Recensie: South Park: Phone Destroyer

Al met al is South Park: Phone Destroyer voor een gratis smartphone spel echt een enorm goeie aanwinst. Voor de fans valt er weer genoeg te lachen en zijn alle vertrouwde personages weer van de partij. Grafisch zit het gelikt in elkaar. Het spel is qua formaat redelijk groot, maar dit is met de uitgebreide offline story-modus en de stabiele PvP-modus ook wel logisch. Het spel verveelt door de combinatie van genres niet snel en werkt zelfs verslavend, en ook met de humor zit het wel weer goed. Zeker voor de fans van South Park is Phone Destroyer een titel die je op zijn minst een keer geprobeerd wilt hebben, maar pas op: voor je het weet leg je je telefoon helemaal niet meer neer!
Good
  • Uitgebreide game, zeker voor een gratis app
  • Typische South Park-stijl en -humor
  • Grafisch zeer sterk, korte laadschermen
Bad
  • Geen vergelijkoptie bij je kaarten
  • Spel lastig af te sluiten zonder fysieke back- of homeknop
9

Ubisoft heeft in samenwerking met de makers van South Park dit jaar niet stilgezeten. Naast dat zij het recent verschenen The Fractured But Whole (vervolggame op The Stick of Truth) hebben uitgebracht op diverse consoles en de PC, is er vorige week ook een spel op smartphones verschenen: South Park: Phone Destroyer. Voor de echte fans zal dit misschien als een verrassing komen, immers heeft South Park een volledige aflevering gewijd aan het verschrikkelijke verschijnsel van smartphonespellen met in-app aankopen, reclames en ga zo maar door. Toch zal South Park Phone Destroyer alles behalve teleurstellen op dit vlak, ondanks dát het een gratis game is (of juist dankzij), en ondanks dat er inderdaad in-app aankopen te doen zijn.

Maar voordat we het hier verder over zullen hebben gaan we eerst eens in op wat voor spel een South Park: Phone Destroyer precies is. Wat Ubisoft hier heeft neergezet is eigenlijk een combinatie te noemen van het klassieke format van een trading-card game gecombineerd met het actie-rpg genre. En dit is een van de redenen waarom het spel zeer sterk in elkaar zit. Een trading-card game die uitgebracht wordt op een digitaal platform kan soms wat eentonig gaan aanvoelen omdat het format waarin je speelt niet varieert. Je tweakt je deck wat hier en daar, en zult voornamelijk over de strategie moeten nadenken om te kunnen winnen. Phone Destroyer is hier net wat uitgebreider in. Zodra je een potje van een NPC wint kun je door middel van het openen van kluisjes character-kaarten, Cartman-Coins en/of Cash, en upgrade-currency winnen.

De eerstgenoemde kaarten zijn personages die je kunt verzamelen. Elke kaart geeft aan tot welke genre het hoort (sci-fi, avontuur enzovoorts), welke specifieke class het heeft (bijvoorbeeld ranger, fighter of tank) en hoeveel energie het kost om de kaart tijdens het spelen te gebruiken. Verder kun je zien wat hun health, damage en eventuele special-ability is. Met de laatste twee genoemde currencies kun je er vervolgens voor kiezen om kaarten in je deck te upgraden. Hoe vaker je een upgrade doet, hoe sterker de kaart wordt. Naast de offline story-modus is er ook nog een PvP-modus geïmplementeerd. Hierin speel je dit spel tegen anderen telefoonverslaafden en komt het neer op tactiek in combinatie met een goed samengesteld deck, en natuurlijk geüpgrade kaarten. Ook in deze modus vallen er weer beloningen binnen te harken waardoor je je currencies kunt aanvullen en je deck weer sterker kunt maken.

Maar genoeg over hoe je het spel speelt, want laten we eens kijken wat South Park: Phone Destroyer zo goed maakt. Allereerst is het grafisch zeer gelikt. Als je een redelijk recent model smartphone hebt dan valt Phone Destroyer er prima op te spelen. Het spel is doordrenkt met de typische South Park-humor, je bent net als in de andere spellen weer ‘The New Kid’ en het voelt wederom alsof je in de wereld van South Park stapt. Het formaat van het spel is met bijna 600MB vrij fors voor een smartphone-spel, maar dit is het wel meer dan waard en is overigens met de meeste huidige opslagcapaciteiten van smartphones ook prima te doen. Het hapert vrijwel nooit, de servers die PvP mogelijk maken werken vrijwel altijd en mochten ze niet werken, dan krijg je er naderhand nog een in-game vergoeding voor ook.

De enige minpuntjes die te ontdekken zijn zijn eigenlijk minor-details, bij het opstellen van je deck bijvoorbeeld. Bij trading-card spellen is er vaak sprake van de optie om kaarten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is bij South Park: Phone Destroyer niet zo, waardoor je telkens heen en weer moet switchen tussen kaarten om zo te kunnen zien wat de onderlinge verschillen zijn. Daarnaast zit er nog een vervelend verschijnsel in. Je kan door op een knopje bovenin te tappen een tweede (of derde of vierde, etc) deck starten. Mocht je dit per ongeluk doen is er vervolgens geen manier meer om dit tweede gestarte deck te verwijderen en kun je alleen terug naar je eerst opgestelde deck door het tweede volledig te vullen met kaarten. Overigens zijn al je kaarten per deck te hergebruiken, dus je verbruikt hier niet onnodig kaarten om ze vervolgens ergens anders niet meer te kunnen inzetten. Het enige andere minpuntje wat te ontdekken valt is een technisch foutje, al dan niet opzettelijk. Het is namelijk met een telefoon die geen fysieke knop heeft om een app af te sluiten (door op bijvoorbeeld ‘back’ of ‘home’ te drukken) enorm lastig om het spel afgesloten te krijgen. Zodra je op je scherm opzij veegt om deze knoppen tevoorschijn te toveren ‘klik’ je het Cartman-winkeltje aan, waardoor het enorm lastig wordt om het spel fatsoenlijk af te sluiten.

Qua in-app aankopen en advertenties valt het ook alles mee. Normaliter zijn dit soort spellen zo opgebouwd dat je ofwel doodgegooid wordt met allerlei aanbiedingen die je de nodige extra euro’s kunnen kosten, of dat het spel na een aantal levels onmogelijk wordt nog te spelen zonder een aankoop te doen. Bij Phone Destroyer vallen de in-app aankopen amper op, bovendien is dit duidelijk gericht op de speler die het niet erg vindt om een eurootje hier en daar te missen. En omdat dit spel zo goed in elkaar steekt, zeker voor een gratis spel, lokt dit ook eerder uit tot een aankoop om op die manier de makers toch te belonen. Mocht je dit niet willen dan is het geen ramp, het spel is prima te spelen zonder ook maar enige aankoop. Daarnaast is er van in-app advertenties eigenlijk geen sprake, als ze er al zitten is het in elk geval nog niet opgevallen.

Ben je dus fan van South Park, hou je van actie-rpg’s en/of van trading-card games en zoek je een gratis spel waar je de nodige uurtjes in wilt steken? Of ben je met een, of beide genres nog niet bekend en zou je weleens willen weten hoe dat soort spellen gaan? Dan is South Park: Phone Destroyer het ideale spel om uit te proberen. Als je er eenmaal aan begint is alleen wel de kans groot dat het lastig wordt om er nog mee op te houden, want je kunt er de nodige uurtjes in steken met de uitgebreide offline story-modus en online PvP-modus.

0 0