Recensie: Titanfall 2

Titanfall 2 bevat alles wat het eerste deel miste. Zo is er een singleplayer die je eigenlijk kunt zien als een uitgebreide tutorial, want voor het verhaal moet je het zeker niet doen. Maar waar het echt om draait is toch de multiplayer. Het levelsysteem is nu aangepakt waardoor het voor iedereen te doen is om omhoog te gaan in je rang. Met drie nieuwe Titans is het aanbod uitgebreid, maar het niet uitgebreid kunnen aanpassen van je Titan is een gemis. Gelukkig kan je je piloot wel uitgebreid aanpassen. Tel daar ook nog eens bij op dat Titanfall 2 ook voorzien zal worden van gratis content. De vraag is of dat voldoende is om de strijd aan te gaan met Battlefield 1 en Call of Duty: Infinite Warfare.
Good
  • Pilots kunnen verder uitgebreid worden
  • Merits zorgt voor een eerlijke kans om hoger te worden in level
  • Gratis content na de release is altijd goed
Bad
  • Titans niet verder uit te breiden dan een paar opties
  • Verhaal is flinterdun, ook al dient het meer als een tutorial
9

In 2013 was het raak bij mij: de Xbox One moest en zou in huis komen. Dit had niets te maken met Dead Rising 3 of Ryse: Son of Rome. Titanfall was de reden dat die console in huis moest komen. Tel daar ook nog eens bij op dat de game exclusief verscheen voor de platformen van Microsoft. Titanfall verscheen begin 2014 op de Xbox One en nu bijna drie jaar later is het tijd voor de opvolger: Titanfall 2.

In tegenstelling tot het eerste deel is Titanfall 2 niet meer exclusief voor de Xbox One en is het onlangs verschenen op de Xbox One, PlayStation 4 en de PC. De makers hebben veel van Titanfall geleerd en ook de kritiek die het kreeg van niet-Xbox One-bezitters; de game zag er te goed uit om niet naar de PlayStation 4 te komen. Gelukkig heeft Respawn Entertainment goed geluisterd en toch het principe van Titanfall in ere gehouden. Je kan nog steeds schieten als een piloot, maar ook je eigen titan staat voor je klaar.

De grootste verandering is dat er nu een degelijke singleplayer te spelen is. In een beperkte vorm was deze ook wel aanwezig in Titanfall, echter was het een singleplayer verwerkt in een multiplayer. Dit werkte dus niet naar wens en daardoor wilde de fans een echte singleplayer. In negen missies wordt het verhaal verteld van beginnende piloot Jack Cooper die vanwege omstandigheden de Titan BT-7274 ontmoet. Samen moeten zij een geheime missie uitvoeren omdat BT’s piloot is omgekomen. Ook moeten zij de plannen van de IMC, een organisatie die handel drijft en planeten overneemt, dwarsbomen. Alvast een waarschuwing: het verhaal is flinterdun. Dit is mede omdat de singleplayer eigenlijk dient als een opwarmer voor wat daarna gaat komen: de multiplayer.

Zoals gezegd is het verhaal flinterdun van de singleplayer, toch loont het wel om deze te spelen. Je krijgt als beginnende speler de mogelijkheid om al bekend te geraken met een Titan en je eigen wapenarsenaal. En laat dat het verschil zijn zodra je van start kan gaan in de multiplayer. In negen missies moet je eigenlijk van punt A naar punt B en in de tussentijd kan je nieuwe wapens oppakken. Niet alleen wapens voor jezelf, maar ook voor je Titan. Op deze manier kan je je eigen wapenlayout opstellen en weet je later in de multiplayer wat wel en wat niet werkt voor je. Veel van de missies hebben een eindbaas wat niet meer inhoudt dan een gevecht tussen jouw Titan en een van de IMC. Men heeft er bewust voor gekozen om de verhoudingen tussen het spelen als piloot en Titan gelijk te houden. Je zult het dus geregeld noodgedwongen zonder BT moeten stellen en vertrouwen op je acrobatische kunsten. Want ook dit is weer ouderwets vertrouwd. Je beschikt over een dubbele sprong en je kan langs de muren rennen en springen naar de volgende. Ga dit vooral onder de knie krijgen, want het kan ervoor zorgen dat je voor Titans in de multiplayer minder makkelijk dood te schieten bent.

