Recensie: Screamride

Samenvatting
Screamride is het antwoord op Frontier Development’s eigen franchise RollerCoaster Tycoon. Het draait niet altijd om zo perfect mogelijk een achtbaanrit te rijden, maar juist zoveel mogelijk uit koers raken en zelfs van de baan te geraken. Het meeste plezier zal je toch beleven aan de demolition expert mode. Dit komt mede doordat het slopen van gebouwen bijna tot een kunst verheven is. Het gemis van een tutorial bij de sandbox-mode zorgt ervoor dat mensen die niet bekend zijn met de franchise dit te moeilijk zullen vinden en links laten liggen. Daardoor krijgt het spel een punt aftrek.
7

Frontier Developments heeft vooral een cv die opgebouwd is uit RollerCoaster Tycoon en paar zijprojecten. In 2013 kwam men al met een exclusieve game die enkel te vinden is op de Xbox 360 en Xbox One, genaamd Zoo Tycoon. Nu doen zij hetzelfde trucje, maar dan met diens nieuwste project: Screamride.

Screamride is het best te omschrijven als een uitgebreid vervolg op de RollerCoaster Tycoon franchise met nog meer absurditeit. Je kan achtbanen creëren waarbij je aan doelen moet voldoen, je kan zelf de banen rijden en zo goed mogelijk de tijden neerzetten of je kan gewoon als sloopkegel gebouwen tot aan de grond werken. Drie verschillende mogelijkheden om Screamride het beste te ervaren. Naast deze mogelijkheden biedt het spel je ook aan om eerst een hoofdverhaal te spelen, waarbij je bij alle drie de modi een uitleg krijgt hoe het in zijn werk gaat. Is dat gelukt, dan is het tijd voor de open wereld waarin je zelf aan de slag kan.

Voor nu richten wij ons vooral op het hoofdverhaal en daarmee de eerste modus die het spel biedt: screamrider. In de modus screamrider moet je zorgen dat je de achtbaan weet te overleven en tussendoor ook nog extra opdrachten uitvoert voor een betere score. De bedoeling is dat je meebeweegt met de bochten om zo stabiel mogelijk te blijven waardoor je extra snelheid opbouwt. Onderweg moet je wel oppassen, want soms verdwijnt één kant van de baan en moet je goed balanceren. Of je rijdt een springschans op en je moet op het juiste moment de juiste knop indrukken voor een perfecte landing. Op deze manier verdien je zoveel mogelijk punten waardoor je nog sneller beloningen krijgt.

screamride0116151280jpg-6471e4_1280w

De tweede modus is demolition expert en daarin moet je zoveel mogelijk kapot maken. Deze modus bestaat uit verschillende onderdelen. Zo begin je als een bal die afgeschoten moet worden naar gebouwen om zoveel mogelijk schade aan te richten. Dit lijkt gemakkelijk, maar omdat je kan spelen met verschillende ballen en snelheid is het vaak een kwestie van goed afwachten en afschieten op het juiste moment. Daarnaast heeft iedere bal zijn eigen specialiteit. Zo heb je een bal die extra snelheid heeft en daarmee gebruikt moet worden voor gebouwen die verder staan. Een andere bal heeft een stuiterbal-effect en daarmee kan deze langer doorgaan op de vloer.

Naast het afschieten van ballen is ook het afschieten van achtbaankarretjes geen taboe. Ook hier zijn weer verschillende mogelijkheden. Het belangrijkste hierbij is dat je moet zorgen voor veel snelheid en goed mikken. Het leuke aan deze mogelijkheid is dat je extra schade kan aanbrengen omdat de meeste achtbaankarretjes vol zitten met explosieven. Het mooiste is misschien wel het karretje waarbij je vleugels krijgt en zodoende verder kan vliegen. Het nadeel is dan wel dat deze geen explosieven bij zich draagt en dus niet veel schade kan aanbrengen aan de gebouwen.

De derde mogelijkheid die het spel je biedt zal je bekend voorkomen als je ooit RollerCoaster Tycoon hebt gespeeld, dat is namelijk de engineer modus. Hier is de basis van de baan al klaargezet en is het aan jou als speler om de baan verder te voltooien. Ook hier ben je weer gebonden aan de extra opdrachten die zorgen voor extra punten. Zo heb je de standaardregels dat je een minimaal aantal specials erin moet verwerken zodat je over de kop gaat. Daarnaast moet je ook zorgen dat de mensen die de baan berijden zo hard mogelijk schreeuwen en dat hun uithoudingsvermogen op de proef gesteld wordt, maar dat ze niet zwaar misselijk worden. En om het erger te maken moet je ook proberen om zoveel mogelijk van deze mensen in het karretje te laten zitten. Wanneer je je baan te ingewikkeld maakt, met te scherpe bochten waar veel snelheid is, dan willen zij nog wel eens uit het karretje gegooid worden.

Screamride-2

Voor alle drie deze modi is wel iets te zeggen. Zo zal je bij de screamrider het meeste plezier hebben als je de achtbaan goed weet te voltooien en de extra opdrachten goed uitvoert, zoals een perfecte start of de juiste landing. Bij demolition expert – onze favoriete modus – zal je vooral veel plezier beleven aan het slopen van alles wat los en vast zit tot aan objecten die in de lucht zweven die je per ongeluk kapot maakt. Deze extra opdrachten, zoals zwevende objecten kapot maken of door een cirkel vliegen, zorgen ook voor de extra punten die je nodig hebt. Bij engineer zal je willen nadenken over hoe je de baan het beste kan vormgeven. De extra opdrachten in deze modus zijn meestal gebaseerd op het er voor zorgen dat je geen rijders verliest, of dat – wanneer je een springschans moet maken – de rijders zo ver mogelijk gelanceerd worden. Ook hier krijg je weer extra punten nodig en deze zijn ook hard nodig.

De bedoeling is uiteindelijk dat je zoveel mogelijk punten weet te verdienen en dat krijg je enkel voor elkaar door de extra opdrachten ook goed uit te voeren. Voor al die punten krijg je namelijk eerbewijzen. Deze eerbewijzen zorgen ervoor dat je level hoger wordt in dat onderdeel en dat je dus een nieuw gebied kan vrijspelen. Op het begin zijn deze extra opdrachten niet ingewikkeld, echter zal je na het tweede level al moeite hebben om ze vrij te spelen.

destruction

Naast het hoofdverhaal is er ook nog de sandbox-mode. Hierin kan je gewoon lekker tekeer gaan met een eigen baan te ontwikkelen en deze vervolgens zelf te proberen. Al het materiaal dat je gebruikt in deze modus krijg je door het hoofdverhaal zo ver mogelijk te voltooien. Het is dus wel gelinkt aan elkaar. Het opzetten van deze banen is erg uitdagend en uiteindelijk zal je de meeste tijd ook besteden aan deze mode. Het enige wat wij missen is een tutorial voor de volledige opbouw van een level. De tutorial die je krijgt bij het hoofdverhaal is gericht op het afmaken van een baan.

Sylvano Witte
Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.