Recensie: Shadow of the Tomb Raider

Samenvatting
Met Shadow of the Tomb Raider komt er een einde aan een vijf jaar durende avontuur naar volwassenheid van Lara Croft als Tomb Raider. Een slotstuk met een bittere nasmaak. De wereld is groter, het ziet er allemaal veel beter uit en er is voldoende te beleven. Het is dan jammer dat het verdienen van (oude) vaardigheden en het vinden van objecten aanvoelt als een herhaling van voorgaande delen. Erg jammer, want we hadden dit slotstuk ons graag zien verbazen.
6.5

Lange geschiedenis

Lara Croft gaat in het gamelandschap al een hele lange tijd mee. In 2013 kreeg Tomb Raider een reboot waarbij iedereen weggeblazen werd. Dit werd in 2015 nogmaals gedaan met een vervolg, Rise of the Tomb Raider. Nu, drie jaar later, is het tijd voor de ontknoping van deze vijf jaar durende reis van Lara Croft als Tomb Raider. In Shadow of the Tomb Raider moet Lara Croft voor eens en altijd afrekenen met de geheimzinnige organisatie Trinity.

Crystal Dynamics was verantwoordelijk voor de voorgaande twee delen. Voor Shadow of the Tomb Raider hebben zij het stokje gedeeltelijk overgedragen aan Eidos Montreal. Deze studio is grotendeels verantwoordelijk voor het spel. Crystal Dynamics heeft er hier en daar zich mee moeten bemoeien. Merk je het verschil tussen beide studio’s? Absoluut niet, men is in 2015 ook al begonnen met de ontwikkeling van Shadow of the Tomb Raider

Op zoek naar een verborgen stad

De rode draad door de gehele serie lijkt wel het op zoek zijn naar een verborgen stad. In het eerste deel was het het eiland Yamatai wat onbekend terrein was en in het tweede deel is het de verborgen stad Kitezh. Voor haar derde, en laatste avontuur in deze reeks, is zij op zoek naar de verborgen stad genaamd Paititi in Zuid-Amerika. Lara heeft inmiddels al het nodige meegemaakt en is in oorlog met de organisatie Trinity. Lara is een stuk minder bevreesd dat het eerste deel. In het tweede deel kwam haar ware aard naar boven en in Shadow of the Tomb Raider is het eerder doen en dan pas denken. Wanneer zij in een tempel een mes oppakt is dit het begin van het einde. Voor het eerst is het niet Trinity, maar Lara die het einde van de wereld inleidt. Er gaan een aantal natuurrampen plaatsvinden en het is aan Lara om haar fouten weer recht te zetten.

Om haar fouten recht te zetten moet ze alles op alles zetten. Haar beste vriend Jonah is ook weer van de partij, maar door haar actie is de verstandshouding tussen beide verstoord. Lara bijt zich helemaal vast in haar vete met Trinity, terwijl de wereld lijdt onder haar acties. We zien daarom ook een Lara die op minder sympathie kan rekenen van de gamers. Je gaat zelfs nadenken of Lara niet zelf de boosdoener. Uiteindelijk brengt het Lara naar de geheimzinnige stad Paititi en blijkt daar de oorsprong te liggen van de organisatie Trinity. Tijd om voor eens en altijd af te rekenen met deze organisatie.

Een paar verbeteringen

Lara is niets meer vergeleken met hoe zij was in het eerste deel. Zij kan meer hebben en haar vaardigheden zijn sterk verbeterd ten opzichte van voorheen. Ze is sterker geworden met pijl en boog en een aantal verkregen vaardigheden uit het verleden zijn inmiddels standaard bij haar. Toch moet gezegd worden dat ze er ook een hoop kwijt is en je raadt het al: die mag je weer gaan verdienen. En daarmee voelt het al snel aan als een herhaling van zetten die in 2013 als nieuw aanvoelde, maar nu vijf jaar later eerder een verveling is geworden. Deze vaardigheden zijn deels ook vrijwillig te verdienen en dus niet nodig voor het bereiken van het einde van het spel. Het is echter wel zo dat deze vaardigheden nodig zijn voor het betreden van de catacomben. En laat dat laatste nu juist het interessante deel te zijn van de gehele reeks, het oplossen van ingewikkelde puzzels om daar voldoening uit te halen.

Gelukkig heeft zij er ook een reeks nieuwe vaardigheden bijgekregen. Zo kan ze als een echte bergbeklimmer uiteindelijk ook onmogelijke plekken bereiken. Het zijn dan wel vaardigheden die komen in de vorm van gadgets en dus nodig voor het verhaal. Daarnaast kan zij ook vaardigheden verdienen door gewoon XP te verdienen. Dat doe je door missies te voltooien, spullen te vinden en vijanden om te brengen. Je mag dan bij een kampvuur Lara verbeteren. Er is gekozen voor een uitgebreider systeem waarbij je kan kiezen uit drie stromingen. De ene gaat dieper in op de gadgets en wapens, de andere meer gericht op stealth en jagen terwijl weer een ander vooral inspeelt op Lara als krijger. Voldoende keuze dus! En dat is maar goed ook, want je moet alles uit de kast halen om vijanden op een slimme manier om te brengen. Lara kan nu zichzelf ook insmeren met modder en zo opgaan in een muur omringd met planten.

Meer om uit te kiezen

Het gebied waar het verhaal zich in afspeelt is een stuk groter en diverser dan voorgaande delen. De wereld kent nu ook veel meer dieren en personen. Je bent nu niet meer alleen afhankelijk van het verhaal, maar je kunt er ook voor kiezen om tussendoor extra missies te accepteren. Deze missies geven je ook weer extra vaardigheden waarmee je in meerdere gebieden kunt en ook de catacomben kan verkennen. Deze missies variëren enorm en zijn dus handig om extra vaardigheden te verdienen. De wereld ziet er ook stuk groter en vooral adembenemender uit. Het is niet meer zo grauw als voorheen.

Naast de missies zijn er ook weer voldoende objecten om te verzamelen. Het is alleen jammer dat men daar niet meer heeft mee gedaan. Hetzelfde trucje uit voorgaande delen is weer toegevoegd. Je kunt een kaart vinden waarmee alle objecten in de omgeving te vinden zijn. Daarnaast moet je wederom de taal leren te begrijpen om andere objecten weer te vinden. Het voelt hierdoor aan als been there, done that. En dat is juist zo jammer, vooral omdat dit een slotstuk is van een vijf jaar durende reis naar volwassenheid en de vrouw die Lara moet zijn die wij kennen uit de jaren negentig: Tomb Raider.

Terminator: Dark Fate
Terminator: Dark Fate
Het 6e deel van de Terminator-serie
Score 4.1 van 5 sterren.
€8,79
Op voorraad. Voor 12:00 uur besteld, morgen in huis
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Geschreven door
Sylvano heeft in 2008 Undercover-Gaming opgericht wat in 2013 overging in Undercover-Network en nu Play Watch Read is geworden. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de Xbox One, PlayStation 4 of de Nintendo Switch. Naast gamen leest hij ook geregeld een boek en is zijn favoriete schrijver Harlan Coben. Ook pakt hij geregeld een film mee in de bioscoop of ligt hij languit op de bank te bingewatchen.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.