Recensie: The LEGO Movie 2 Videogame

Er mag gejuicht worden! Het is Traveller's Tales gelukt om, na veertien jaar en een heleboel LEGO 'van-hetzelfde'titels, een verfrissende nieuwe game op de markt te brengen. Het spel is gebaseerd op de gelijknamige film die dit jaar uitkwam, maar lijkt (gelukkig) niet op voorgaande action-adventures binnen dit genre. Er is dit keer gekozen voor een open-world opzet die doet denken aan de eerste LEGO Worlds, maar dan met een RPG opzet. Dit is een enorm goeie keus geweest van de makers, het is sinds tijden weer een waar genoegen om een LEGO game op te starten.
7.5

Nummerrrrr een-en-dertig!

Nee hè? Wéér een LEGO game? Oké, met het recent verschijnen van de nieuwe LEGO film, The LEGO Movie 2, zat het er natuurlijk dik in dat Traveller’s Tales niet lang daarna zou volgen met een gelijknamig videospel. Toch kun je je afvragen of het wel een goeie zet is om, na zo ontzettend veel verschillende LEGO games, nog weer een nieuwe titel uit te brengen. De vraag is dan ook: heeft het überhaupt nut om dit spel aan te schaffen, of kun je beter een van de oudere titels pakken en deze herspelen, desnoods door je PlayStation 3 (of andere oudere generatie console) af te stoffen? Het antwoord kan snel gegeven worden: Ja! Dit LEGO-spel is ab-so-luut de moeite waard! En in deze recensie zal zo goed mogelijk verteld worden waarom.

Eerst even een stukje geschiedenis. In 1997 verscheen er voor het eerst een spel met een LEGO thema, genaamd LEGO Island. Het eerste action-avdenturespel voor Windows 95 was een feit. Tussen dat jaar en 2005 zijn er al een legio aan LEGO-spellen uitgebracht, maar de eerste action-adventure op meerdere platforms in de stijl zoals we die sindsdien kennen is LEGO Star Wars: The Video Game. Sindsdien zijn er maar liefst der-tig (dertig!) LEGO spellen uitgekomen, weliswaar in meerdere genres, maar de hoofdmoot in precies hetzelfde genre, op precies dezelfde speelwijze, met als enige verschil het thema en verhaal erachter. Schijnbaar krijgen fans geen genoeg van deze spellen (waarom zouden er anders zoveel titels van verschijnen?), maar toch leek het de laatste jaren wat in te kakken.

Veertien jaar lang hetzelfde spel, in een ander jasje

De besturing was al vaak ergerlijk, om maar niet te spreken van het niet meewerken van de point-of-view omdat je twee, drie of vier ‘inactieve’ LEGO figuurtjes achter je aan had hobbelen, tenminste, als het meezat. Vaker liepen ze juist, zodra je van personage wisselde, de andere kant op, of bleven ze staan terwijl dat niet de bedoeling was, of bleven ze ergens achter hangen wat, je raadt het al: niet de bedoeling was. Om je kapot aan te ergeren! De spellen moesten het vaak hebben van de leuke figuren gebaseerd op recent uitgebrachte films (denk aan de Marvelfilms, Batman of Indiana Jones) en van de humor die erbij kwam kijken. Gelukkig is dat altijd geslaagd gebleven, anders had Traveller’s Tales samen met Warner Bros. Entertainment Studios bij het LEGO genre al langer geleden de spreekwoordelijke stekker eruit kunnen trekken.

En dan nu is er weer een LEGO game uitgekomen, namelijk The LEGO Movie 2 Videogame. De titel van het spel rolt niet zo lekker van de tong, en is nou ook niet de meest pakkende titel, maar blijft hiermee in elk geval consistent aan zijn voorgangers. Maar dan het spel. Je zou het na veertien jaar bijna niet geloven, maar Telltale heeft zowaar de stoute schoenen aangetrokken en is met deze titel afgeweken van het standaard concept. En godzijdank! Het spel is een waar genot om te spelen. De eerste zet die ze goed hebben is afstappen van die onhandige inactieve (LEGO)blokken aan je been. Je speelt vanaf nu telkens met een figuurtje, je hebt nog wel andere figuurtjes ter beschikking maar in tegenstelling tot hiervoor kun je deze nu activeren door ze in een quick-menu te selecteren. Niet meewerkende camerabeelden, onnodig uitzoomen en twintig keer op de wisselknop bashen is nu eindelijk verleden tijd!

De eerste LEGO RPG?

Dan de volgende positieve zet: de werelden die je speelt. In tegenstelling tot de voorgangers is er nu een (semi)open wereld die doet denken aan een RPG spel, zoals Borderlands, Dragon Age en natuurlijk LEGO Worlds. Je hebt een aantal verschillende planeten die je afgaat en waar je verschillende quests kunt spelen om de volgende planeet te unlocken, terwijl je intussen het verhaal speelt. Bevalt een planeet zo erg dat je nog niet weg wilt? Geen probleem! Omdat het een open wereld is ben je niet ‘verplicht’ om de verhaallijn te volgen en kun je er dus voor kiezen een uitstapje te maken naar side-quests. Intussen verzamel je ook weer allerlei attributen, zoals verschillende bouwwerken, die je later in het spel kunt inzetten voor bijvoorbeeld een gevecht met een eindbaas.

Oké, echt origineel is het spel natuurlijk niet gezien de talloze voorgangers met een vergelijkbaar thema en genre, toch is deze in combinatie met de kenmerkende LEGO humor én natuurlijk de totaal andere keuze van spelen echt verfrissend. Het spel voelt desondanks origineel, geeft weer de ruimte om de ergernissen los te laten en de focus weer te leggen op aangenaam speelplezier, en de hilariteit en kleine details te zien die in de vorige gebrekkige functionaliteiten achterwege bleef. Het is dus zeker de moeite waard om dit spel te gaan spelen!

The LEGO Movie 2 Videogame - PS4
The LEGO Movie 2 Videogame - PS4
Score 3.0 van 5 sterren.