Recensie: The Pedestrian

The Pedestrian is een heerlijke puzzelgame waar je je hersenen op kunt breken. Het begin neemt je mee in de basisprincipes en daarna mag je het lekker zelf uitzoeken. De puzzels zijn erg uitdagend en je er zult richting het einde wel moeite mee krijgen. Je personage en de borden waarin hij beweegt zijn lekker simpel, maar de wereld eromheen ziet er prachtig uit. Je zult met The Pedestrian ook een lange tijd bezig zijn. Zeker een aanrader voor mensen die wat uitdaging zoeken op dit moment.
8.5

The Pedestrian

Soms heb je van die games waar je je hersenen graag op wilt breken. In het verleden zijn er al veel verschillende games voorbij gekomen waarbij je lekker mocht puzzelen. Denk bijvoorbeeld aan The Witness en Inside. Uiteraard zijn er ook nog traditionele games als Tetris waarbij je hetzelfde effect krijgt. The Pedestrian probeert een soortgelijke ervaring neer te zetten, namelijk je hoofd breken op wat nu de juiste weg is. En zoals het vaak gaat bij puzzels is er maar één oplossing mogelijk.

The Pedestrian is geen groot project. Toch trok het de aandacht van vele partijen. Zo werd de game vorig jaar al uitgebracht op Steam en werd het vorig jaar tijdens de onthulling van de PlayStation 5 ook aangekondigd voor deze console en voor de PlayStation 4. De studio achter The Pedestrian, Skookum Arts, is geen groot team. Het begon zeven jaar geleden met drie vrienden zonder enige kennis van het ontwikkelen van games. In 2015 werd besloten om het spel te tonen op een lokale beurs en voor zij het wisten was het project zo geliefd dat er een Kickstarterproject werd gestart. Daar barstte het echt los en zoals gezegd zag het spel het daglicht in januari 2020 op Steam.

Lekker rondlopen

Bij The Pedestrian moet je niet teveel poespas verwachten. Er zijn zeven levels beschikbaar en die nemen je mee door een onbekende stad. Je beweegt als een poppetje door verkeersborden en andere markeringen die je bekend kunnen voorkomen uit het verkeer en een stad. Het begin van het spel is ook vrij simpel. De bedoeling is dat je vooral de verkeersborden met elkaar verbindt, zodat jouw poppetje naar het volgende bord kan lopen. Er komen alleen steeds meer boorden bij en op den duur moet je ook gewoon borden gaan verplaatsen. Op deze manier krijg je een nieuw beeld van hoe de puzzel daadwerkelijk in elkaar steekt. Want hoe simpel het ook is op het begin, het wordt steeds moeilijker. En nee, het spel is genadeloos en geeft je geen hint hoe je nu verder moet. Het enige wat je kan helpen is op dat moment YouTube, waarbij anderen het al opgelost hebben en jou graag laten zien hoe het moet.

Zoals gezegd ben je op het begin vooral bezig met het verbinden van de borden. Je kunt op deze manier deuren openkrijgen. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat ladders ervoor moeten zorgen dat je naar een ander bord kan. Het is dan ook logisch dat het bord waarbij je op de ladder start boven het bord hangt waar je naartoe wilt. Doe je dat niet, dan zal je nooit de ladder kunnen afdalen. Naarmate je verder komt, komen er ook steeds meer uitdagingen. Je zult op den duur voorwerpen moeten zoeken om stroom op te wekken om een deur te laten openen.

Prachtig vormgegeven

The Pedestrian bewijst dat je als game ook gewoon lekker simpel kunt zijn, maar ook prachtig vormgegeven. De verkeersborden waar het allemaal om draait zijn misschien wat statisch, maar de omgeving eromheen beweegt wel mee met wat jij als speler doet. Je begint het spel eerst in een magazijn om via een riool naar een universiteit te gaan. Je gaat de hele stad door en dat doe je ook op een prachtige wijze. Het spel verveelt zeker nooit, vooral omdat je echt je hoofd aan het breken bent op de puzzel. Het is met twintig euro geen groot spel en je zult er ook geen dagen mee bezig zijn. Of je moet het natuurlijk helemaal zelf willen oplossen en de bereidheid vinden om uren bezig te zijn met een bepaalde puzzel. Je zult je achteraf wel erg goed voelen als het je toch maar weer gelukt is. Uiteindelijk zal je het spel kunnen uitspelen in zo’n zeven uur. Daarmee is The Pedestrian vooral een heerlijk tussendoortje.

The Pedestrian is op dit moment alleen verkrijgbaar voor de PC, PlayStation 4 en de PlayStation 5. Echter zal het spel op een later moment ook verkrijgbaar zijn op de Nintendo Switch en de Xbox Series-consoles.