De Goden zijn overleden, de zon is stil komen te staan. De wereld is er niet veiliger op geworden. In het noorden hebben de mensen een vredesakkoord getekend met de Varl, die een soort gehoornde reuzen zijn. De bevolking heeft echter te maken met de vreselijke Dredge. Oorspronkelijk waren deze wezens juist bedoeld als een bindmiddel tussen de mensen en de Varl, maar door de recente gebeurtenissen is dat compleet omgeslagen.
The Banner Saga is vooral een verhalende game en dat wil zeggen dat je als speler regelmatig lange gesprekken aan het voeren bent waar je zo af en toe een keuze in moet maken en die keuzes hebben gevolgen voor hoe je het verhaal verder kunt spelen. Denk dus goed na hoe je antwoordt op een aantal ogenschijnlijk onbelangrijke vragen. Het kan nog zo nutteloos lijken op dat moment, later zou je wel eens kunnen wensen dat je toch dat kleine opdrachtje maar even had uitgevoerd.
Keuzes maken is moeilijk en dat moeten de makers van dit spel ook geweten hebben. Het is namelijk lang niet altijd makkelijk om in te schatten of de keuze die je maakt verstrekkende gevolgen zal hebben. Je keuze is echter wel meteen definitief, dus nogmaals, denk goed na voor je je keuze maakt. Meer dan eens zal je voor een dilemma komen te staan hierin. Tussendoor opslaan is namelijk ook niet mogelijk. Het spel slaat voor je op en legt dan meteen alle keuzes die je tot dan toe hebt gemaakt vast.
Dan hebben we de gevechten. In deze gevechten is alles turn based en heb je steeds weer de keuze wat je doet; val je de tegenstander aan om zijn health naar beneden te krijgen, of ga je toch af op de bepantsering of kracht van deze vijand? Een eerste gedachte zou kunnen zijn om vol in te zetten op health, maar hoe effectief dat is hangt nauw samen met het hoeveel armor of kracht je tegenstander heeft. Je kunt op deze manier de schade die hij bij jou doet enorm omlaag brengen, of juist zorgen dat je eigen aanval bij de vijand extra schade aanricht.
Dit zijn maar een paar van de dingen waar je op moet letten en denk niet dat je het meteen onder de knie zult hebben. De eerste gevechten zijn misschien nog wel redelijk eenvoudig, maar gaandeweg wordt het steeds ingewikkelder en zal je echt goed moeten kijken naar je strategie. Een belangrijk gegeven is dat iedere vijand die je verslaat renown oplevert en dat kun je weer gebruiken om je speler mee te verbeteren, maar let op: de renown is per personage. Dat zorgt ervoor dat je goed moet opletten met welk personage je een vijand verslaat.
Doodgaan heeft gevolgen: je raakt er je personages niet door kwijt, maar wel voorraden en die heb je nodig om je troepen te laten overleven. Gaat er slechts één van je personages dood, dan vermindert deze kracht in een aantal gevechten. Voorraad hebben is belangrijk, want het is het betaalmiddel in de game. Dat zorgt er dus voor dat The Banner Saga echt niet makkelijk is. Je moet echt nadenken over je volgende stap. Dat maakt tevens dat The Banner Saga geen game voor iedereen is.
The Banner Saga is geen nieuwe game. Al in 2014 kwam het spel op de PC uit, maar nu kunnen we er op de consoles dus ook van genieten. Het is geen standaard game en op den duur kan de gameplay misschien iets gaan vervelen, maar de unieke manier van spelen en prachtige sfeer zorgt ervoor dat menigeen een behoorlijke tijd zal kunnen spenderen in deze game.