Recensie: Sonic Forces

Samenvatting
Sonic Forces is erg kort en doet niet wat je van een Sonic game verwacht. Het moet of een leuke platformer zijn of een supersnelle speedrun game met spetterende effecten. De poging om deze aspecten te combineren zorgt ervoor dat de game geen van beide fatsoenlijk uitvoert. Het verhaal boeit ook niet en dus stelt Sonic Forces teleur. Het feit dat de game nu al in prijs gedaald is, zegt genoeg.
Good
  • Eigen personage en leuke outfits
  • Grafisch indrukwekkend
  • Boss fights
Bad
  • Verhaal oninteressant
  • Onoverzichtelijke levels met onverwachte obstakels
  • Bepaalde onderdelen blijf je uit de bocht vliegen
  • Potentie totaal verkwist
  • Erg kort
3.5

De snelste blauwe­­ egel ter wereld is terug voor een nieuw avontuur en na een sterk momentje van wederopstanding in Sonic Mania, waren de verwachtingen voor een nieuwe Sonic game eindelijk weer eens hooggespannen. Een lekkere, snelle platformgame, met veel levels die doen denken aan de muzieklevels van Rayman Legends. Dikke soundtrack eronder, mooie switches tussen 2D en 3D speedrunning en vooral vloeiende gameplay. Het was de hoop van velen en deze elementen hadden ervoor kunnen zorgen dat Sonic weer een merk zou worden om rekening mee te houden. Het blijkt helaas dat positieve verwachtingen niet altijd een zegen zijn. Het maakt de teleurstelling die Sonic Forces is nog net wat pijnlijker.

In eerste instantie lijkt Sonic Forces goed te beginnen. De graphics zijn sterk en Sonic ziet er net zo flitsend uit als je zou willen, zowel in 2D als 3D. Je komt in een mooi eerste leveltje terecht dat doet denken aan de originele Sonic games. Het speelt redelijk prettig weg en de kleine hobbeltjes die je onderweg tegenkomt kun je wijten aan het feit dat je nog in de tutorial zit. Dat lijkt zo in ieder geval. Helaas blijkt al snel dat ongewenste hobbels die de snelheid eruit halen een terugkerend thema zijn in deze Sonic game en niet slechts qua level design. Zo wordt het eerste level niet snel opgevolgd door een nog sneller tweede leveltje, waarin we de zojuist geleerde skills tot uiting kunnen brengen. In plaats daarvan mogen we ons eigen personage creëren en krijgen we een cutscene. Één van de vele, oninteressante cutscenes die het tempo eruit halen.

Nu willen we niet de indruk wekken dat we cutscenes en interessante verhaallijnen per definitie afkeuren in platformgames, maar dan moeten ze ook daadwerkelijk iets toevoegen. In het geval van Sonic Forces zijn ze vaak traag en krijg je het gevoel dat het spel op een jonge doelgroep gericht is. Ongetwijfeld kan een platformgame extra diepgang krijgen van een sterk verhaal en aangrijpende, filmische scènes, maar alles is ondergeschikt aan de gameplay. Helaas valt ook dat tegen. Na het eerste level gaat het niveau helaas niet omhoog, maar flink naar beneden. Het level design is rommelig en onoverzichtelijk. Bepaalde obstakels zie je niet aankomen en de switches tussen 2D en 3D maken het soms ook lastig om vloeiend door te spelen. Er zit ook een verzamelaspect in het spel, maar de levelscore die je krijgt is volledig gebaseerd op snelheid. De puzzelstukjes lijken niet helemaal bij elkaar te passen. Het is gek om te zeggen bij de bespreking van een Sonic game, maar liefhebbers van een snelle platformer waarbij skills en reflexen voor een vloeiende ervaring zorgen, zijn hier niet aan het juiste adres.

Gelukkig zijn er ook nog wel een aantal positieve dingen te vertellen over Sonic Forces. Zo zijn de bossfights best interessant, al zijn er helaas niet zo veel. Het is ook een vrij korte game. Daarnast zijn er nog randzaken die er hier en daar voor zorgen dat de game toch iets nieuws brengt voor de fans. Zo kan het voor liefhebbers een droom zijn die uitkomt om eindelijk een eigen personage in het Sonic universum te kunnen creëren. Je personage krijgt een wapen en je kan deze zelf ook nog een beetje aanpassen naar eigen voorkeur, maar vooral het kiezen van verschillende outfits is leuk. Er zitten ook verwijzingen naar andere games in. Zo kun je kleren uit Persona 5 en klassieker Jet Set Radio aantrekken. Het is een beetje fanservice waar je zeker blij van wordt.

De positieve punten kunnen helaas niks veranderen aan het oninteressante, soms zelfs onlogische verhaal, noch kan het goedmaken dat de gameplay door slordigheden zijn snelheid verliest. De frustratie die je voelt als je tegen een vijand aanloopt die je nooit had kunnen zien aankomen, verdwijnt niet door een leuk pakje. Het spel is erg kort en het online aspect van iemand anders avatar mogen lenen voegt niet zoveel toe. Met langere en vooral vloeiendere levels had Sonic Forces een heerlijk competitief spel kunnen worden. Strijden tegen je vrienden, proberen net die ene seconde sneller te zijn op jullie favoriete map, had het spel een boost kunnen geven. Het had spelers ook een reden kunnen geven om het spel regelmatiger op te pakken na het doorspelen van de story modus. Sonic in deze vorm maakt geen van dit alles aantrekkelijk en het lijkt een editie om met supersonische snelheid te vergeten.

Geschreven door
Mark schrijft al jaren graag en geniet ook altijd van games, films en televisie. Bij Play Watch Read focust hij zich vooral op de games en dat doet hij met veel plezier.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.