Recensie: The Last of Us Part II

The Last of Us Part II is eindelijk hier en neemt je als speler mee in een emotionele reis van Ellie op zoek naar wraak. Seattle is waar alle magie plaatsvindt en waar Ellie op zoek gaat naar de mensen die haar kamp hebben aangevallen. Seattle is adembenemend mooi, maar biedt ook plekken waarbij mensen het op Ellie gemunt hebben en waarbij de geïnfecteerden nog steeds een rol van betekenis spelen. Naughty Dog neemt je mee in alle beslissingen die Ellie neemt om haar wraak te krijgen en dat is niet altijd even makkelijk. Je zult geregeld de controller neerleggen om op adem te komen of juist om Ellie bepaalde dingen niet te laten doen. Wees voorbereid op een emotionele reis die jou als speler ook niet onberoerd laat.
9.5

The Last of Us

Juli 2013, de PlayStation 3 ging zijn laatste maanden in. In december 2011 werd voor de PlayStation 3 het spel The Last of Us aangekondigd. Naarmate de release van de PlayStation 4 eind 2013 dichterbij kwam twijfelden mensen of The Last of Us nog wel naar de PlayStation 3 zou komen, maar dat was uiteindelijk toch het geval. In juli 2013 kwam The Last of Us uit voor de PlayStation 3 en wist een van de best verkopende PlayStation 3-games ooit te worden. Niet alleen verkocht het spel ontzettend goed, ook de cijfers logen er niet om. Veel tienen vlogen rond in de media en daarmee had Sony een echte bestseller te pakken voor hun console. En daar bleef het niet bij, want uiteindelijk brachten ze de game ook nog naar de PlayStation 4. Ook daar bleek The Last of Us Remastered een van de best verkopende games te zijn. Tijd voor een deel twee?

The Last of Us Part II

In 2016 was daar het moment: de onthulling van The Last of Us Part II. In de eerste trailer die je te zien kreeg is Ellie geen tiener meer, maar een volwassen vrouw van 19 jaar en Joel nog steeds haar beschermer. Wat een paar jaar later volgde was een trailer met andere personages die een grote rol gaan spelen in het avontuur van Ellie en Joel. De grote vraag was, net als bij het eerste deel, of The Last of Us Part II nog zou uitkomen voor de huidige generatie of mee zou gaan naar de volgende, de PlayStation 5. Het spel zou in eerste instantie namelijk begin dit jaar zijn uitgekomen, maar ze kozen er bij Naughty Dog voor om toch iets meer tijd te nemen voor de ontwikkeling. Daarmee werd het spel uitgesteld tot mei, maar COVID-19 stak daar een stokje voor en dus besloten Naughty Dog en Sony dat het vanwege logistieke problemen niet mogelijk was om het spel uit te brengen in mei. Wat volgde was stilte, totdat er ineens spoilers online verschenen over het verloop van het spel. Diezelfde dag werd de releasedatum bekend gemaakt voor The Last of Us Part II: 19 juni 2020. Het spel verschijnt dus gewoon op de PlayStation 4.

Van liefde naar wraak

In het eerste deel leer je dat de wereld is verwoest door een plantaardige virus waarbij mensen veranderen in een soort zombies. Ze zijn sterk, maar blind. Hoofdpersoon Joel krijgt als opdracht om een meisje, Ellie, naar een groep militanten te brengen omdat zij schijnbaar immuun is voor de ziekte en daarmee de sleutel tot genezing lijkt. In dit vervolg is Ellie een volwassen vrouw geworden in een onmogelijke wereld. Zij voelt zich schuldig omdat zij immuun is voor de ziekte en er geen medicijn beschikbaar is voor de mensen rondom haar. Daarmee weet ze dus nog steeds niet het volledig verhaal rond haar bezoek aan de Fireflies in het vorig deel. Vooralsnog probeert ze een normaal leven te leiden, totdat hun kamp aangevallen wordt. De eens zo liefdevolle Ellie zint op wraak op de aanvallers. Het brengt haar tot aan Seattle waar een ware zoektocht plaatsvindt waarbij zij de daders probeert op te sporen.

Deze zoektocht is zeker niet zonder gevaar, want de wereld is nog steeds een gevaarlijke plek. De groep waar zij achteraan zit, de WNL, bestaat niet uit een paar soldaten. Tel daarnaast ook nog eens op dat er een sekte rondloopt die in strijd is met de WNL en dat de geïnfecteerden nog steeds een ding zijn in de wereld van The Last of Us. Alle vaardigheden die zij geleerd heeft van Joel moet zij nu in de praktijk gaan brengen. Gelukkig hoeft zij dat niet alleen te doen. Ze heeft zo goed als altijd wel iemand bij zich om haar te helpen.

