Recensie: Shadow of the Colossus

Shadow of the Colossus is een prachtige remake geworden van het origineel uit 2005. Voor velen is dit de eerste kennismaking met het spel. Voor anderen is het een mooie herinnering naar één van de beste games van de PlayStation 2. Hoe magisch en mooi de wereld er ook uit mag zien, het spel kent toch een aantal minpunten. De vrijheid om het camerastandpunt te bepalen is minimaal en de wereld voelt verder erg kaal aan.
7

Koning der remasters

In 2001 kwam Team ICO met het spel ICO voor de PlayStation 2. Een vreemde game die slechts bij een select groepje gamers op sympathie kon rekenen. Vier jaar later brachten ze Shadow of the Colossus uit, een game dat meer succes had. In 2011 kwam Bluepoint Games met een geremasterde editie van beide games voor de PlayStation 3. Nu zeven jaar later keert Bluepoint Games terug met Shadow of the Colossus. Wederom een heruitgave van het spel, maar ditmaal vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd.

Als je kijkt naar het werk van Bluepoint Games, dan valt één ding op: zij richten zich echt op het herontwikkelen van oudere games. Zo hebben zij Metal Gear Solid: HD Collection en Uncharted: The Nathan Drake Collection op de markt gebracht. Dit team weet dus wel wat zij moeten doen. Voor Shadow of the Colossus pakken zij het echter anders aan. Het spel is volledig opnieuw opgebouwd en is daarmee niet een geremasterde versie zoals bijvoorbeeld Metal Gear Solid: HD Collection. Er is meer tijd in gestoken om Shadow of the Colossus aan te laten voelen als een nieuwe game. Verwacht nu geen volledig nieuwe game, want het verhaal en het principe zijn hetzelfde gebleven.

In Shadow of the Colossus neem je de rol van Wander op je. Hij heeft het lichaam van de overleden Mono bij zich en betreed het verboden land. Wander wil Mono weer tot leven wekken en dat kan alleen met hulp van Dormin: een wezen dat mensen terug tot leven kan wekken. Hij wil er echter iets voor in de plaats: Wander moet zestien reusachtige wezens (genaamd colossus) verslaan. Wanneer hij dat gedaan heeft, zal Dormin Mono weer tot leven wekken. Samen met zijn paard Argo gaat Wander op pad naar zijn eerste colossus.

Het zoeken van zijn eerste colossus is niet een ingewikkelde zoektocht. Wander heeft een magisch zwaard gestolen waarmee hij de colossi kan verslaan. Het zwaard geeft ook aan waar je naartoe moet. Let wel op, dit zwaard werkt alleen wanneer je in de zon staat. Zodra je in de schaduw staat moet je gokken welke kant je op moet of je moet naar een plek rijden waar de zon schijnt. Zodra je op de plek van bestemming bent gaat het avontuur pas echt van start. De eerste colossus is nog simpel en je krijgt ook een duidelijke uitleg van wat je moet doen. De basis van ieder gevecht is heel simpel: de colossi hebben één of meerdere zwakke plekken op hun lichaam. Daar moet je naartoe klimmen en met je zwaard op inhakken. De zwakke plekken kun je vervolgens weer vinden door met je zwaard op de colossus te schijnen. Je ziet dan waar de zwakke plekken zitten en dan kan het feest echt beginnen. Naarmate je verder komt, kom je steeds meer ingewikkeldere, grotere colossi.

2005 vs. 2018

In 2005 was Shadow of the Colossus een best wel vreemde eend in de bijt. Het spel moest je ook gewoon liggen. Dat kwam mede doordat je in Shadow of the Colossus maar één doel hebt: het verslaan van colossi. Je komt dan ook geen andere vijanden tegen gedurende je avontuur. Dit is onveranderd in deze versie. Wel kan je nu wat voorwerpen verzamelen zoals voedsel. Echter heeft dit verder geen nut en staat het enkel leuk bij je statistieken. Wat wel is aangepast, is de besturing. Deze zou soepeler moeten werken, maar tijdens het spelen blijkt toch wel dat deze erg tegenwerkt. Het camerastandpunt is te veranderen, maar deze komt telkens terug naar zijn vorige positie. Ook wanneer je op Argo’s rug zit gaat het camerastandpunt ineens een andere kant op en lijk je deze niet te kunnen instellen zoals je zelf wilt. Dat is ook erg frustrerend bij het beklimmen van een colossus.

De grootste verandering is toch wel de grafische staat van het spel. In 2005 was het erg grauw en donker en voelde het gewoon erg duister aan. Er was maar weinig detail mogelijk in die tijd. Anno 2018 is dat zeker niet het geval en  is Shadow of the Colossus lekker fel en kleurrijk. Ieder grassprietje en zandkorrel is bijna te tellen. De wereld komt nu meer tot leven en dat is toch wel het grootste pluspunt van deze versie. Heb je een PlayStation 4 Pro, dan kun je ook nog kiezen tussen verschillende modi, namelijk performance en cinematic, afhankelijk van je voorkeur en het bezit van een 4K-TV. Het is dan wel jammer dat ondanks dat deze wereld zo groot en mooi is, dat er maar weinig te doen is. Er zijn in totaal zestien colossi en je kunt ook nog tempels bezoeken. Je kunt daar bidden en als je dan doodgaat, ga je naar de tempel waar je het laatste gebeden hebt.  Naast de collosi en de tempels is er niets te beleven en dat is erg spijtig. Zeker als je bedenkt dat je op de normaal-modus toch met zo’n vijf tot zes uur al op het einde zit. Het einde is dan ook echt het einde omdat de wereld verder weinig te bieden heeft.

Devil May Cry 5 - PS4
Devil May Cry 5 - PS4
Score 4.9 van 5 sterren.