Recensie: Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice is een dijk van een game. Het is weer ontzettend uitdagend maar ook immens belonend. Zo zul je echt het gevoel hebben dat je iets hebt bereikt als je die ene baas na vele pogingen dan eindelijk hebt verslagen! Door het slimme leveldesign en de nieuwe gameplaymechanieken is Sekiro echt zijn eigen beestje. Voor fans van From Software is dit ongetwijfeld een must buy. Hidetake Miyuzaki en zijn team zijn er weer in geslaagd om een game uit te brengen die trouw blijft aan de soulsborne games, maar daarnaast zijn eigen identiteit heeft!
9

Van duistere kerker naar Japanse bloesem

Het is geen geheim dat de games van ontwikkelaar From Software zich afspelen in duistere/gotische omgevingen. In Sekiro: Shadows Die Twice (hierna ‘Sekiro’ genoemd) is dit echter niet het geval. Zo neemt From Software je dit jaar mee naar hun versie van het kleurrijke en bij vlagen, duistere Japan. Jij, als speler, stapt in de schoenen van ‘Wolf’, een weesje dat in de 16de eeuw tijdens de Sengoku era rondzwerft op het slagveld van Ashina. Hier werd hij gevonden door zijn toekomstige mentor Owl. Inmiddels is Wolf na jaren lange training uitgegroeid tot een echte shinobi met maar één taak: zijn meester beschermen. Dit gaat echter al goed mis in het eerste half uur van de game. Je verliest je arm in een duel tegen een rivaliserende samurai. Vervolgens wordt jouw meester meegenomen door deze krijger en wordt jij voor dood achter gelaten. Een tijd later word je wakker op een mysterieuze plek.

De eerste stapjes

Eenmaal ontwaakt zul je er snel achterkomen dat je verloren arm vervangen is voor een handgemaakte prothese, die ook wel ‘The Fang’ genoemd wordt. Deze krijg je van ‘the sculptor’, een oude en wijze man die de hele dag aan houtbewerking doet. Al snel loop je naar buiten en zul je beseffen dat je je in een veilige zone bevindt, ‘The dilapitaded temple’ wel te verstaan. Deze plek fungeert als een veilige thuishaven waar je meerdere keren naar zult terugkeren. Hier zul je voornamelijk met verschillende personages praten, je prothese upgraden bij de sculptor of simpelweg trainen wat je hebt geleerd. De npc’s in deze plek zullen je in de eerste uurtjes – afhankelijk van je progressie in de wereld van Sekiro – langzaamaan directe informatie over het verhaal geven. Het wordt hierdoor meteen duidelijk dat de verhalende opzet een stuk toegankelijker en minder mysterieus is vergeleken met de soulsborne games.

Fris stukje vrijheid

Nadat je je eerste stapjes hebt gezet in de vervallen boeddhistische tempel, iets meer weet over het verhaal en je zwaardkunsten geoefend hebt, zul je de wijde wereld intrekken. Hier begint jouw avontuur! De wereld van Sekiro bestaat uit verschillende prachtige en obscure semi-open gebieden die rijk zijn aan verschillende vijanden, items, npc’s en secrets. Deze plaatsen hebben allemaal een eigen smoel en stralen heel goed de sfeer uit van de omgeving. De achtergrondmuziek die zich afspeelt tijdens de gevechten en de exploratie is spot on. Je zult merken dat de verschillende locaties nauw met elkaar verbonden zijn, maar dat er genoeg vrijheid is om op ontdekkingstocht te gaan. Dit komt door het stukje verticaliteit. Hierdoor voelen de omgevingen erg gelaagd, maar blijven ze in de kern toch vrij compact. Deze gelaagdheid draagt bij aan het vrijheidsgevoel in de gameplay. Je wordt namelijk niet altijd gedwongen om een bepaald pad te bewandelen. Natuurlijk zijn er punten in het spel die je wel langs moet om verder te komen in het verhaal, maar het grootste gedeelte kun je gaan en staan waar je wilt. Hiernaast is het fijn dat de checkpoints (nu sculpter idols genoemd) veel frequenter aanwezig zijn vergeleken de andere souls-games. Dit maakt het navigeren door de wereld, bijvoorbeeld wanneer je op weg bent naar een bossfight, minder een sleur dan in de voorgangers.

