Recensie: Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order speelt zich vijf jaar na Order 66 af. Cal Kestis moet vluchten voor de Inquisitors en het Empire. Alles verandert wanneer hij de Force heeft gebruikt. Hij besluit terug te vechten en dat brengt jou als speler naar verschillende planeten die er adembenemend uitzien. De eerste momenten dat je met je lightsaber stoeit en de Force gebruikt voelen magisch aan. Het verhaal zit ook goed in elkaar en de mogelijkheden met de Force zijn uitnodigend. Wat echt niet uitnodigend werkt is het eindeloos heen en weer lopen op planeten en de frustrerende besturing. Desondanks is Star Wars Jedi: Fallen Order wel één van de betere Star Wars-games van de laatste jaren.
8

Star Wars Jedi: Fallen Order

Als er in de gamesindustrie iets lastig is, dan is het wel het maken van een Star Wars-game. Het is al jaren geleden dat daar een goede van is uitgekomen. Uiteraard hebben we Star Wars: Battlefront gehad afgelopen jaren, maar dat voelt toch net iets anders aan. Bioware deed in 2011 nog een succesvolle poging met een MMO genaamd Star Wars: The Old Republic. EA Vancouver had nog een onbekende Star Wars-game in ontwikkeling genomen, maar deze werd begin dit jaar geannuleerd. En dus lag het pad maar open voor één Star Wars-game die in ontwikkeling was, Star Wars Jedi: Fallen Order.

Respawn Entertainment is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Star Wars Jedi: Fallen Order en dat was een opmerkelijke keuze. Respawn Entertainment is vooral bekend door Titanfall en het dit jaar verschenen Apex Legends. Oké, ze hebben met Titanfall 2 mogen oefenen als het gaat om het ontwikkelen van een singleplayer. Star Wars Jedi: Fallen Order is dan ook hun eerste game waarbij geen multiplayer komt kijken en dat alleen een singleplayer bevat. In 2014 zijn zij begonnen met de ontwikkeling van het spel dat later in 2019 werd bestempeld als third-person action-adventure game in de Star Wars-wereld. De game werd uiteindelijk in 2018 tijdens de E3 persconferentie van Electronic Arts aangekondigd.

Een nieuw begin

Star Wars Jedi: Fallen Order vertelt je het verhaal van Cal Kestis op de planeet Bracca. Het is vijf jaar geleden sinds de beruchte Order 66 en Cal is nog steeds op de vlucht voor de Empire en haar Inquisitors. Wanneer één van zijn vrienden dreigt dood te vallen gebruikt hij de Force om hem te redden. Hiermee komt hij op de radar van de Inquisitors. De Second Sister en Ninth Sister zitten achter hem aan en hij weet net op tijd gered te worden door voormalig Jedi Master, Cere Junda, en haar kapitein, Greez, eigenaar van het schip Mantis. Samen willen zij het proberen op te nemen tegen de Empire.

Verwacht van Star Wars Jedi: Fallen Order geen volledige open wereld-game. Cal en zijn nieuwe vrienden krijgen de vrijheid om te bepalen waar zij naartoe gaan. Aan boord van de Mantis krijgen zij de optie om zelf te kiezen naar welke planeet zij willen afreizen. Hoe verder je komt in het verhaal, hoe meer planeten dat zullen zijn. Maar uiteindelijk draait het om het verhaal en dat staat al op voorhand vast. Je begint het avontuur op de planeet Bogano. Daar leer je de robot BD-1 kennen die je vergezelt op je avontuur. Vanuit daar ga je verschillende planeten bezoeken zoals fanfavorieten Kashyyyk en Dathomir. Het doel op deze planeten is dat je het geheim weet te ontrafelen waarmee je in een kluis kan op Bogano. In deze kluis ligt een holocron met gegevens van jonge kinderen die gevoelig zijn voor de Force. Het overkoepelend verhaal is dat je met deze gegevens uiteindelijk hen wil opleiden tot Jedi en daarmee het Empire wilt verslaan. Maar voor het zover is moet Cal eerst zijn eigen zoektocht naar de Force hervatten. Want sinds Order 66 heeft hij maar weinig gebruik gemaakt van de Force en zijn zo goed als al zijn krachten en vaardigheden verdwenen.

