Recensie: The Sinking City

The Sinking City moet het vooral hebben van het fantastische verhaal, helaas iets minder van de op te lossen zaken en de mechanics die wat vaak achterblijven. Daarentegen is The Sinking City nog steeds een van de betere Lovecraft, Cthulhu games die er op dit moment op de markt zijn. De aandacht voor het verhaal en de manieren om dat te brengen, wegen op tegen de frustrerende elementen. Er is veel goed aan deze game, en hopelijk komt er nog een keer een vervolg.
7

The Sinking City speelt zich af in het afgesloten vissersdorpje Oakmont, Massachusetts in de jaren ’20. Het is een dorpje dat maar weinig mensen kennen en dat niet te vinden is op de kaart. Oakmont heeft een lange historie met het occulte en veel van de inwoners zijn dan ook niet alleen excentriek, maar ook beoefenaars van de occulte kunsten. In deze omgeving wordt privé detective Charles Winfield Reed uitgenodigd door de intelligente Johannes van der Berg om de oorzaak te achterhalen van de afschuwelijke visioenen die hem al jaren achtervolgen. Visioenen die door meerdere mensen worden ervaren.

We zien de laatste jaren steeds vaker games die een soort Lovecraft stijl hebben en dat kunnen we alleen maar toejuichen, ook al hebben deze games wisselend succes. Het is de mengeling van mysterie en een geweldig plot met derde persoon actie die deze game echt boven de rest uit trekt. Als speler wordt je in een gedetailleerde wereld geplaatst met creaturen die volledig passen in een Lovecraft verhaal, maar dat ook een hele andere draai durft te geven aan die gebaande paden die al zo lang geleden zijn gelegd.

Advanced Sherlock Holmes

Developer Frogware maakt al langer dan 10 jaar Sherlock Holmes games en heeft derhalve al behoorlijk veel ervaring in dit genre. Onder de games die ze maakten zit ook het magistrale Crimes and Punishment. The Sinking City is dan ook meteen een prima detective game, en dan vooral in de manier waarop er gebruik wordt gemaakt van het Mind Palace systeem, dat duidelijk geïnspireerd is op de Sherlock games. Terwijl je een misdaad scène onderzoekt verzamel je aanwijzingen die, hoewel ze afzonderlijk misschien compleet nutteloos zijn, in het Mind Palace systeem kunnen worden samengevoegd om nieuwe onderzoeken open te stellen, wat je overigens volledig zelf zult moeten doen.

Maar Reed heeft wel een voordeel ten opzichte van Sherlock Holmes, want hij heeft een soort bovennatuurlijk zintuig. Op sommige plekken zal een blauw gloeiend portaal openen waardoor hij kan zien wat voor misdaad daar heeft plaatsgevonden. Dit ontstaat in de vorm van een soort trillende silhouetten van de mensen om wie het gaat en fragmenten van spraak. Reed moet dan vervolgens het verhaal construeren aan de hand van deze echo door de volgorde te bepalen, wat uiteindelijk weer een nieuwe aanwijzing opent in het Mind Palace.

Helaas is niet alles geweldig in The Sinking City, want hoewel het systeem echt heel tof werkt, zijn de zaken waaraan Reed werkt helaas weinig interessant. De Sherlock games hadden vaak een mysterie dat er voor zorgde dat je dat perse wilde oplossen, zoals een moord die gepleegd was in een van binnenuit afgesloten kamer. De zaken waaraan Reed werkt in The Sinking City hebben dat gevoel veel minder en de oplossingen misten dan ook het zogenaamde ‘aha’-gevoel dat het zo bevredigend maakt om ze op te lossen.

Vertraagde respons

Deze horror game speelt zich af in Oakmont, Massachusetts, een fictioneel eiland waar een gigantische overstroming heeft plaatsgevonden. De omgevingen zullen je regelmatig doen denken aan games als Bioshock en Silent Hill. De met mist overgoten straten, zware regenval en dat soort zaken voegen daarin heel wat toe. Wanneer je met een klein motorbootje door de buurt vaart, terwijl er onder water iets zich beroerd geeft je de neiging om daar zo snel mogelijk weg te willen en dat doet de game dus weer heel goed.

Gevechten voelen daarentegen dan weer moeizaam en deden denken aan oudere games als de eerdere Resident Evil games, maar dan met personages die heel langzaam reageren op je instructies. Je personage blijft aanvoelen als iemand die totaal incapabel is in vechten ook al zou hij eigenlijk helemaal militair opgeleid zou moeten zijn. Niet dat je als een soort sprinkhaan zou moeten kunnen bewegen, maar iets meer respons zou wel fijn zijn.

The Sinking City - Day One Edition - PS4
Score 4.3 van 5 sterren.
€69,99€29,99