Recensie: Tales of Arise

Tales of Arise is een hartverscheurend verhaal over slavernij en onderdrukking. Deze serieuze ondertoon gepaard met de adembenemende graphics en haast feilloze gameplay maakt een waardige concurrent voor zelfs de grootste namen in het JRPG-genre. Daarom krijgt Tales of Arise een 9.5 voor het nieuwe leven dat de titel in de Tales-serie blaast.
9.5

Arise is de zeventiende game in een serie die veel ups en downs heeft gekend in de afgelopen tien jaar. Met deze rede is Tales of Arise ook een soort nieuwe start voor de serie. Door de veranderingen in de gameplay valt dit de Tales-kenner ook vrijwel gelijk op. De liefde van Bandai Namco voor deze serie is na al die jaren nog steeds goed te merken.

Rena en Dahna

Rena en Dahna zijn de twee verschillende landen in het verhaal. Al driehonderd jaar wordt Dahna onderdrukt door Rena, wiens leiders regeren met een ijzeren vuist. De Dahnanen worden gedwongen tot slavernij zodat hun astrale energie geoogst kan worden voor een wedstrijd tussen Renaanse heersers. Deze wedstrijd bepaald elk decennia wie de nieuwe alleenheerser is over het complete rijk.

Het verhaal begint bij Alphen die als slaaf werkt in een steengroeve. Op dit moment staat Alphen vooral bekend om het ijzeren masker dat zijn gezicht bedekt. Iedereen in het kamp loopt op hun tandvlees door het zware werk in combinatie met het voedseltekort. De tweede dag dat je de controle hebt is er een hoop commotie, omdat een Renaanse heerser genaamd Shionne zich tegen haar eigen volk heeft gekeerd.

Alphen komt heel snel in actie om deze dame in nood te redden, maar al snel blijkt deze dame niet weerloos te zijn. Toch wordt het duo uiteindelijk in het nauw gedreven en weet één van de bewakers Shionne in haar borst te raken met een pijl. Deze wond blijkt echter Shionne in haar ‘Power Core’ te hebben geraakt. Wanneer Alphen de pijl eruit trekt verandert het in een magisch vuurzwaard. Met dit wapen drijven ze de vijand terug. Daarna besluit Shionne met de hulp van Alphen de vijf Renaanse heersers te verslaan om zo Dahna uit de greep van Rena te bevrijden.

Linear Motion Battle System (LMBS)

De Tales-serie is geen constant doorlopende verhaallijn waardoor elk deel een beginpunt voor nieuwe spelers kan zijn. Het enige verband tussen elke game is het gebruik van het LMBS; elke keer een nieuwe versie met eigen voor- en nadelen. Linear Motion betekent in principe dat je tijdens een gevecht in de richting van vijanden kan bewegen of juist verder bij ze vandaan kan gaan staan.

Dit gaat altijd in rechte lijnen van speler naar vijand. Hier naast heb je de beschikking over Artes. Dit zijn zowel magische als fysieke aanvallen die elk een cooldown hebben. Dit zorgt ervoor dat je aanvallen beperkt zijn waardoor strategisch denkwerk een vereiste is op de hogere niveaus of simpelweg bij lastigere vijanden. In ‘Arise’ is dit systeem versimpeld, maar dit betekent niet dat alles nu heel makkelijk is.

De versimpeling is vooral merkbaar in de Mystic Artes. In voorgaande delen was het lastig uit te voeren. In Arise kun je wanneer iemand in je party begint te gloeien deze Mystic Atre uitvoeren. Dit kan je overlaten aan de A.I. of wisselen naar dit karakter en het zelf regelen. De optie om het niet te doen is ook gunstig, omdat de schade die je doet omhoog gaat in de ‘overlimit’-modus.

Slavernij, racisme en onderdrukking

Tales of Arise is een aangrijpend verhaal over een onderdrukt volk dat gedwongen in slavernij leeft. De schade die deze onderdrukking op dit volk heeft aangericht is duidelijk zichtbaar. Niet alleen aan het feit dat zij hun land opnieuw moeten opbouwen, maar ook omdat ze vrijwel niets weten van hun eigen geschiedenis of cultuur. Daarnaast is het racisme van beide partijen bijna pijnlijk om aan te zien.