Heen en weer

Alle planeten hebben hun eigen fauna en het ziet er daarom ook ontzettend goed uit. Het is daarom ook goed dat je de werelden ook kunt verkennen op zoek naar geheimen. Geheimen die je meer achtergrond geven over de planeet, maar ook het verhaal. Je moet er alleen wel het nodige voor doen. De planeten zijn groot en je zult via verschillende gangen naar je missie moeten. Tijdens deze route kom je verschillende vijanden en obstakels tegen. De vijanden hangen dan ook weer af per planeet. Zo zal je op Kashyyyk veelal stormtroopers en spinnen tegenkomen. Op Bogano komt je alleen maar beesten tegen die je tegen de grond willen werken. Gelukkig voel je je niet helemaal weerloos. Je bent in het bezit van een lightsaber en de Force, al beperkt dat laatste zich in eerste instantie alleen tot het langzaam laten bewegen van objecten of vijanden. Naarmate je verder komt in het spel zal je wel meer krachten erbij krijgen.

Hoe mooi de planeten er ook uitzien, je brengt er helaas wel net iets teveel tijd door. Vaak krijg je een missie waarbij je voor je gevoel de hele planeet over moet. Zelfs wanneer je planeten al eerder bezocht hebt en terug moet, moet je weer een heel gebied doorlopen. Er zijn wel mogelijkheden om kortere weg te nemen, maar die moet je dan wel vrijspelen. En vaak is zo’n kortere weg niet heel veel korter. Je bent soms bang om bepaalde planeten te herbezoeken omdat je weet dat je er flink wat tijd in moet stoppen, wetende dat er op die weg ook nog veel vijanden zijn.

Frustrerend goed

Zoals gezegd ziet alles er goed uit en speelt het ook verrassend lekker. De gevechten met de lightsaber zien er goed uit en het afwisselen met het gebruik van de Force werkt ook goed. Toch kent het spel ook een aantal frustrerende momenten tijdens die gevechten. Je moet veelal aanvallen blokkeren en dat werkt niet altijd even fijn. Er wordt soms flink op je ingehakt en je krijgt dan niet genoeg tijd om zo’n aanval te blokkeren. Met als resultaat dat je eigenlijk al zo goed als dood bent en je hebt nog maar twee vijanden gehad. Zeker op de planeet Dathomir is dit het geval wanneer je de nightbrothers tegenkomt. Om je levensbalk aan te vullen kan BD-1 je voorzien van leven met de stims die hij met zich meedraagt. Maar je kunt ook op bepaalde plekken mediteren om je stims en je levensbalk aan te vullen. Wanneer je mediteert en je laat je levensbalk opvullen, dan heeft dat wel gevolgen. Alle verslagen vijanden komen vervolgens weer terug. Dus wees verstandig met wat je doet. Tijdens het mediteren krijg je gelukkig ook de kans om nieuwe vaardigheden op te doen of extra leven erbij te krijgen.

Niet alleen de gevechten kunnen soms frustrerend zijn. Het meest frustrerende is wanneer je op een steile ondergrond ineens gaat glijden. Je kunt Cal dan naar links en rechts bewegen om dingen te ontwijken of springen voor eventuele gaten in de vloer. De besturing van Cal werkt gewoon net niet lekker genoeg op dat soort momenten. Je vliegt al snel tegen de zijkanten op waardoor je snelheid verliest en je die ene sprong niet kunt maken. Ook zijn sommige bochten net te scherp en dat in combinatie met een slecht werkende besturing zorgt dat ervoor dat je geregeld de afgrond in vliegt. Ook wanneer je op het einde van de rit moet springen richting een touw. Je springt er geregeld naast terwijl je wel naar de juiste richting springt. Dit soort momenten voelen dan ook aan alsof je Assassin’s Creed aan het spelen bent waarbij de hoofdpersoon niet doet wat jij wilt.

Star Wars Jedi: Fallen Order - PS4
Star Wars Jedi: Fallen Order - PS4
Kruip in de huid van Jedi Cal Kestis