De singleplayer heb je in een dag uitgespeeld en dan begint pas de fun. Respawn Entertainment heeft maar weinig dingen aangepast als het gaat om modi. Zo staat Attrition nog steeds gelijk aan Team Deathmatch, Amped Hardpoint aan Control/Domination van drie punten op de map en kan je je vaardigheden testen in Last Titan Standing of Pilots vs. Pilots. Om toch wat vernieuwing toe te voegen is er gekozen voor twee extra modi: Bounty Hunt en Coliseum. In Bounty Hunt moet je als team zoveel mogelijk geld verzamelen en uploaden bij de bank. Je krijgt geld door vijanden dood te schieten of bepaalde in-game missies te voltooien. Denk hierbij aan het neerhalen van een specifieke Titan. Al dat geld moet vervolgens zo snel mogelijk gedeponeerd worden bij de bank. Op de kaart verschijnen een aantal plekken waar dat dan kan. Wanneer je doodgaat verdwijnt er wel een deel van het geld, dus haast is geboden en zorg ervoor dat anderen niets kunnen deponeren bij de bank. In Coliseum is iedere piloot gelijk en moet je elkaar proberen dood te schieten met één schot. Dit levert veel springwerk op en dat op het juiste moment. Mocht je geen keuze kunnen maken met wat je als eerste wilt doen, kies dan voor Mixtape. In Mixtape wordt er willekeurig een keuze gemaakt welke modus je gaat spelen en op welke map. Titanfall 2 kent bij launch negen mappen, maar dat gaan er een hoop meer worden. De ontwikkelaar heeft al aangegeven dat alle content die uitkomt na de release gratis zal zijn. Zo zal iedereen dus kunnen genieten van Titanfall 2 zonder daar extra voor bij te betalen. Een slimme keuze, want Titanfall 2 komt wel in een ongelukkige periode uit net een week na Battlefield 1 en een paar weken voor Call of Duty: Infinite Warfare.

Toch doet Titanfall 2 iets anders dan de bovengenoemde games en het vorige deel. Het doodschieten van vijanden en zoveel mogelijk punten halen in een match is niet meer belangrijk om in rang omhoog te gaan. Respawn Entertainment heeft een nieuw systeem geïntroduceerd: merits. Deze heb je nodig om in level omhoog te komen. Om deze te halen moet je voldoen aan bepaalde eisen die gesteld worden aan een missie. Iedere modus heeft zijn eigen eisen waar je als speler aan moet voldoen. In Attrition is dat bijvoorbeeld drie piloten doodschieten zonder zelf dood te gaan, een match winnen en een match voltooien. Op deze manier maken vaardigheden minder uit om toch te stijgen in level. Ook krijg je extra merits als je speelt in een netwerk. Een netwerk staat in dit geval meer voor een clan of guild. Als je speelt tijdens een Happy Hour van een netwerk waar je bij bent aangesloten, dan krijg je extra merits. Je kan als speler aangesloten zijn bij meerdere netwerken of er zelf één aanmaken. Ook het schieten met een bepaald wapen en je vaardigheden als speler zorgen ervoor dat je sneller merits kan krijgen. En uiteraard geldt ook hier weer: hoe hoger in level, hoe meer vaardigheden je kunt selecteren. Dus daar doet Titanfall 2 niets anders in dan eerder genoemde games.

Je personage en Titan kunnen weer tot het einde van de wereld uitgebreid worden met mogelijkheden. Zo beschik je als piloot over nieuwe mogelijkheden zoals een grijphaak waarmee je sneller uit dreigende situaties kan ontsnappen of jezelf naar een Titan kan gooien. De Titans zijn nu ook meer uitgebreid. Zo krijg je de beschikking over zes Titans waarvan drie nieuwe. Dit betekent dan ook dat de nieuwe Titans nieuwe wapens hebben gekregen en ook nieuwe mogelijkheden. Het is dan alleen spijtig dat je niet de ideale Titan kan samenstellen. Iedere Titan heeft zijn standaard wapenuitrusting en het enige wat je kunt aanpassen zijn wat vaardigheden. Wanneer bijvoorbeeld je Titan kapotgeschoten wordt, kun je ervoor zorgen dat deze een nucleaire explosie veroorzaakt. Een gemiste kans om je Titan nog meer eigen te maken.

0 0