Eigen identiteit

Wat duidelijk werd tijdens het exploren, was dat de verticaliteit niet het enige nieuwe snufje dat From Software voor ons in petto had. Zo zijn er nu verschillende skilltrees. Deze kun je op een aantal manieren binnen hengelen. Zo vind je ze bijvoorbeeld in de wereld of verkrijg je ze via npc’s. De skilltrees zijn verrassend uitgebreid. Er zijn verschillende vechtstijlen waar je jezelf wegwijs in kunt maken. Hiernaast is er ook een verscheidenheid aan gadgets en wapens die je op je prothese kunt installeren. De skilltrees, in combinatie met de aan te passen prothese, houden de gameplay ontzettend fris. Het is vaak weer een verrassing hoe bepaalde skills of protheseaanpassingen tot hun recht komen op het strijdtoneel. Je zult vanzelf een voorkeur krijgen voor wat voor jou het best werkt en waar je jezelf het prettigst bij voelt. Soms is het zo dat sommige vijanden of bazen een bepaalde aanpak begunstigen, waarin specifieke skills of protheseaanpassingen extra goed tot hun recht kunnen komen. Naast de uitgebreide skilltrees en de allround aan te passen prothese is er nu ook een stukje stealth toegevoegd. Want wat is een shinobi nou zonder sluipvaardigheden? Je hoeft daardoor niet altijd heads on het gevaar aan te gaan, je kunt er dus voor kiezen om vijanden systematisch te elimineren. Al deze elementen gecombineerd maken Sekiro geen soulsborne opvolger in hart en nieren; hij heeft een eigen persoonlijkheid en die mag er zijn!

Van leerling naar meester

Gameplaytechnisch is Sekiro een zeer verfijnde game. De combat voelt diverser en sneller aan vergeleken met de soulsborne games. Je zult alles in de strijd moeten gooien wat je hebt geleerd om de tegenpartij het zwijgen op te leggen. Daar waar je in de voorgangers rolde, aanviel, blokte of simpelweg het gevaar ontweek, komen al deze mechanieken – en meer – samen in Sekiro. Hiernaast is er nu in plaats van een staminabalk een posturemeter. Deze meter is aanwezig bij zowel je tegenstanders als bij jezelf. Zo vult deze zich afhankelijk van het aantal aanvallen dat jij van je vijanden blokkeert en vice versa. Het is dus belangrijk om je posturemeter goed in de gaten te houden, want als deze vol is, ben jij tijdelijk erg kwetsbaar voor een goed pak slaag. Verder zul je ook rekening moeten houden met speciale aanvallen die tegen je gebruikt kunnen worden. Deze kun je de baas zijn met de mikiri counter, dit vergt echter een zeer precieze timing. Ook zullen er aanvallen zijn waar je op het juiste moment overheen kunt springen. Kortom, er is veel om rekening mee te houden. Dit maakt de gevechten ontzettend intens en spannend, elk foutje kan zo je laatste zijn. Verschillende vijanden hebben verschillende aanval- patronen. Het is elke keer weer een kleine puzzel om deze door te hebben en de winst te behalen. Misschien wel het leukste en tegelijkertijd het meest frustrerende aspect van de souls games zijn de boss battles. Deze zitten ontzettend goed in elkaar en zullen je pushen om je arsenaal aan verschillende skills goed onder de knie te krijgen. De boss designs zijn weer creatief vormgegeven en in combinatie met de muziek fantastisch om tegen te vechten. Zo zitten er diverse verrassingen in de gevechten, waardoor de moed je soms in de schoenen zinkt. Maar geef niet op, je zult er na veel zwoegen komen en dat maakt uiteindelijk het beloningsgevoel een stuk mooier!

Technisch uitstekend

Los van een paar technische probleempjes, bijvoorbeeld de camera die bij vlagen af en toe verspringt of hier en daar een frame drop, heeft Sekiro het technisch uitstekend voor elkaar. Korte laadtijden, scherpe textures en goed ingesproken voice acting – zowel in het Japans als in het Engels – droegen allemaal bij aan een prettige speelervaring. Grafisch is Sekiro op zijn eigen manier een pareltje. Het voelt als een game waar met veel passie en liefde aan gewerkt is. Geen microtransacties, lootboxes of andere hocus pocus. Gewoon lekker old-fashioned een game die gemaakt is voor het genot en de uitdaging van de speler. From Software heeft het weer geflikt!

Sekiro: Shadows Die Twice - PS4
Sekiro: Shadows Die Twice - PS4
Score 4.8 van 5 sterren.
€56,99
Jurriaan Bartels
Jurriaan houdt al jaren van games en laat zich niet beperken tot een genre. Volgens hem kan elke game of dit nou een RPG, shooter of avonturen game is je een prachtige ervaring bieden, mits je hiervoor openstaat en deze met zorg ontwikkeld is.