In Morrowind ga je naar het eiland Vvardenfell. Voor de speler die in 2002 ook al The Elder Scrolls Morrowind heeft gespeeld zal dat een feest der herkenning worden, al vanaf het eerste moment dat je op het eiland aankomt via de haven van Seyda Neen. Het grootste verschil zijn natuurlijk de graphics die een update hebben gehad naar de huidige tijd, waardoor ze nu ook naadloos aansluiten op The Elder Scrolls Online.
Morrowind was voor veel spelers het beste deel van de Elder Scrolls reeks. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook in Skyrim: Dragonborn, die regio werd toegevoegd. Voor alle mensen die deze games hebben gespeeld is deze uitbreiding dan ook een feest van herkenning. Voor de mensen die dat niet hebben gedaan is Vvardenfell nog steeds een prachtige regio, met de prachtige grotten en wijde vlaktes vol met gigantische paddenstoelen, iets waar Vvardenfell om bekend staat. Natuurlijk hebben we daar ook weer meer dan genoeg te doen en is de gehele regio zeer indrukwekkend te noemen.
Gelukkig maar, want zo vaak bij dit soort games is er een hoop gereis dat ons bij het doel moet brengen. Als je voor de grap eens uitscrollt op de kaart zie je hoe groot het gebied van The Elder Scrolls Online inmiddels is geworden en Morrowind is zelf ook een aanzienlijke uitbreiding. Dat zorgt er wel meteen voor dat Morrowind net als The Elder Scrolls Online op zichzelf niet voor iedereen geschikt is. Niet iedereen is tenslotte een gamer met een goede hoeveelheid zitvlees, en om games als dit te spelen heb je dat toch echt wel nodig.
Je zult je wederom niet vervelen bij het ronddwalen door Vvardenfell. Overal waar je gaat zijn quests te vinden, dungeons of gewoon random ontmoetingen. Het loont altijd om een beetje rond te dwalen en dingen te ontdekken, of dat nu betekent dat je een interessante side-quest vindt, of dat je gewoon een stukje gear of net dat beetje xp krijgt waardoor je die skill verder kunt trainen. Omdat je natuurlijk niet iedere keer wil stoppen om van de omgeving te genieten op weg naar de andere kant van de kaart, heb je de beschikking over wayshrines en fast travel manieren. Dat kan een hele hoop tijd schelen wanneer je vooruit wil.
Wanneer je echt wil genieten van de wereld van Morrowind is het belangrijk dat je de tijd neemt, en dat houdt in dat je de kans hebt om quests en dialogen daadwerkelijk te lezen. De makers van The Elder Scrolls Online zijn namelijk meesterlijke verhalenvertellers en dat is nodig ook. De basis van de quests is namelijk niet heel veel anders dan in iedere andere MMO. Ga daarheen en haal daar dat, dood een stuk of wat van die poppetjes en verzamel wat ze laten vallen en breng dat terug naar die en die. In de opbouw is Morrowind dus ook weer niet anders, maar in de uitwerking daarvan absoluut wel.
Waar we het nog niet over gehad hebben is dat je in Morrowind ook de beschikking hebt over een nieuwe class om te spelen, namelijk de Warden. Nu vraag je je misschien af of dat een goede toevoeging is, en het antwoord is een volmondig ja. De Warden is misschien wel de meest veelzijdige class om te spelen sinds het spel is uitgekomen. Eigenlijk heb je als Warden drie manieren om je te ontwikkelen. Speel je het liefst solo, dan richt je je op de dieren-skills want die maken het ideaal om de game alleen te spelen. De beer die je dan meeneemt, neemt dan ontzettend veel klappen van jou over. Dan kun je ook nog de healer-kant op wanneer je gaat voor de Green Balance Warden. Of ga meer richting de crowd control wanneer je de Winter’s Embrace kant op gaat. Natuurlijk hoef je niet alles in een van de drie kanten te gooien en kun je ook een mix doen.
Is dan alles goed? Nee, dat kunnen we ook weer niet zeggen. Het verhaal van Morrowind is absoluut fantastisch, maar net als in The Elder Scrolls Online laat ZeniMax op sommige vlakken wat steekjes liggen. Zo is de stealth mechaniek van de game heel slecht uitgewerkt. Daarnaast zijn ook lang niet alle side-quests even fantastisch van opzet en soms vallen ze zelfs ronduit tegen. Kom je wat dieper in het spel dan zie je dat veel van de quests op een manier zijn opgezet dat je ze eigenlijk altijd wel solo kunt voltooien, wat dan weer niet echt stimuleert dat je er een MMO van maakt.