In de arcades in Japan was de game al enige tijd speelbaar, maar nu heeft Tekken 7 ook eindelijk haar weg naar de consoles gevonden. Een uitgebreidere versie van het nieuwste deel in deze populaire vechtserie is nu dus ook te verorberen in de rust van je eigen woonkamer. Scheelt je toch weer wat tripjes naar het land van de rijzende zon. Doet het spel echter waar de fans van de Tekken-reeks al wat langer op wachten: de serie vernieuwen en geschikt maken voor deze tijd, zonder het vertrouwde karakter te verliezen? Laten we eens gaan kijken.
Wat meteen opvalt is dat Tekken 7 er niet alleen goed uitziet, maar dat de uitgever dit zelf ook lijkt te beseffen. Van een beetje pronken met de productiewaarde is hier dan ook wel sprake. Overdreven actiescènes waar de vonken letterlijk vanaf vliegen zijn meteen van de partij. De modernisering waar deze serie duidelijk aan toe was, zit op het gebied van de graphics dus wel snor. Helaas is dit niet op elk vlak het geval. Het valt niet te ontkennen dat Namco Bandai een goede poging heeft gedaan, maar het geheel voelt toch als een nieuwe, flitsende computerkast kopen, waarna achteraf blijkt dat de inhoud voornamelijk hetzelfde is als bij de PC die je thuis al had staan. Vooruitgang in té kleine stapjes heeft echter zowel voordelen als nadelen.
Wat de voordelen betreft is het gevolg logischerwijs dat de game erg vertrouwd aan zal voelen voor fans van de serie. Belangrijke aspecten die Tekken in een ver verleden tot iets revolutionairs maakten, zijn nog altijd aanwezig als fundering voor dit nieuwe deel. Zo is nog steeds de besturing aanwezig waarbij de vier knoppen op je controller elk aan één van je ledematen zijn gekoppeld. Dit blijft erg interessant, want de meeste vechtspellen maken voornamelijk onderscheid in slaan en schoppen. Het is echter ook uitnodigend voor beginners die onbekend zijn met Tekken en leidt meer dan eens tot het ongecontroleerd rammen op knoppen, met soms nog een overwinning als gevolg ook.
Nadelig aan de weinig enerverende veranderingen die gemaakt zijn is dat de game voor die-hard Tekken fans gauw kan gaan vervelen. De game kan zelfs voor beginners snel saai worden. Na een half uur spelen ben je, als redelijke nieuwkomer bij de Tekken serie, nog aardig onder de indruk. De verwachting is dat het vechtsysteem nog meer bevat en dat het doorlopen van de story-modus een tutorial-achtige werking zal hebben op je vechtskills. In plaats van spelers nieuwe dingen bij te leren tijdens de story-modus gevechten, stopt dat na twee extra knopjes helaas al gauw en van een tutorial is wederom geen sprake. De gameplay bleek helaas niet meer te bevatten dan wat na een half uur al te zien was en als het vechtsysteem van Tekken 7 er echt een is met diepgang, zoals de echte fans en kenners beweren, dan zou het de game sieren als ze dit ook zichtbaar maken voor nieuwkomers. Na de eerste paar gevechten sloeg de verveling langzaam toe, veel story-modus onderdelen vervielen al snel tot button bashen en zo snel mogelijk door het verhaal heen raggen.
Betekent dit nou dat Namco Bandai met Tekken 7 een slechte game heeft afgeleverd? Nee, dat zou veel te ver gaan. De story-modus is bijvoorbeeld wel een minder groots epos dan werd voorgehouden, maar zorgt er in ieder geval voor dat de game iets meer te bieden heeft dan het online afrossen van andere gamers. Want ondanks dat de AI flink goed kan vechten, is het verslaan van de computer toch nooit zo leuk als het online afslachten van een andere gefrustreerde gamer die op dat moment zijn of haar controller wel op kan vreten. Daarnaast levert de game een flinke dosis nostalgie door middel van de Gallery waar je filmpjes van andere Tekken games kan bekijken. Een ander leuk detail aan Tekken 7 is het taalgebruik van de personages. Elk personage spreekt namelijk in zijn of haar eigen taal. Waardoor een mix van Portugees, Japans, Engels en nog veel meer dwars door elkaar heen wordt gesproken.
De mix van talen werkt goed en is een leuke toevoeging. Een nóg genialer vondst is de mogelijkheid om een favoriete kant te kiezen. Als jij liever vanaf links vecht kun je dat aangeven en je tegenstander net zo goed. Wanneer jullie allebei een voorkeur voor dezelfde kant hebben spiegelt de game het spel simpelweg voor één van beide gamers zodat ieder zijn zin krijgt. Voeg daar aan toe dat er eindelijk een soort van super moves in de game zijn gestopt door middel van de Rage modus en het valt allemaal nog wel mee met de problemen van Tekken 7. Nieuwkomers zullen hun weg in het spel nog even moeten vinden. Hoe te ontkomen aan een tegenstander die je helemaal kapot maakt met zijn combo’s en geen kans geeft om op te staan? En hoort het erbij dat je niet over je tegenstander heen kan springen, maar met al deze supergetrainde vechters slechts kan hupsen als een oude man? Genoeg om uit te zoeken dus, maar als deze serie ooit een tiende deel wil bereiken, zal het grote stappen voorwaarts moeten maken om ook de echte liefhebbers aan zich te blijven binden.