Recensie: Spider-Man: Miles Morales

Spider-Man: Miles Morales is een direct vervolg op het in 2018 verschenen Marvel's Spider-Man. Zoals de titel al verklapt, je neemt de rol van Miles Morales op je, de tweede Spider-Man. Spider-Man: Miles Morales speelt lekker weg en krijgt eigenlijk al het goede mee vanuit het eerste deel. Het verhaal zit goed in elkaar en Manhattan in de winter is de ideale speeltuin voor Miles en zijn nieuwe kracht. Er is genoeg te beleven, al is het wel iets minder dan in Marvel's Spider-Man. Ook voelt het spel soms aan als een grote uitbreiding en dan is het maar de vraag of je hier echt zestig euro voor wilt betalen. Desondanks is Spider-Man: Miles Morales een dijk van een game die je het lekkerst wegspeelt op de PlayStation 5.
8.5

Spider-Man: Miles Morales

Spider-Man: Miles Morales, wat was het nou eigenlijk? Afgelopen juni werd de game groots aangekondigd tijdens de bekendmaking van de PlayStation 5. Een hoge pief bij Sony had het over een uitbreiding en verbetering ten opzichte van het eerste deel, Marvel’s Spider-Man. Insomniac Games daarentegen had het over een standalone-game. Niet zo lang als Marvel’s Spider-Man, maar wel lang genoeg om de consument te kunnen vermaken. Afijn, uiteindelijk telt maar één ding en dat is dat Spider-Man: Miles Morales niet alleen naar de PlayStation 5 kwam, maar ook naar de PlayStation 4. Toch zal je dit spel het liefst willen spelen op de PlayStation 5, want wat ziet deze game er prachtig uit op dit gamingplatform!

Spider-Man: Miles Morales

Werkvakantie

In Marvel’s Spider-Man kwam je als speler erachter dat Miles Morales ook gebeten is door een spin. Daardoor is de rol van Spider-Man niet alleen meer weggelegd voor Peter Parker, maar ook voor Miles Morales. Samen duiken zij het nachtleven in in New York om de stad weer een beetje veiliger te maken. Het is Kerst en na een wilde achtervolging met Rhino besluit Peter Parker zijn biezen te pakken om samen met MJ op werkvakantie te gaan naar Europa. Dat kan maar één ding betekenen: Miles moet het nu na een jaar in zijn eentje klaren. Een grote verantwoordelijk en dat niet alleen omdat Peter ook op vakantie is, maar ook moet Miles leren om zijn nieuwe kracht onder de knie te krijgen. Sinds zijn gevecht met Rhino beschikt hij over een kracht die zij Venom noemen.

Alsof deze verantwoordelijk nog niet groot genoeg was komt er ook nog een nieuwe criminele groep om de hoek kijken. De stad wordt namelijk overspoeld door de organisatie Underground. Deze organisatie heeft het aan de stok met het bedrijf Roxxon. Roxxon levert vele diensten aan de stad waaronder een nieuwe krachtbron. Deze krachtbron lijkt niet helemaal in de haak en daarom probeert Underground, met hun leider, Tinkerer, er iets aan te doen. Al maakt het niet uit dat er ook de nodige slachtoffers vallen. Het verhaal is vanaf het begin tot aan het eind best een emotionele achtbaanrit. Zeker gezien dat Miles voor zijn familie en vrienden zijn identiteit geheim moet proberen te houden.

Spider-Man: Miles Morales

Slinger hem maar aan

Spider-Man: Miles Morales speelt op de PlayStation 5 echt heerlijk weg. Door alles wat de PlayStation 5 te bieden heeft ziet New York er gewoon prachtig uit, zolang je maar niet op het hoogste gebouw staat en uitkijkt over New Jersey of Brooklyn. Dat gedeelte ziet er dan vooral erg kaal en saai uit. Zodra je je omdraait en uitkijkt over Manhattan, dan zie je de daadwerkelijke pracht en praal. Misschien dat het ook komt doordat het winter is in New York en de stad er daarom zo goed uitziet. De spelwereld komt bijna nagenoeg ook uit Marvel’s Spider-Man, op één gebouw na. Blijkbaar is er voor dit deel geen toestemming gevraagd om het Chrysler gebouw op te nemen in Spider-Man: Miles Morales en daarom mist dat gebouw volledig in het spel. Toch zal je als speler daar niet eens bij stilstaan, want als de nieuwe Spider-Man ben je alleen maar aan het slingeren tussen de gebouwen.

Door de nieuwe kracht, Venom, is het mogelijk om nog meer te genieten tijdens het slingeren. Je kunt er extra mee omhoog boosten en vervolgens trucjes doen in de lucht. Trucjes doen zorgt ervoor dat je Venom-meter weer oploopt en na een tijdje weer een stukje hoger te komen. Noodzakelijk? Absoluut niet, maar je wil toch wat te doen hebben als je slingert naar je volgende missie. Op dat gebied is er weinig verandering met Marvel’s Spider-Man. Ook in dat spel wilde je liever slingeren naar je missies in plaats van gebruik te maken van fast travel.

Spider-Man: Miles Morales

(Bijna) eindeloos

Net als in het eerste deel is er ook in Spider-Man: Miles Morales genoeg te beleven. Allereerst heb je daar de hoofdmissies die uitdagend zijn en ook leuk. Daarnaast heb je nog de vele zijmissies die je kunt voltooien. Waar je in het eerste deel een politiescanner gebruikte, gebruik je in Miles Morales je beste vriend Ganke. Hij heeft een app gemaakt waar mensen Spider-Man om hulp kunnen vragen. Een leuke toevoeging en de gesprekken tussen Miles en Ganke zorgen geregeld voor een glimlach zoals de vraag wel of geen advertenties in de app te plaatsen. Ook zijn er weer verschillende dingen te vinden in Manhattan, iets wat wel minder is dan in het eerste deel. Zo moet je in Miles Morales achter voorwerpen aan die Miles en zijn beste vriendin Phin hebben verstopt in Manhattan. Verder zijn er ook de nodige gevechten weer aanwezig en moet je gebieden veiliger maken. Een beetje gesneden koek eigenlijk, maar wel gesneden koek die goed te pruimen is.

Wat Spider-Man: Miles Morales goed doet is dat het vooral dicht bij Marvel’s Spider-Man blijft. Dat spel was gewoon de ideale superheldengame die er op dat moment uitkwam. Ontwikkelaars doen er daarom goed aan om daar goed naar te kijken, zeker gezien het teleurstellende Marvel’s Avengers wat in augustus uitkwam. Het heeft wel een aantal nieuwe toevoegingen zodat het spel toch fris aanvoelt. Is er dan niets negatiefs te vertellen? Het voelt op momenten aan als een gigantische uitbreiding van het eerste deel en dan stel je jezelf toch de vraag: is dit wel de volle mep waard? Het is op dit moment wel een van de betere PlayStation 5 games en daar speelt het spel dan ook fantastisch op. Het gebruik van de adaptieve triggers op de DualSense-controller voelen niet geforceerd aan en zorgen voor die extra glimlach tijdens bijvoorbeeld het slingeren.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales - PS5
Treed in de voetsporen van Spiderman
Score 4.6 van 5 sterren.