Elk jaar probeert Activision een van zijn succesvolste series van dit moment te vernieuwen. Na jaren alleen maar te spelen met voor gefabriceerde Skylanders lijkt Activision eindelijk over stag te gaan. Met het nieuwste deel in de Skylanders serie is het namelijk mogelijk om je eigen Skylander te “maken”, maar wat is de invloed en van deze eigen gecreëerde Skylanders op het nieuwste deel, Imaginators?
Inmiddels is er van alles voorbij gekomen bij Skylanders, zoals reuzen en voertuigen, maar nu is het dan eindelijk zover om iets te doen wat menig fan al heel lang wil doen: je eigen Skylander maken. Dit wordt gedaan met behulp van een “Creation Crystal”, waarvan er een in het basis pakket aanwezig is. Wanneer zo’n kristal voor het eerst op de bekende portals van Skylanders wordt gezet (welke ook een aanwezig is in het basis pakket), mag je de Skylander naar je eigen hand zetten. Als eerste moet er worden gekozen voor een klasse. Elk van de tien beschikbare klassen heeft zijn eigen unieke vechtstijl, wisselend van iemand met twee zwaarden tot een magiër of iemand met pijl en boog. Hier komt echter gelijk het allergrootste minpunt van deze game naar voren. Wanneer een klasse is gekozen zal deze voor altijd verbonden zijn met de Creation Crystal. Dit betekent dat het niet mogelijk is om het kristal te wissen en volledig opnieuw te beginnen. Kies je klasse dus verstandig als je niet teveel kristallen wilt kopen.
Na het kiezen van een klasse kun je allerlei aspecten van je Skylander aanpassen. Zo kunnen verschillende lichaamsdelen van de Skylander aangepast worden. Hiervoor zijn er tal van keuzes beschikbaar wanneer je dit voor het eerst doet. Zo zijn er bijvoorbeeld al 32 verschillende hoofden beschikbaar in het begin. Dit is echter nog niet alles, aangezien je door het spel te spelen nog meer onderdelen voor je Skylander vrij kunt spelen, zoals 96 extra hoofden. Je kan je dus wel voorstellen hoeveel verschillende combinaties mogelijk zijn met veel verschillende lichaamsdelen die aangepast kunnen worden.
Gelukkig kun je op elk moment in het spel de Skylander van uiterlijk veranderen. Dit zorgt ervoor dat er nog meer uren in het aanpassen van je eigen Skylander kunnen gaan. Gelukkig zijn de veranderingen niet alleen cosmetisch. Voor elke klasse zijn er verschillende aanvallen beschikbaar voor Skylanders. Uit deze set van aanvallen kan de speler zelf kiezen welke hij of zij koppelt aan zijn Skylander. Dit zorgt ervoor dat ook de manier waarop je met je Skylander kan spelen in het spel blijft veranderen.
Naast een standaard set aan aanvallen die je je Skylander kan leren zijn er nog een aantal speciale aanvallen die je een Skylander kan leren. Deze kun je je Skylander leren wanneer je een sensei Skylander van dezelfde klasse op de portal zet. Deze sensei Skylanders worden ook voor het eerst geïntroduceerd in deze game. Ze zijn een beetje vergelijkbaar met de reuzen uit de tweede Skylander-game: Giants. Het zijn grotere en vooral sterkere Skylanders die je vrij bent om te gebruiken.
Doordat de sensei’s een stuk sterker zijn dan de normale Skylanders, wordt het spel een stuk makkelijker om te spelen. Dat is zelfs het geval als je de moeilijkheidsgraad op zijn hoogst zet. Dit zorgt ervoor dat het spelplezier voor een volwassene eerder afgelopen is. Voor de wat kleinere gamers onder ons is er echter binnen Imaginators genoeg plezier te beleven. Zo speelt het verhaal leuk in op de nieuwe mogelijkheden van de Creation Crystals. Het is zelfs voortaan mogelijk om met de slechterik van het spel te spelen, of eigenlijk een kloon van de slechterik.
Voor de wat oudere speler zit er nog een vleugje nostalgie aan de nieuwe Skylanders verbonden. Waar de eerste Skylanders al de mogelijkheid gaf om met Spyro en zijn vrienden te spelen, is ditmaal Crash Bandicoot in het spel verwerkt. Activision heeft zelfs de moeite genomen om een echt Crash Bandicoot level te maken, onder andere met de bekende kistjes. Helaas zit Crash of dit level niet standaard in het basis pakket en zal het bijgekocht moeten worden.
Voor de rest verandert er voor Skylanders eigenlijk niet zoveel. Het is duidelijk een andere weg ingeslagen met het maken van eigen Skylanders, maar vanaf het moment dat deze klaar zijn voelt het erg vertrouwt en is er weinig anders aan de essentie van het spel. Dit is aan de ene kant jammer, maar het mogelijk maken van het creëren van eigen Skylanders is een grote verbetering ten opzichte van voorgaande versies.