Recensie: Sniper Elite 4

Ondanks wat kleine dingetjes zoals af en toe falende AI en wat minder goede graphics heeft Rebellion met Sniper Elite 4 een zeer toffe game neergezet. Prachtige groots opgezette omgevingen, waar je je urenlang per missie in kunt vermaken, met zelfs af en toe de bijbehorende frustratie als je een domme keuze hebt gemaakt en moet rennen voor je leven. Een heerlijke co-op modus en nog steeds zeer brute killshots, waarbij de uitdaging blijft om die van steeds grotere afstand te maken, maakt dat je Sniper Elite 4 nog heel lang kunt blijven spelen. Nu hopen dat ze voor de volgende versie eens kijken naar de minpuntjes, dan komt het vast helemaal goed met Sniper Elite 5.
Good
  • Grote open werelden
  • Veel te doen
  • X-ray killshots zijn epic
Bad
  • Grafisch iets outdated
  • AI soms erg dom
8

In de Sniper Elite games neem je de rol aan van Karl Fairburne en dat is ook in dit vierde deel niet anders. Sinds het derde deel in de reeks hebben de makers geprobeerd om wat meer verhaal in het spel te krijgen, maar dat is eigenlijk een vruchteloze poging gebleken. Ook in dit vierde deel wordt wat verhaal toegevoegd en praat Karl af en toe ook wat in zichzelf om dat wat meer leven in te blazen. Veel voegt dat echter niet toe en het is dan ook de vraag waarom Rebellion het überhaupt probeert. Om kort te zijn je bent een bad-ass sluipschutter, en je gaat nazi gespuis om het leven brengen. Meer hoeft daar niet over gezegd te worden.

De levels in Sniper Elite 4 zijn immens en je kunt ze op de nodige manieren aanvliegen. Je kunt natuurlijk proberen om alles af te knallen zonder daar lang over na te denken, maar over het algemeen kom je dan niet al te ver. De nazi’s zullen je geweerschoten horen en op onderzoek uitgaan en dan weten ze je toch eigenlijk vrij vaak snel te vinden. Als sluipschutter in je eentje tegen een bescheiden legertje aan nazi’s, je houdt het niet lang vol.

4

Missies bestrijken een gigantisch gebied en worden daarnaast ook nog eens voorzien van een heleboel extra doelen die je kunt voltooien. Het voltooien van een enkel level kan je daardoor al snel een slordige twee a drie uur kosten. Regelmatig zul je ook een stukje terug moeten gaan om je opnieuw te verstoppen, want als er eenmaal een menigte achter je aan zit, is het veel verstandiger om het op een lopen te zetten. Gebruik maken van de bossen is op dat moment een heel goed idee. Het gebruik van je verrekijker, waarmee je ook objecten en vijanden kunt taggen is ook een zeer verstandige zet, omdat je daardoor in de gaten kunt houden waar die nazi’s allemaal lopen.

Het handigste is om die nazi’s vervolgens zo goed mogelijk geïsoleerd aan te pakken. Staan er drie mannetjes bij elkaar, dan is het waarschijnlijk een beter idee om ze op een andere manier om te leggen of te wachten tot ze uit elkaar lopen. Heb je echter een vijand alleen dan kun je aan het werk. Je sniper rifle is maar een van de vele manieren om met vijanden af te rekenen en het is erg leuk om manieren te bedenken waarop je dit effectiever kunt doen. Toch gaat er weinig boven een perfect geplaatst ‘eye shot’ of ‘lung shot’ of een van de vele andere manieren om je tegenstanders neer te leggen. Lukt het je om zo’n precies schot te maken dan wordt je beloond met een slow motion camera en een x-ray blik op je werk.

6

In het begin van het spel weet je niet beter dan dat stealthy met een mes en het schieten met je sniper rifle je manieren zijn om vijanden vakkundig naar de andere wereld te helpen. Naarmate het spel echter vordert kom je erachter dat je ook vallen kunt leggen. Deze kun je vinden in kratten, maar ook op de lijken die je onderweg tegenkomt. En het gebruiken van deze vallen kan hele leuke gameplay voortbrengen. Wanneer je bijvoorbeeld ervoor kunt zorgen dat één van de nazi’s in je zorgvuldig geplaatste val trapt, heb jij weer de weg vrij voor een kill door middel van een zorgvuldig geplaatst schot, wat vervolgens ook nog eens niemand hoort aankomen. Win-win dus.

Ook leuk is het om objecten op te blazen wanneer daar net nazi’s omheen lopen, daardoor krijg je zogenaamde collateral damage. Soms hangt er bijvoorbeeld een pallet met zandzakken boven één of meerdere tegenstanders, die je dan dus kunt uitschakelen door dat zootje naar beneden te laten vallen. Soms is het ook een goed idee om ergens anders op te schieten, zodat dat geluid maakt die net genoeg afleiding verzorgt om weer een tegenstander om te leggen. Er zitten wat dat betreft zoveel mogelijkheden in het spel, dat je niet snel hetzelfde hoeft te doen.

9

Helaas is niet alles fantastisch in Sniper Elite 4, want de graphics lopen op sommige momenten toch wel erg achter. Niet dat het heel erg slecht is, maar we hebben wel beter gezien tegenwoordig. Daarnaast is het af en toe ook zo dat de AI niet al te snugger is. Zo zat Karl op een bepaald moment in een uitkijktoren, nadat hij iemand had omgelegd, cover blown en alles. De AI komt vervolgens op je af om je aan te pakken en blijft je onder schot houden, tot hier aan toe niets slechts. Met wat camera beweging kun je vervolgens zien dat er twee mannetjes de trap op komen, maar die komen steeds maar niet verder tot de plek waar jij zit. Als je dus genoeg geduld hebt, kom je er op die manier altijd wel veilig uit.

Multiplayer heb je ook voor deze game wat wel wat lastiger te reviewen was zonder mensen om de game mee te spelen. Samen met de buurman dan maar een co-op gedaan en die speelt werkelijk heerlijk. Je werkt in deze co-op samen en kunt dan alles wat je ook doet in single player helemaal op elkaar afstemmen om de nazi’s horendol te maken. Hoe de rest van de multiplayer zich verhoudt is lastig te zeggen op dit moment, maar als deze ook maar enigszins lijkt op de co-op modus, dan heeft Rebellion hiermee een hele toffe multiplayer game te pakken.

0 0