Een gevaarlijke wereld

In de basis is The Last of Us Part II echt een vervolg op het eerste deel en dat merk je ook aan de gameplay. Je bestuurt Ellie door Seattle heen op dezelfde manier als wanneer je Joel bestuurde in het eerste deel. Je kunt verschillende manieren kiezen om gevechten aan te gaan. Je kunt besluiten om al je kogels er doorheen te jagen en alles dood te schieten. Een andere methode is dat je ervoor kiest om stealth toe te passen en in het hoge gras voorbij vijanden sluipt. Een andere methode is gewoon een combinatie van beide. Je sluipt door het hoge gras, loopt achter een vijand aan en je brengt hem om het leven. Wat je ook kiest, het pad staat al vast, maar de manier waarop je die aflegt is volledig aan jou. Bedenk wel, kogels zijn schaars en de vijand is meedogenloos. Het is daarom verstandig om af en toe te kiezen voor het pad met de minste weerstand. De zoektocht van Ellie is er wel één van veel geweld. Het zijn vooral de momenten waarbij zij iemand van achteren grijpt en een mes in zijn strot duwt. Ze kent geen genade en dat maakt haar erg dodelijk. Toch is het nog wel opletten, want de vijand leert steeds meer nieuwe dingen. Als jij besluit om van dezelfde plek te blijven schieten met een geluiddempend wapen, dan begint de vijand door te krijgen waar je vandaan schiet. Ook lopen zij geregeld met honden rond en kunnen zo Ellies geur opsporen. Gelukkig is daar nog altijd de mogelijkheid om goed te luisteren om zo vijanden of Ellie’s looproute door muren te zien.

Seattle is best groot en het is daarom ook flink zoeken waar je naar toe moet. Gelukkig geeft het spel ook geregeld wat hints naar waar je toe moet. Zo beschikt Ellie ook over een paard en kan je tijdens het paardrijden op een map kijken om te zien of je de juiste kant op gaat. Je kunt vrij exploreren en extra middelen zoeken om spullen in elkaar te zetten. Ook dat is namelijk terug in The Last of Us Part II. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad kan je middelen vinden om je leven weer aan te vullen, maar ook om bommen of andere wapens te maken die je helpen in de strijd. Daarnaast kan je ook weer de nodige pillen vinden om de vaardigheden van Ellie uit te breiden. Deze vaardigheden zijn eerst gelimiteerd aan drie onderdelen waaronder stealth. Naarmate je verder komt zal je ook tijdschriften vinden waarmee je extra onderdelen kan vrijspelen om in te investeren.

Gemengde gevoelens

Seattle is mooi en verwilderd. Het is een grote open wereld waarbij je op alles moet letten. Er zijn verschillende vallen gezet en daar moet je maar oog voor hebben. Wat ook van invloed is tijdens het spelen is het weer. De ene dag is het lekker zonnig in Seattle en de dag er op is het regenachtig en lijkt de wereld nog mooier. Er is veel aandacht voor detail gestoken in werkelijk alles en daardoor is het genieten geblazen van de tijd in Seattle. Toch is er één ding belangrijker dan de omgeving en dat is het verhaal. Het is emotioneel zwaar om Ellie te volgen in haar zoektocht naar wraak. Vooral omdat ze steeds gewelddadiger wordt en ze ook snapt dat het de verkeerde kant op gaat met haar. Dit komt bij jou als speler ook ontzettend binnen. Er gaan zelfs momenten komen waarbij je Ellie niet meer kan volgen in haar keuzes en je de controller liefst neerlegt zodat ze niets meer kan doen. En daarmee zorgt Naughty Dog dat het niet alleen zwaar is voor Ellie, maar ook voor jou als speler. En dat is iets wat maar weinig ontwikkelaars voor elkaar kunnen krijgen. Daarmee gaat The Last of Us Part II dezelfde kant op als het eerste deel, namelijk een van de best verkopende games van de PlayStation 4. Misschien tot binnenkort op de PlayStation 5?

The Last of Us Part II - PS4
The Last of Us Part II - PS4
Duik in de wereld van The Last of Us 2 met Ellie en Joel