent dan ook dat het bewegen van het hoofdpersonage en het vechten om en om gaan met de monsters in de kerkers. Dit is ook direct terug te zien in de kerkers zelf, aangezien elke kerker uitsluitend bestaat uit vierkantjes waarover bewogen kan worden.

rogue-wizards-lava

Doordat er een turn-based element aanwezig is in de game, worden vooral de gevechten voorzien van een extra laag strategie. Zo leert de speler al snel genoeg patronen van vijanden te herkennen en weet hij of zij of het misschien niet beter is om een keer een beurtje over te slaan. Desondanks moet wel gezegd worden dat de moeilijkheidsgraad van Rogue Wizards laag is, wat het strategische van het turn-based element redelijk teniet doet.

Deze lage moeilijkheidsgraad zorgt er ook voor dat een niet al te grote aandacht aan uitrusting en wapens besteed hoeft te worden. Ondanks dat er verschillende typen wapens aanwezig zijn, met elk hun voor- en nadelen, kan de speler redelijk makkelijk met gebruik van bijvoorbeeld alleen een zwaard heel ver komen. Dat betekent ook dat het magische element, de titel heeft immers Wizards in zich, redelijk makkelijk achterwege gelaten kan worden. Een groot gedeelte van de kerkers kon makkelijk overwonnen worden op brute kracht.

Dat terwijl deze magische krachten voor een grotere diversiteit zorgen. In totaal zijn er zes typen magische krachten. Binnen elk type zijn er maximaal drie spreuken te verkrijgen, welke allemaal zeer divers zijn. Zo heb je de mogelijkheid om een ijsschild op te roepen, een toren die vijanden aanvalt met elektriciteit of jezelf weg teleporteren omdat het net iets te zwaar wordt. Deze spreuken zijn erg leuk, maar door de lagere moeilijkheidsgraad maar weinig nodig.

rogue-wizards-mudslinger

Uiteindelijk is Rogue Wizards door dit alles vermakelijk, maar soms ook wat saai en repetitief. Qua uitrusting en wapens die je kan vinden lijkt in het begin weinig diversiteit te bezitten, maar na een bepaalde drempel over te zijn gegaan stijgt de diversiteit flink. Hierdoor vind je regelmatig wapens met een nieuwe uitstraling die je nog niet eerder gezien hebt. En de developer van de game is nog steeds druk bezig om meer en meer van deze wapens en uitrusting toe te voegen aan de game.

Ondanks dat er vele verschillende uitrustingen zijn, ziet het hoofdpersonage er bijna altijd hetzelfde uit.  Alleen het harnas verandert van uiterlijk, waarvan er in totaal maar drie mogelijkheden zijn. Dit heeft er vooral mee te maken dat het geheel door een iemand wordt gemaakt. Desondanks zou het een goede toevoeging zijn geweest. De wapens worden echter wel allemaal verschillend weergegeven bij het hoofdpersonage.

Ondanks dat het hoofdpersonage weinig qua uiterlijk verandert tijdens het spelen, zijn de kerkers zelf prachtig weergeven en divers. Er kan zeker gezegd worden dat Rogue Wizards een unieke stijl bevat en voor velen ook een prachtige stijl heeft. Men kan de grafische stijl vergelijken met bijvoorbeeld Bastion. Dit betekent dat Rogue Wizards wordt gekenmerkt door een mooie getekende stijl. Dit maakt de makkelijke gameplay dan ook weer goed.

Geschreven door
Ooit begonnen als game-redacteur bij het toenmalige Undercover-Gaming groeide Kevin al snel uit als een vaste waarde voor het team. Binnen no-time was hij te vinden in het management. In de loop der jaren is zijn takenpakket flink veranderd, maar zo af en toe zul je toch nog eens een aritkel van deze jonge heer vinden op de Undercover-Network!

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.