Recensie: The Dark Pictures: Man of Medan

The Dark Pictures: Man of Medan neemt je mee naar de mythe rond het schip SS Oerang Medan. Een spookschip waarbij je niet alleen moet vluchten voor de piraten die je ontvoerd hebben, maar ook de spoken op het schip. Het spel is erg interessant vanwege de hoeveelheid keuzes die je kunt maken en waarbij iedere keuze er al voor zorgt dat je een ander einde kunt hebben. Je wordt hier en daar geholpen door de visioenen uit de schilderijen die je tegenkomt. Je kunt het alleen spelen, maar je geniet er meer van als je het met vrienden speelt. Mits je beschikt over een gelijkwaardige internetverbinding, anders erger je je dood aan de haperingen en het gezeur dat de connectie zwak is.
8

The Dark Pictures: Man of Medan

De laatste jaren is er een rage ontstaan in games: het verloop kunnen bepalen van een verhaal. TellTale Games was een trendsetter en steeds meer ontwikkelaars zijn gaan experimenteren met dit concept. Jij als speler wordt in een verhaal gedropt en het is aan jou om het spel te verkennen en keuzes te maken. Keuzes die het einde van het spel al voortijdig kunnen bepalen. Vorig jaar verscheen Detroit: Become Human waarbij je in het begin al een keuze kon maken waarbij iemand kwam te overlijden en je dus een personage minder had om te besturen en daarmee dus ook een deel van het spel niet kon spelen. Ontwikkelaar Supermassive Games is sinds 2015 druk bezig met het maken van dit soort games. Voorheen waren zij vooral bezig met wat games te voorzien van een HD-port. Sinds Until Dawn in 2015 zijn de games die zij gemaakt hebben vooral dat genre. Deze week verschijnt The Dark Pictures: Man of Medan.

Man of Medan is het eerste deel van een reeks games die zij willen uitbrengen. The Dark Pictures moet een anthologieserie voorstellen waarbij we iedere zes maanden een nieuw deel krijgen. Ieder deel staat op zichzelf en zal ook niets te maken hebben met de eerder verschenen games.

Spookschip

In Man of Medan volg je een groep vrienden die op zoek gaan naar een vliegtuigwrak. Alex en Brad zijn broers en Alex heeft een relatie met Julia. Zij heeft haar broer, Conrad, meegenomen op deze expeditie en als vijfde wiel is er Fliss, de kapitein van het schip Duke of Milan. Het gaat allemaal gruwelijk mis en het vijftal wordt overmeesterd door drie piraten. Zij stuiten vervolgens op het schip SS Oerang Medan. Het is niet pluis op het schip en het vijftal moet niet alleen vluchten voor de piraten, maar ook nog eens voor de geesten op het schip. Wat er precies mis is op het schip kom je mettertijd achter.

Man of Medan past precies in het straatje van Until Dawn. Het bevat heel wat jump-scares, maar ook veel informatie. Informatie die je kan helpen bij het overleven. Gelukkig biedt het spel je ook nog hulp aan door middel van schilderijen. Wanneer je een schilderij activeert, dan krijg je een visioen te zien met wat zou kunnen gebeuren in de toekomst. Het helpt je enigszins bij het bepalen van de keuzes die je maakt. Weet jij ervoor te zorgen dat het vijftal ook een vijftal blijft?

Keuzestress

Tijdens het rondlopen zal je met veel dingen een interactie aan kunnen gaan. Je leert zo meer over de SS Oerang Medan en wat het vervoerde. Niet alleen dat, maar ook wat er aan de hand is op het schip en waar de bemanning is gebleven. Tijdens dat rondlopen zal je ook geregeld keuzes moeten maken. Wel of niet iets meenemen of ga je naar links of naar rechts? Al deze keuzes hebben uiteindelijk invloed op het einde van het verhaal. Een aantal keer zijn keuzes zo belangrijk dat je bijna geen tijd hebt om na te denken. Deze impulsieve keuzes kunnen er dus ook daadwerkelijk voor zorgen dat iemand uit het vijftal al vroeg komt te sterven. Je kunt het einde halen met iedereen in leven, maar je kunt ook het einde zien waarbij alle vijf de personages zijn overleden. Tijdens de eerste sessie was de eerste dode pas een feit halverwege het verhaal. Tijdens de tweede sessie was het misdrukken van een knop zo cruciaal dat één personage al dood was voordat het schip bereikt werd.

Tijdens deze twee sessies bleek ook dat wanneer je bepaalde keuzes maakt op het begin, het verhaal dan al snel een andere wending kan nemen. Geen enkele sessie zal dus dezelfde ervaring zijn en daarmee is Man of Medan een type game dat je vaker wilt spelen om te zien wat je anders kan doen. Mocht je geen zin hebben om het spel tig keer te moeten spelen, dan kan je ook gewoon een bepaalde scène kiezen om vanuit daar verder te spelen en andere keuzes te maken.

Niet altijd even netjes

Je kunt Man of Medan alleen spelen, maar de echte fun zit hem toch in het samenspelen met een vriend of vriendin. Man of Medan kent twee multiplayer modi. Je kunt een Shared Story-sessie aanmaken waarbij je online samen met iemand het verhaal afloopt. Je kunt ook kiezen voor Movie Night. Hierbij kan je het spel met vijf mensen spelen en geef je de controller telkens door. Erg tof concept, maar het brengt wel de nodige beperkingen met zich mee. Bij Shared Story ben je afhankelijk van de internetverbinding en deze kan ook regelmatig roet in het eten gooien. Dit uit zich in haperingen tijdens cutscenes en meldingen dat de internetconnectie met de andere spelen zwak is. Tijdens de eerste sessie zorgde het zelfs voor een corrupte PlayStation 4-save waardoor het spel vanaf het begin af aan weer gespeeld moest worden. Een ander bijkomend probleem is ook de vertraging bij het moeten drukken van de getoonde knoppen.

Het spel ziet er in principe mooi uit, maar de afwerking is hier en daar erg slordig. De personages vertonen geregeld een emotieloos gezicht en staan maar een beetje lomp te kijken. Dit is bij het maken van een keuze nog logisch, maar je ziet de personages waarmee je geen interactie hebt ook zo lomp kijken. Zo loop je het ene moment alleen en nog geen seconde later staat ineens de groep bij je terwijl zij ver achter je liepen. Dit soort slordigheden zouden eigenlijk niet mogen voorkomen. Gelukkig kan je het ze vergeven als je meer bent van het verhaal en minder om het grafische geeft.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan PS4
Score 4.3 van 5 sterren.
€29,99