Recensie: Table Top Racing: Nitro Edition

Table Top Racing is nergens echt speciaal, maar dat hoeft ook niet. Op de Nintendo Switch is de titel vrij uniek en dankzij de toevoeging van alle voorgaande DLC biedt Table Top Racing genoeg uitdaging voor een aantal uur.
7

Wie vroeger enigszins niet onder een steen heeft geleefd en autootjes leuk vond heeft dit weleens gedaan. Een mooi bouwwerk op een tafel, met de hand wat raceautootjes er tussen en gaan met die banaan. Micro Machines legde jaren geleden al de basis voor een prachtig subgenre binnen het racegame-genre en tot op de dag van vandaag is er animo voor. Op de Nintendo Switch krijgt dit uithoekje van de racerij versterking in de vorm van Table Top Racing, en niet alleen dat, je krijgt op de Switch ook nog eens de meest uitgebreide versie voor je kiezen.

Nitro Edition, oftewel genoeg racerij!

Table Top Racing is een simpel concept: Autootjes, tafels met raceparcoursen erop en racen maar. In de Nitro Edition krijg je alle content uit de originele Table Top Racing en alle daarop gevolgde DLC in één totaalpakket. De progressie is verdeeld over een handjevol cups, waar weer een aantal races onder vallen. Deze races bestaan uit reguliere races, races met wapens, time trials (in de vorm van een soort tikkertje), en elimination. Door het simpel te houden raak je ook steeds meer bedreven in de verschillende soorten races. De moeilijkheidsgraad wordt al snel wat hoger maar is nergens echt vervelend. En kom je ergens niet aan de drie sterren? Dan zijn er altijd nog andere opties om de race te winnen zoals kortere routes die verstopt zijn in de verschillende banen.

But wait, there is more!

Met iedere race verdien je verschillende betaalmiddelen die je verder helpen. Andere auto? Geen probleem. Ook het upgraden van diverse onderdelen van jouw bolides behoort tot de mogelijkheden. Een opvallend puntje is hoe duidelijk de verschillende verbeteringen voor jouw auto’s zich laten zien. Al snel zie je dat jouw auto sneller gaat, beter op de weg ligt, of beter kan sturen. En dat is iets wat je niet bij iedere racegame ziet. Aan de andere kant heb je al snel veel nodig aan betaalmiddel om jouw auto’s en dergelijke op het niveau te krijgen waar je ze wil hebben. Zeker het wisselen van klasse als het gaat om de auto’s zorgt meteen voor een flinke hap uit het budget.

Couch Multiplayer

Een game zoals Table Top Racing hoeft niet moeilijk te zijn als het op de besturing aan komt, en dus is het mogelijk om in zowel split screen als online het op te nemen tegen andere spelers. Toch weer handig dat de Nintendo Switch standaard twee joycons nodig heeft om te werken. Zo kun je al heel snel een controllertje aan iemand anders geven om vervolgens lekker tegen elkaar te gaan racen. Alle banen, auto’s, en spelmodi zijn ook in de multiplayer beschikbaar dus je kunt racen waar je wilt, wanneer je wilt, en hoe je wilt.

Haalt Table Top Racing de eindstreep?

Ja en nee. Table Top Racing is een leuke game voor wat je krijgt, en als downloadbare titel mag de game er best wezen. Aan de andere kant is Table Top Racing nergens echt speciaal. Races zijn prima ingestoken en er is genoeg te doen. Maar het is wel te zien dat deze game niet weggezet wordt als grote game en dat is jammer. Met iets meer liefde op het gebied van de presentatie had de game zelfs wel in de schappen kunnen liggen als fysieke versie.

Als klein kind meekijken terwijl papa achter de computer zit, zo is bij Roel zijn liefde voor digitale media begonnen. Nu zijn we 33 jaar verder en is deze enthousiaste redacteur van alle markten thuis. Een rasechte PlayStation gamer, maar wel eentje met een diepgewortelde liefde voor gaming in het algemeen!