Recensie: Scarlet Nexus

Scarlet Nexus is een Action JRPG van Bandai Namco en speelt zich af in een alternatief universum. De speler krijgt de keuze uit één van de twee hoofdpersonages die aan weerszijden van een conflict staan, maar eigenlijk hetzelfde doel voor ogen hebben.
8.5

Smart Technologie is op dit moment niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving. Van het onthouden van je wachtwoorden tot zelfrijdende auto’s, de mogelijkheden van deze technologie lijken haast eindeloos. Toch vinden veel mensen een door A.I. (artificiële intelligentie) bestuurde wereld nog steeds dystopische toekomstmuziek. Hoe je ook over dit onderwerp denkt, in de popcultuur is het al een halve eeuw een geliefde keuze voor de setting.

New Himuka

Het spel speelt zich af in het land New Himuka dat wordt geteisterd door entiteiten genaamd ‘Others’. Deze wezens vallen uit de lucht tijdens een fenomeen dat de ‘Extinction Belt’ genoemd wordt. De overheid is er in geslaagd om een bepaald Psionisch Hormoon te gebruiken om mensen bovennatuurlijke gaven te geven. Mensen die in staat zijn om deze gaven te ontwikkelen worden gerekruteerd door de OSF (Others Suppression Force).

SCARLET NEXUS_20210624225942

SCARLET NEXUS_20210625174813

Het is de taak van de speler om te ontdekken hoe diep het complot van de regering gaat. Verder onthul je ook wat er gaande is in Seiran, een stad waarvan de inwoners hun eigen onafhankelijk hebben verklaard. Dit doe je met behulp van de vrienden die je onderweg leert kennen. Als laatste, maar zeker niet het onbelangrijkste, onthul je de functie van de rode draden en het verband met de mysterieuze Kunad Gate. Ben jij bereid alles op alles te zetten om een eind te maken aan het regime van New Himuka?

Yuito of Kasame?

Aan het begin van het spel moet je een keuze maken tussen Yuito of Kasane. Dit is niet simpelweg een keuze tussen een man of een vrouw, maar twee verschillende paden die elkaar meermaals kruisen. Ze hebben allebei dezelfde krachten en vaardigheden, maar hun karakters zijn anders, wat uiteraard zorgt voor andere keuzes. Hierdoor belanden de twee aan weerszijden van het conflict in het plot. In het ene verhaal ontdek je de corruptie in alle betrokken landen en organisaties, terwijl je bij de ander het mysterie onthult achter de rode draden.

SCARLET NEXUS_20210625180105

SCARLET NEXUS_20210625220857

De eenheid van Yuito is voornamelijk bezig met uitzoeken wat er mis is met de supercomputer Aharabaki. Deze computer regelt de orde en veiligheid voor de hele stad Suoh. Terwijl ze naar dit doel toewerken ontdekken ze dat de organisatie waar ze voor werken corrupt is tot op de grondvesten. Voor Yuito komt dit als een klap, omdat zowel zijn vader, Joe Sumeragi, en zijn broer, Kaito, helemaal aan de top van deze organisatie staan.
Bij de eenheid van Kasane houden ze zich bezig met de Seiran. Een gebied van New Himuka waar ze zichzelf onafhankelijk hebben verklaard van de tot de kern corrupte regering. Dit hebben ze gedaan onder leiding van Karen, de voormalige Major-General in de OSF. De groep van Kasane sluit zich aan bij Karen waardoor de twee groepen in het verhaal aan weerskanten van een burgeroorlog terecht zijn gekomen.

SCARLET NEXUS_20210625173706

SCARLET NEXUS_20210625235801

Bonding Episodes en Brain Messages

Deze korte verhalen zijn bedoeld om een band op te bouwen met de mensen uit je team. Ze bieden wat extra inzicht in hun karakters, hun verleden en wat ze wel of niet leuk vinden. Daarnaast zijn ze ook belangrijk voor je SAS (Struggle Arms System) connectie. Dit zorgt ervoor dat je meer gelinkte aanvallen kan uitvoeren met de leden uit je eenheid. Deze korte zijverhalen start je in de schuilplaats of vanuit de Brain Messages.
Brain Messages is een soort WhatsApp, maar dan geprojecteerd vanuit je eigen hersenen. Hier kan je berichten lezen van je eigen eenheid en hier op reageren. Deze berichten geven wat achtergrondinformatie over de relatie tussen Yuito, Kasane en de anderen. Daarnaast kom je ook meer te weten over wat er gebeurt tijdens de missie van overige OSF leden.

SCARLET NEXUS_20210625212417

SCARLET NEXUS_20210626170912

SAS, Psychokinesis en meer

De hoofdrolspelers in het spel beschikken beiden over dezelfde gave die je kan gebruiken naast je gebruikelijke mêlee aanvallen. Deze gave heet Psychokinesis. Hiermee kun je objecten bewegen met je brein. Hiernaast kun je door middel van je SAS de krachten van je eenheid gebruiken. Zo heb je de beschikking over onder andere Pyrokineses voor vuur en kan je met Clairvoyance onzichtbare vijanden zien.
Wanneer een vijand voldoende schade heeft opgelopen kun je de Brain Crush gebruiken. Dit is een instant kill voor de meeste vijanden, maar bij mini-bosses en eindbazen richt het alleen enorme schade aan. Brain Drive is een superkracht die automatisch activeert wanneer de Drive balk is volgelopen. In deze staat krijgen al je aanvallen een boost in schade die je kan aanrichten. Na een x aantal schade aangericht te hebben kan je je Brain Field oproepen. In de Brain Field ben je enorm sterk waardoor je in enkele seconden grote groepen vijanden kunt verslaan.
Als laatste heb je de Brain Map waar je verschillende skills leert, zoals Double Jump en Charge Attack. Dit doe je met de BP (Brain Points) die je verkrijgt uit gevechten. Hier verhoog je tevens ook je aanvalskracht, levenspunten en verdediging. De tijd die je Brain Field actief kan blijven is ook zeker een skill waar je aandacht aan wilt besteden evenals het verlagen van de skill cooldowns.

SCARLET NEXUS_20210625191508

SCARLET NEXUS_20210626000346

Het typisch Japanse uiterlijk

Op de foto’s is de keuze voor het anime uiterlijk duidelijk te zien. Na de eerste missie krijg je zelfs een anime opening met een geweldige soundtrack. Er is zelfs een anime die wordt uitgezonden door het Japanse bedrijf Funimation. In de afleveringen van deze anime zitten codes verstopt die je nodig hebt voor een bepaalde (niet verplichte) side quest. Voor de anime liefhebbers is het zeker het kijken waard, maar verder niet van belang voor het uitspelen van het spel. Op dit moment zijn er nog maar twee afleveringen uitgezonden die je kan kijken op het YouTube-kanaal van Bandai Namco.

Beoordeling

Scarlet Nexus is een 8.5 zeker waard. De gameplay is zeer interessant om mee te experimenteren. Er zijn voldoende skills om alles vers te houden. Het verhaal is echt een onverwacht meesterwerk. Het enige nadeel is dat er anime gekeken moet worden voor een side quest, maar zelfs dat is een minimaal probleem. Daarnaast is de betreffende missie geen verplichting en dat maakt het een leuke toevoeging voor animefans.

SCARLET NEXUS_20210625191632

Scarlet Nexus - PS4
Scarlet Nexus - PS4