Recensie: Star Wars: Squadrons

Star Wars: Squadrons is een spel dat je zeker moet spelen als je er ooit van gedroomd hebt om met een ruimteschip door het heelal te vliegen. Speel de campaign of de multiplayer en vlieg rond in bijvoorbeeld een X-Wing of een TIE Fighter. Maak de ervaring helemaal compleet door je VR-bril op te zetten, al is het spel ook zeker vermakelijk genoeg zonder. Het verhaal is niet heel lang en buiten het vliegen zijn de interacties maar matig, maar over het algemeen is het een heerlijk spel voor de Star Wars-fans.
7.5

Vlieg tussen de sterren

Talloze Star Wars games werden er al gemaakt. Velen flopten, een aantal waren wel oké en een paar waren echt erg leuk om te spelen. Star Wars: Squadrons is het nieuwste probeersel waarin je kan rondvliegen in bijvoorbeeld een X-Wing of een TIE Fighter. Ook dit is al vaker gemaakt, maar tot de korte Rogue One VR Mission uit Star Wars: Battlefront was er geen enkele die je echt het gevoel gaf dat je een piloot was uit een galaxy far, far away. De Rogue One VR Mission liet echter menig hart sneller kloppen en het goede nieuws is dat je deze ervaring nog veel vaker kan hebben door Star Wars: Squadrons te spelen. Al jaren heb je de prachtige ruimtevoertuigen over je schermen zien vliegen en nu is het dan eindelijk mogelijk om zelf plaats te nemen achter de stuurknuppel en je te mengen in de veldslagen tussen de sterren.

Bij de start van het spel kun je direct tussen twee piloten kiezen, de ene is een rebel van de New Republic en de ander een soldaat van het Empire. In de campaign speel je vervolgens afwisselend met de ene of met de ander, een avontuur dat je ongeveer negen uur kost om te doorlopen. Het verhaal (dat zich afspeelt na de gebeurtenissen in Return of the Jedi) begint met een proloog voor beide kampen waarna er nog veertien missies volgen. Tussen de missies door kom je over het algemeen weer terug op de basis waar je een nieuwe briefing krijgt en waar je kunt praten met andere leden van je squadron. Deze momenten zijn echter kort en voelen vaak niet echt als een bijdrage aan het spel. Tijd om gauw weer in jouw starfighter te stappen en weer lekker weg te vliegen.

Multiplayer

Behalve de solocampaign is er ook nog een multiplayer beschikbaar waarbij je kunt kiezen uit de speltypes dogfight of fleet battles. De eerste is een vrij standaard arenagevecht waarbij je met vijf tegen vijf speelt en waar je de tegenstanders natuurlijk zo snel mogelijk uit de lucht probeert te schieten. Bij de fleet battles komt iets meer teamwork en strategie om de hoek kijken en is het doel om het vlaggenschip van de tegenstanders te vernietigen. Zowel voor de dogfights maar vooral ook voor de fleet battles is het zeker aan te raden om eerst goed te oefenen voordat je deelneemt aan het gevecht. Eerst het soloverhaal doorlopen is dan ook helemaal geen slecht idee.

Crossplay en VR

Wat is er nou leuker dan een multiplayer met je vrienden spelen? Gelukkig wordt dat makkelijker gemaakt doordat je het spel ook kan spelen tegen vrienden die niet op het zelfde platform spelen als jij. Star Wars: Squadrons is namelijk beschikbaar voor de PC, PS4, en de Xbox One. Daarnaast biedt het spel ook nog eens de mogelijkheid om in VR te spelen, ook tegen andere spelers die niet in VR spelen. Door je VR-bril op te zetten wordt de ervaring bovendien nog veel beter en waan je je helemaal een echte piloot. Kijk rond in de cockpit, geniet van het uitzicht en voel het in je hele lichaam als je jouw starfighter een buiteling door de lucht laat maken.

Plussen en minnen

Zoals eerder al kort genoemd zijn de interacties met andere personages in het verhaal wat minder en na een paar praatjes zul je al snel voor de optie kiezen om deze over te slaan en na de briefing gewoon weer weg te vliegen. Ook zal het voor sommigen wat wennen zijn dat het spel gespeeld wordt vanuit een eerstepersoonsperspectief en je dus altijd vanuit de cockpit naar buiten kijkt. Dit zorgt er wel voor dat het spel ook direct realistischer aanvoelt, want je moet wel de juiste metertjes in de cockpit in de gaten houden en op tijd actie ondernemen als je schilden aan een kant meer te verduren krijgen of als je meer vermogen naar je wapens wilt sturen. Ook is het van belang dat je je snelheid in de gaten houdt, want dit heeft bijvoorbeeld effect op je wendbaarheid. De leercurve in het spel is echter goed opgebouwd zodat je langzaam maar zeker steeds beter weet wat de juiste acties zijn op welk moment.

Uiteindelijk is Star Wars: Squadrons een spel dat je zeker moet spelen als je er ooit van gedroomd hebt om met een ruimteschip door het heelal te vliegen. Vooral als je in het bezit bent van een VR-bril is dit absoluut een feestje. Het verhaal is niet heel erg lang en de multiplayer opties zijn ook niet super uitgebreid. Maar voor de prijs (onder de veertig euro) krijg je zeker waar voor je geld en kun je je heel wat (vlieg)uren vermaken.

Star Wars: Squadrons - PS4
Star Wars: Squadrons - PS4
Word een echte X-Wing piloot in deze Star Wars game