Recensie: The Dark Pictures Anthology: Little Hope

The Dark Pictures Anthology: Little Hope is het tweede deel uit een reeks van acht games die komende jaren moeten verschijnen. In Little Hope volgen we een groep studenten en een professor in het mysterieus dorpje Little Hope. Little Hope staat bekend om een rijke geschiedenis met de jacht op heksen. Bereid je dus maar voor op jump scares en griezelige momenten. Een flinke verandering ten opzichte van Man of Medan is toch wel de omgeving die meer open aanvoelt. Hierdoor is het minder beklemmend en voelen vele jump scares ook best voorspelbaar aan. Het verhaal is dan wel weer meer uitgediept, maar het resultaat is wel dat er minder verschillende eindes zijn. Little Hope is daarmee gewoon net iets minder dan Man of Medan, maar nog steeds de moeite waard om te spelen in Shared Story of Movie Night.
7

The Dark Pictures Anthology

Vorig jaar kwam Supermassive Games met een ambitieus plan. Namelijk een gamereeks uitbrengen waarbij jaarlijks een nieuw deel moet verschijnen. En niet zomaar een nieuw deel, nee, een opzichzelfstaand deel in de reeks. In totaal zijn er acht delen gepland en vorig jaar verscheen het eerste deel: Man of Medan. Dit spel kreeg van ons een 8. Ieder deel bevat een eigen verhaal waarbij je keuzes moet maken. Keuzes die bepalend zijn voor niet alleen het verloop van het verhaal, maar ook van wie het uiteindelijk zal overleven. Het belangrijkste element tijdens deze games is horror en dan voornamelijk het bovennatuurlijke. Man of Medan draait om een spookschip en het nieuw deel gooit het over een andere boeg. In eerste instantie had Supermassive Games het ambitieus plan om iedere zes maanden een nieuw deel uit te brengen, echter hebben zij door dat dat niet haalbaar is. In plaats van zes maanden werd het twaalf maanden en zelfs dat bleek niet genoeg. Het tweede deel, Little Hope liep zelfs twee maanden vertraging op en verscheen pas afgelopen vrijdag.

Little Hope

Little Hope is een fictief stadje ergens in de Verenigde Staten van Amerika. Een stadje met veel geschiedenis, want het staat bekend om de heksenjachten rond 1692. Het spel focust zich rond een groep studenten en een professor die een busreisje maken en onverwachts aankomen in Little Hope en daar een busongeluk krijgen. De buschauffeur is vermist en het is aan de groep om op zoek te gaan naar hem en te ontdekken wat er aan de hand is met Little Hope. Zeker geen gemakkelijke opgave, want het stadje neemt jou als speler en de groep graag mee naar het verleden. En dat is nog niet eens het ergste, de hoofdrolspelers van het verleden lijken namelijk erg op henzelf! Hun dubbelgangers sterven een vreselijke dood in het verleden en dat verleden wilt graag hetzelfde doen met deze generatie.

Daarmee heb je namelijk al gelijk de eerste grote verandering te pakken van het tweede deel in deze anthologie. Het eerste deel speelde zich af in dezelfde tijdsperiode. In Little Hope heb je zelfs te maken met drie tijdsperiodes waarbij één de proloog is, maar wel van invloed op wat jij als speler te zien krijgt. Het wisselen tussen deze twee tijdsperiodes zorgen er wel voor dat jij als speler een geschiedenisles krijgt in wat er toen allemaal afspeelde tijdens deze heksenjachten.

Mengelmoes van games

De makers hebben voor Little Hope inspiratie gehaald uit een aantal bekende films en games. Zo loop je in Little Hope vrij rond, maar is het wel erg mistig. Dit effect werd ook gebruikt in Silent Hill en dat maakte het best wel creepy. In Little Hope is deze mist op momenten zo dik dat je de andere personages niet kunt zien. Vaak is het zelfs zo dat hoe dichter de mist wordt, hoe groter de kans is dat er iets gaat gebeuren. Hiermee is Little Hope wel een stuk voorspelbaarder dan Man of Medan, zeker omdat er ook gespeeld wordt met verschillende camerastandpunten en dat je weet dat er iets gaat gebeuren. Ook zijn er elementen uit The Blair Witch Project-film gehaald die herkenbaar voorkomen, zoals stenen die in een bepaalde volgorde liggen.

Voorspelbaar

Little Hope heeft best een indrukwekkend verhaal wat zeker kloppend is. Zeker als je kijkt hoe goed het in beeld wordt gebracht, de heksenjachten en hoe het er aan toe ging die periode. Je vraagt je op het begin wel af hoe het zit met de proloog en het verloop van het spel. In totaal zijn er drie tijdsperiodes en het is aan jou als speler om deze drie met elkaar te verbinden. Pas op het einde wordt dit duidelijk en is het ook wel goed. Er is echter alleen één probleem: het einde staat zo goed als vast. In Man of Medan kom je op een punt waarbij het einde toch kan afwijken. In Little Hope maakt het niet uit hoe je loopt, je komt uiteindelijk op dezelfde plekken terecht. Daarmee zijn er dus ook minder verschillende eindes.

Zoals gezegd is het spel ook best voorspelbaar. Is het spel nog steeds eng? Ja, maar omdat Little Hope zich niet afspeelt in een nauw gebied en dus meer open is, is er ook minder plek om er goede jump scares in te gooien. De mist is vooral wat ervoor moet zorgen dat je in contact komt met de monsters en wat enge momenten. Je komt geregeld een huis binnen en dan voel je gewoon al snel aan wat er gaat gebeuren. Daarmee is Little Hope voorspelbaarder dan Man of Medan.

Samen is belangrijk

Toch is Little Hope niet heel erg slecht. Het blijft een leuke horrorgame om te beleven samen met anderen. Net als ik het vorig deel zijn er twee mogelijkheden om dit samen met anderen te spelen. De belangrijkste is Shared Story. Je kunt samen online het verhaal doorlopen en je ziet niet altijd wat jouw vriend of vriendin ziet. Het kan dus voorkomen dat jij de ene groep aanstuurt en de ander een andere groep en dan ook nog eens op verschillende locaties. Er is wel één ding wat anders is dan in Man of Medan en dat is dat de gezamenlijke momenten minder aanwezig zijn. Een andere mogelijkheid is Movie Night. Samen met vier anderen kan je op de bank dit spel spelen door geregeld de controller door te geven aan een andere speler.

The Dark Pictures: Little Hope - PS4
The Dark Pictures: Little Hope - PS4
€29,98