Renanen worden ‘Bright Eyes’ genoemd door de manier waarop hun ogen oplichten als ze astrale energie gebruiken. Dit is niet bedoeld als een compliment en heeft een beledigende ondertoon. Dahnanen worden uiteraard gezien als ondergeschikte wezens die er uitzien als mensen. Dat is geen schokkende denkwijze voor een volk dat groot is geworden door de onderdrukking van een ander. Toch is goed en slecht vindbaar in beide partijen.

De beste Tales game?

Tales of Symphonia en Tales of Vesperia worden door de meeste fans nog steeds gezien als de beste twee delen in de serie. De nieuwste in de JRPG-reeks is zonder meer goed genoeg om deze van de troon te stoten op elk onderdeel. Van graphics tot gameplay is Arise de ultieme Tales-game. Alles is versimpeld op een manier die de gameplay ten goede komt. Hierdoor is het makkelijker te begrijpen voor beginners, maar biedt het ook nog voldoende uitdaging voor de echte fan.

De gevechten tegen Zeugles (monsters) zijn geweldig om te doen. Elk gebied is een mix van bekende Zeugles met andere status effecten gecombineerd met een constant stijgende moeilijkheidsgraad. Dit houdt de speler bij de les, want een paar fouten op rij kan zomaar betekenen dat je hele party op de grond ligt. In tegenstelling kan een goede tactiek betekenen dat je zelfs de grootste Zeugles aan de kant veegt alsof het niks is.

Dahna is een paradijs

Ondanks de deprimerende ondertoon in elk gebied is Dahna een prachtige wereld. Elke stad waar je komt heeft een eigen uiterlijk wat het karakter van de heerser reflecteert. Dit creëert een sterk verschil tussen Calaglia, waar mensen door middel van slavernij worden gebruikt tot ze dood neervallen. In tegenstelling tot Elde Menancia waar de heerser z’n volk niet onderdrukt, maar ze betaalt voor hun werk.

De omgevingen hebben een olieverfachtig uiterlijk die goed samengaat met de anime tekenstijl waar de Tales-serie om bekend staat. Het team bij Bandai Namco heeft zichzelf meer dan overtroffen met dit nieuwe deel in de reeks. Er is optimaal gebruik gemaakt van de capaciteit van de nieuwe generatie consoles zonder het grafisch te zwaar te maken voor de oudere generatie. In ‘Performance mode’ of ‘Graphics mode’ speelt het spel hoe dan ook vlekkeloos.

Uilen zoeken en andere side quests

Wanneer Rinwell de groep vergezeld met haar kleine uil Hootle kan je op zoek naar de verschillende uilen van Dahna. Voor deze missies krijgt de speler cosmetische hebbedingetjes die afhankelijk zijn van wat de uil draagt. Dit zijn bijvoorbeeld zonnebrillen of katten oren, maar daarnaast kan je ook verschillende harnassen verzamelen voor elk lid van de groep.

De side quests zijn vaak gewone zoekmissies, maar soms zijn het ook aanvullingen op het verhaal als geheel. Via deze missies krijgt de speler meer inzicht in de mentale littekens die de bevolking heeft opgelopen. Daarnaast tonen ze ook de snelheid waarop mensen hun vrijheid accepteren en zelfstandig het land weer opbouwen. Dit maakt de side quests een waardige toevoeging aan het verhaal.

Prachtig geanimeerde cutscenes

Op belangrijke plotpunten wordt de speler beloond met een anime cutscene die elke keer weer het kijken waard is. Spannende gevechten of ontzettend emotionele momenten worden op deze manier overgebracht naar de speler. Een lust voor het oog voor de echte animeliefhebber evenals de gemiddelde JRPG-fan. Toch is er iets wat deze cutscenes een beetje omlaag haalt.

Wanneer je het spel in het Engels speelt lopen de monden niet helemaal synchroon met de stemmen. Dit kunnen sommige mensen als storend ervaren, maar zal gelukkig niet overdreven merkbaar zijn. Het verhaal daarentegen is zowel goed geacteerd als geschreven. Voor de Japans spelende is dit probleem uiteraard volledig afwezig.

Beoordeling

Tales of Arise is een prachtige JRPG met een meeslepend verhaal. De gameplay is haast vlekkeloos en biedt voldoende uitdaging voor fans zonder nieuwkomers af te stoten. De wereld is prachtig vormgegeven met adembenemende graphics. Als enige minpunt kan de synchronisatie tussen de monden en de spraak als mild storend worden opgevat. Met deze beredenering krijgt Tales of Arise een welverdiende 9,5

Tales of Arise - PS5
Tales of Arise - PS5
€54,99