Recensie: Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure neemt je mee naar de kleurrijke wereld van LittleBigPlanet. Toch doet A Big Adventure iets anders dan dat je gewend bent van de serie. Namelijk geen levels bouwen, maar gewoon heerlijk platformen. De wereld is kleurrijk en op momenten ook lekker kinderlijk. De werelden hebben hun eigen thema en de levels zijn soms uitdagend. Geen zin om het alleen te spelen? Nodig een vriend of vriendin uit en ga samen op de bank dit avontuur aan. Pas wel op, want het kan soms vervelend zijn dat je je levens verspilt aan gaten waar je per ongeluk in kan vallen. Desondanks speelt Sackboy: A Big Adventure heerlijk weg.
7

Sackboy: A Big Adventure

Al bijna dertien jaar zijn gamers verliefd geworden op een nieuwe mascotte binnen PlayStation. Zijn naam is Sackboy en hij maakte zijn entree begin 2008 op de PlayStation 3. Een leuk koddig mannetje dat gemaakt was van kledij en er genaaid uitzag. Wat volgde waren heel wat games waarbij je gewoon levels kon spelen, maar ook nog eens zelf levels kon maken. Deze levels kon je vervolgens weer delen met je vrienden of anderen. Zij speelden deze en konden er een score aan geven. Uiteraard werkte het andersom ook zo, jij kon als speler levels downloaden om zelf te spelen. Een groot succes en Sony zag daar wel toekomst in. Er kwamen meerdere LittleBigPlanet delen en meerdere spin-offs. En daar komt dus nu Sackboy: A Big Adventure bij.

De bekendste spin-off was wel LittleBigPlanet Karting, wat ansicht niet eens zo heel slecht was. Het lijstje gaat echter nu aangevuld worden met nog één die misschien wel de koning van de spin-offs gaat worden. Sumo Digital heeft namelijk Sackboy: A Big Adventure ontwikkeld. Gelukkig is Sumo Digital niet geheel onbekend met LittleBigPlanet, want zij waren al eerder verantwoordelijk voor de ontwikkeling van LittleBigPlanet 3. En ook wisten zij vorig jaar nog Team Sonic Racing te ontwikkelen. Weet Sackboy: A Big Adventure de sfeer van LittleBigPlanet over te brengen?

Iets anders

Sackboy: A Big Adventure gooit het over een hele andere boeg dan dat je gewend bent. A Big Adventure is namelijk een platformer in plaats van zelf knutselen. Sackboy weet net een aanval op zijn wereld te ontsnappen door de Vex, maar ziet wel dat al zijn vrienden ontvoerd worden. Je kunt het al raden, Sackboy wil zijn vrienden gaan redden. Dit doe je door je door levels heen te slaan. Daarmee doet Sackboy iets anders dan dat je als speler gewend bent. Want tijdens de levels kan je geen spullen vinden om naderhand levels mee te bouwen, maar om je Sackboy te voorzien van andere kledij of spullen. Iedere wereld waar de levels zich in bevinden hebben hun eigen thema. Ieder level heeft vervolgens weer een thema wat binnen het overkoepelend thema ligt.

Het belangrijkste om progressie te boeken is dat je goed je ogen open houdt. Sackboy moet namelijk verschillende bollen vinden om progressie te boeken. Iedere wereld wordt afgesloten met een baasgevecht. Om die baas te ontgrendelen en dus naar een andere wereld te vliegen, moet je een bepaald aantal van die bollen vinden in alle levels. Deze bollen zijn verspreid en het aantal verschilt ook per level. De bollen liggen overigens niet in het zicht, je moet er wel echt even moeite voor doen. Vaak zijn ze verborgen op zijpaden of achter objecten. Het is daarom belangrijk om iedere hoek goed uit te pluizen. Naast deze bollen kan je ook nog bollen vinden die je nieuwe kledij geven, maar ook kan je kleinere bollen vinden om extra’s vrij te spelen op het einde van het level.

Heerlijk kinderlijk

Sackboy: A Big Adventure is gewoon precies wat je kunt verwachten van een game met Sackboy in de hoofdrol. Nee, je kunt dan geen levels bouwen, maar alle vrolijkheid die je kent vanuit de LittleBigPlanet-franchise is wel aanwezig. Het ziet er allemaal lekker kleurrijk uit en daarmee is het voor de fans wel herkenbaar. Het leveldesign is zo gemaakt dat zelfs kinderen dit makkelijk kunnen oppakken. En het mooiste is ook dat jij als speler het niet alleen hoeft te doen. Je kunt samen met een vriend of vriendin lekker op de bank de levels doorspelen. En als dat nog niet genoeg is, je kunt het zelfs met vier spelers in totaal spelen. Misschien ideaal om samen met twee vrienden dit te spelen tijdens de kerst.

Hoe kleurrijk en kinderlijk A Big Adventure ook is, het is niet altijd even kindvriendelijk. Er zijn genoeg verschillende plekken in het design waar je niet altijd goed overzicht hebt. Een misstap en je bent vervolgens een leven kwijt. Je hebt er gelukkig vier tijdens ieder level, maar een foutje is zo gemaakt. Zeker omdat het ook niet altijd even duidelijk is hoe je bepaalde vijanden moet verslaan. Daardoor kan het voor de kleinsten onder ons het best wel eens lastig worden. Zeker gezien een aantal levels waarbij je best onder tijdsdruk moet presteren. Desondanks blijft A Big Adventure wel trouw aan LittleBigPlanet, maar is het toch wachten op een volwaardige titel waarin je zelf weer levels kan bouwen.

Sackboy: A Big Adventure - PS5
Sackboy: A Big Adventure - PS5
€69,99€64,99