Recensie: Space Grunts

Samenvatting
Space Grunts is een rogue-like turn-based actiegame waarbij de speler de nodige strategie in kan verwerken. De game is behoorlijk pittig, maar daar ligt ook zeker de uitdaging. Al helemaal omdat elk keer als je overlijdt opnieuw moet beginnen. Doordat het een snelle game is, leent het zich geweldig om even snel een potje te spelen. De game is dan ook zeker een aanrader voor elke rogue-like fan of voor wie wel houdt van een wat sneller strategisch turn-based spelletje. Je moet alleen wel van pixels houden.
Good
  • Zowel rogue-like als turn-based
  • Moeilijkheidsgraad
  • Replay value
Bad
  • Opnieuw beginnen kan frustrerend zijn
  • Soms wat stroeve controls op iOS en Android
8.5

Een recent nieuwsartikel suggereert dat het niet goed zou gaan met de Nederlandse game-industrie. Er zouden veel te weinig banen beschikbaar zijn voor net afgestudeerden, en ook zou er evenveel omzet onder meer bedrijven gedeeld moeten worden. Of het artikel het bij het juiste eind heeft, doet er voor deze recensie eigenlijk niet toe. Er is namelijk een Nederlandse eenmansdeveloper die regelmatig een nieuwe game uitbrengt, te weten OrangePixel. Met Space Grunts probeert deze ‘one-man-show’ twee werelden te combineren in een snelle en uitdagende game voor zowel PC als iOS en Android. De grote vraag is echter of hem dat ook gelukt is.

Net als alle voorgaande games van OrangePixel doet Space Grunts de naam van de ontwikkelaar eer aan, de game is namelijk volledig in een pixel-stijl weergegeven. Dit zorgt ervoor dat de game erg licht en snel is op systemen met zeer lage specificaties. Deze stijl is echter niet voor iedereen weggelegd, maar desondanks ziet de setting van Space Grunts er gewoon goed en vooral lekker simpel uit. De omgeving kan soms een beetje eentonig overkomen, maar er zijn twee redenen waarom dit niet storend is. Ten eerste speelt de game zich af op een ruimtestation. Wie het International Space Station kent, weet dat het uiterlijk van zoiets gewoon niet heel spannend is, zeker wanneer je het in pixels gaat weergeven. Ten tweede is de gameplay dusdanig snel – mits de speler daar voor kiest -, dat er geen tijd over blijft om echt gedetailleerd naar de omgeving te kijken.

screenshot_03

Het basis principe van de gameplay is dan ook eigenlijk een rogue-like game in willekeurig gecreëerde dungeons. Dit wil zeggen dat elke keer dat de speler doodgaat, hij/zij volledig opnieuw kan beginnen. Dit kan voor vele frustraties zorgen, maar voor anderen wordt er een leuke uitdaging neergelegd. Het spelen gebeurt met een van de drie verschillende poppetjes, die elk net wat anders speelt. Zo heeft er eentje bijvoorbeeld meer levenspunten, terwijl de andere een stuk beter omgaat met gevonden voorwerpen die gebruikt kunnen worden.

Waar Space Grunts echter verschilt van concurrenten is de toevoeging van een turn-based element. De speler kan niet vrij bewegen door de dungeons, maar moet zich verplaatsen over vierkantjes. Maar bij elke stap die de speler zet, zetten alle vijanden ook een stap. Op deze manier ontstaat er de mogelijkheid voor de speler om op een meer tactisch niveau te spelen. Wanneer er bijvoorbeeld een explosie is die voor brand zorgt, verspreidt deze brand zich bij elke stap die je zet. Doordat het turned-based is, wordt het mogelijk om even een aantal seconden de tijd te nemen om te kijken wat de beste route is, zonder dat je (al te veel) levenspunten verliest aan de brand of een van de nog levende vijanden. Doordat het nog steeds mogelijk blijft om je snel te verplaatsen over het speelveld, alsof het niet turn-based is, blijft het een echte snelle rogue-like game. Dit blijkt dan ook een gouden keuze te zijn geweest voor de ontwikkelaar, aangezien het de game unieker maakt en heerlijk te spelen is.

sg_screenshot01

Zoals gezegd is het ook mogelijk om de game op iOS en Android te spelen. Hiervoor geldt dat de besturing net iets anders is dan op de PC. Op de PC is het namelijk mogelijk om de pijltjes-toetsen te gebruiken om te bewegen, maar je kan ook gebruik maken van de muis door op het speelveld te klikken. Op de mobiele platformen is het echter niet mogelijk om op de vakjes te drukken om te bewegen, maar is het alleen mogelijk om via een onscreen joystick te bewegen. Dit zorgt ervoor dat de game soms wat stroever aanvoelt op iOS en Android, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Geschreven door
Ooit begonnen als game-redacteur bij het toenmalige Undercover-Gaming groeide Kevin al snel uit als een vaste waarde voor het team. Binnen no-time was hij te vinden in het management. In de loop der jaren is zijn takenpakket flink veranderd, maar zo af en toe zul je toch nog eens een aritkel van deze jonge heer vinden op de Undercover-Network!

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.