Recensie: Sea of Solitude

De initiële trailers van Sea of Solitude maakte enthousiast. Een diepzinnig spel in een artistieke wereld, volop potentie. Helaas blijkt het spel dit niet te kunnen waarmaken. Wel krijgen ze een extra punt vanwege de originele invalshoek en de hoop dat ze andere gamestudio's mogelijk hebben geïnspireerd om een veel betere versie te creëren van een soortgelijke setup. Over het huidige spel valt veel te zeggen, maar het voornaamste probleem is een gebrek aan diepgang op alle vlakken, wat ervoor zorgt dat echte emotie of speelplezier niet bereikt wordt.
5

Licht in de duisternis. Zicht voor de blinde, teken van hoop in een uitzichtloze situatie en soms de bevestiging dat je het juiste spel hebt opgestart. Met een intro die waarschuwt voor de zwaar psychologische thema’s en een bijna horror-esque startscherm, doet Sea of Solitude even twijfelen aan het soort game dat je gaat spelen. Gelukkig verschijnt al snel een lichtje, om te laten zien dat je in de juiste zee beland bent, vol mooie kleuren en een prachtige tekenstijl.

Want prachtig is de wereld van Sea of Solitude zeker. Ondanks dat sommige gedeeltes na een tijdje op elkaar gaan lijken, wat het verzamelen van collectibles soms erg irritant maakt, kan niet ontkend worden dat de wereld met haar aparte stijltje er goed uit ziet. Hier draag je zelf aan bij door de duisternis te verjagen en de omgeving onder te dompelen in stralende zonneschijn. Dit doe je met Kay, de hoofdrolspeelster in dit verhaal. Helaas viel meteen op dat Kay een vrij irritante stem heeft en de voice acting vrij overdreven is ingesproken. Aangezien zij als eenzame hoofdrolspeler bijna constant aan het woord is, kan dit snel naar worden. Verder is Kay echter een aandoenlijk meisje dat duidelijk te maken heeft met een aantal serieuze problemen.

Het ligt er namelijk redelijk dik bovenop bij Sea of Solitude dat de duisternis in deze wereld een representatie is van de mentale problemen van Kay in de realiteit. De verschillende monsters staan symbool voor bijvoorbeeld haar ruziënde ouders en naar mate het licht meer duisternis verjaagt groeit het zelfvertrouwen van de, in het begin, uiterst depressieve Kay. Deze volwassen thema’s zijn erg interessant om in een game te ontdekken, maar was beter tot zijn recht gekomen als het een stuk subtieler werd overgebracht. Het spel zou erbij gebaat zijn als het op zichzelf staand ook al interessant was en later in het verhaal duidelijk werd dat deze thema’s onder het oppervlakte verborgen lagen. Heel anders dan het overduidelijke nadruk erop willen leggen waar de makers voor gekozen hebben.

Dan rest ons natuurlijk nog het belangrijkste element, waardoor een spel met een middelmatig verhaal altijd gered kan worden van de ondergang: de gameplay. Helaas zullen we ook hier moeten teleurstellen. Rondvaren in je bootje en klimmen op de gebouwen heb je na een tijdje wel gezien. Wachten tot de monsters ver genoeg weg zijn om naar de overkant te zwemmen is de eerste twee keer spannend en heb je daarna wel gezien. Het is voor de gamer die puur voor het verhaal speelt mogelijk genoeg, maar voor de gamer die ook uitdaging zoekt zal het snel voorbij zijn.

Het lijkt een overkoepelend thema van Sea of Solitude, potentie hebben en het vervolgens verkwisten. Zowel de wereld, als het verhaal, als de gameplay lijken in eerste oogopslag interessant, tot blijkt dat je met de eerste oogopslag ook bijna alles gezien hebt en de diepere lagen of verrassingen waar je op hoopte niet tot nauwelijks aanwezig zijn. De gameplay vervalt snel tot een saaie third-person ontdekkingsgame, waarbij je uiteindelijk weinig verder komt dan veel rondlopen en zoeken.

Mark Zwartkruis
Mark schrijft al jaren graag en geniet ook altijd van games, films en televisie. Bij Play Watch Read focust hij zich vooral op de games en dat doet hij met veel plezier.